دفاع از قالیباف، طعنه به احمدی نژاد

نویسنده
مهناز ملکوتی

» روز شلوغ لاریجانی

اصولگرایان جمهوری اسلامی این روزها در حالی سخت مشغول تدارک برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هستند که اختلافات آنها بیش از گذشته در نهادهایی چون دولت و مجلس به چشم می خورد. در همین ارتباط علی لاریجانی رییس مجلس نهم، روزگذشته ضمن دفاع از شهردار تهران، به احمدی نژاد طعنه زد و درباره نامه جعلی حمایت نمایندگان از سعید مرتضوی توضیحاتی داد.

علی لاریجانی که برای افتتاح موزه ای با نام “باغ موزه دفاع” مهمان شهرداری تهران بود در حالی به دفاع از عملکرد شهردار تهران پرداخت که از محمدباقر قالیباف به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نام می برند.

لاریجانی درباره ارزیابی خود از عملکرد شهردای تهران چنین گفت: “فکر می‌کنم که سیمای شهر تهران در مناطق مختلف جنوب، شمال، شرق و غرب کاملا تغییر کرده است، کارهای بسیار خوبی در حال اجراست که انشاءالله به زودی محقق می‌شود.”

به گفته رییس مجلس “آقای قالیباف از فرماندهان جنگ بودند که با این باغ موزه میراث خوبی را برای ملت ایران به عنوان میراثی زنده و پرتحرک به یادگار گذاشتند، با این موزه جوانان می‌توانند درک ملموسی از جنگ داشته باشند.”

این در حالی است که طیف دیگری از اصولگرایان، بخصوص حامیان دولت و گروه های نزدیک به آیت الله خامنه ای، اقدامات محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران را تبلیغاتی-ـ انتخاباتی اعلام می کنند. به اعتقاد آنها قالیباف همه این کارها را برای رییس جمهور شدن انجام می دهد.

برخی اخبار حکایت از آن دارد در پروژه تونل توحید که بودجه مصوب آن از سوی شورای شهر ۱۳۰ میلیارد تومان بوده تا سال ۱۳۹۰ نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه داشته است در حالی که مقامات این نهاد شهری تاکنون هزینه تمام شده این تونل پر سر و صدا را اعلام نکرده اند.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران، سه سال پیش در انتقاد از شفاف نبودن هزینه های مالی شهرداری تهران این پرسش را مطرح کرده بود که “بالاخره قیمت تمام شده تونل توحید یا پیاده رو خیابان ولیعصر چقدر است؟ و چرا نفر اول شهرداری و سایر افراد ارقام متفاوت می دهند و دست آخر هم رقم واقعی اعلام نمی شود!؟ کارگزاران در مناطق چه کسانی هستند و آیا ذی حسابان بر کار این افراد هم نظارت می کنند!؟”

محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ دو کاندیدای اصلی محافظه کاران محسوب می شدند و ناطق نوری از احمدی نژاد خواسته بود به نفع یکی از این دو نفر انصراف دهد که چنین نکرد و رییس جمهور شد.

قالیباف همان سال به شهرداری تهران رفت تا شاید به سبک احمدی نژاد بتواند از خیابان بهشت به پاستور برود. به اعتقاد ناظران، یکی از دلایل اختلافات دولت و شهرداری در اختصاص اعتبار به پروژه هایی چون توسعه متروی تهران برنامه های انتخاباتی قالیباف است.

علی لاریجانی هم پس از انتخابات سال سال ۸۴ به شورای عالی امنیت ملی رفت اما اختلافات او با احمدی نژاد در نهایت به استعفا منجر گشت و سپس رییس مجلس هشتم و اکنون نهم شد.

لاریجانی در حاشیه این مراسم نیز به جمع خبرنگاران آمد و درباره نامه حمایت ۱۶۴ نماینده از سعید مرتضوی، رییس صندوق تامین اجتماعی و متهم ردیف اول پرونده موسوم به جنایت کهریزک توضیحاتی داد: “نتیجه پیگیری‌های انجام شده درخصوص نامه نمایندگان به هیات رییسه در تعیین تکلیف نامه منتشر شده درخصوص حمایت از مرتضوی هنوز معین نشده است.”

خبرگزاری مجلس اما این بخش از سخنان علی لاریجانی درباره مرتضوی را پوشش نداد.

پس از آنکه دولت با تغییر اساسنامه سازمان صندوق تامین اجتماعی توانست رای دیوان عدالت اداری درباره عزل سعید مرتضوی را دور بزند، نامه ای با امضای ۱۶۴ نماینده مجلس در حمایت از قاضی مرتضوی منتشر شد. این نامه به محض انتشار با واکنش نمایندگان امضا کننده مواجه شد. به گفته آنها هم متن نامه پس از جمع آوری امضاها تغییر یافته و هم تعدادی از امضاها جعل شده است.

رئیس مجلس در واکنش به این نامه با اعلام اینکه تعدادی از نمایندگان در مراجعه به وی از سوء استفاده مسئولان سازمان تامین اجتماعی از امضای آنان پای نامه ای درباره تغییر عنوان این سازمان و تبدیل آن به نامه حمایت از سعید مرتضوی خبرداده اند، گفت: “مجلس باید با این دستگاه که چنین خبطی کرده برخورد کند.”

 لاریجانی گفته: “ظاهرا همانگونه که شنیدم برخی از آقایان گفتند اصلا این نامه تحت عنوان دیگری نوشته و امضا گرفته شده است، این کارها نادرست است. دوستان خودشان توجه کنند این نوع جمع آوری امضا و اینکه چند نفر از یک دستگاه بیایند و برای اینگونه نامه ها امضا جمع کنند کار درستی نیست. مجلس باید در مسائل مهم بین المللی و داخلی کشور اظهار نظر کند.”

همان روز برخی نمایندگان افراطی حامی دولت نظیر مهدی کوچک زاده، حمایت خود از متهم ردیف اول جنایت کهریزک را باعث افتخار دانست و پاسخ داد: “قاضی این مملکت را بی‌شرف گفتن هتک حرمت هست یا نه؟ آقای نادران می دانی چرا ارز ۲۵۰۰ تومان شده،‌ یک دلیلش این است که فقط دوست دارید با مشایی و دیگران دعوا کنید. پسر مطهری بگوید پفیوز، این هتک حرمت هست یا نیست؟ چرا بنده حق ندارم زیر نامه قاضی مرتضوی را امضاء کنم ولی شما حق داری آقای سیدحسین موسویان را جاسوس بخوانی و فردا هم حلالیت بطلبی؟”

لاریجانی اما پس از برنامه شهرداری تهران به مجلس برگشت تا به مناسبت فرارسیدن سالروز جنگ ایران و عراق برای بسیجیان مجلس سخنرانی کند. او در لابه لای سخنان خود ناگهان نام بنی صدر را به زبان آورد. به اعتقادسران جمهوری اسلامی ابوالحسن بنی صدر نخستین رییس جمهور ایران به کشور خیانت کرد و به همین دلیل متواری شد.

برخی دیگر هم نظری مخالف این را دارند اما این روزها نام بنی صدر تداعی کننده نامه معروف اکبر هاشمی رفسنجانی به رهبر جمهوری اسلامی، چند روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم بود. هاشمی رفسنجانی در آن نامه با یادآوری سرنوشت بنی صدر نوشته بود: “البته اینجانب قصد ندارم که دولت موجود را مثل دولت بنی‌صدر معرفی کنم و یا سرنوشتی شبیه آن دولت را برای این دولت بخواهم، بلکه مقصود این است که باید مانع گرفتار شدن کشور به سرنوشت آن روزگار شد.”

علی لاریجانی با بیان اینکه “در سال‌های اولیه انقلاب از نظر سیاسی به دلیل حضور بنی‌صدر در صحنه سیاسی کشور شاهد تلاطم در ایران بودیم”، گفت: “با مطالعه تاریخ مشاهده می‌کنیم که بنی صدر چه مشکلاتی برای ایران به وجود آورد.”

رییس مجلس افزوده: “در دوران بنی صدر هر روز با یک بحران سیاسی در ایران روبرو می‌شدیم و اطرافیان او هر روز برای کشور مسئله‌ای می‌ساختند، آنها گاه حرف‌های طعنه‌آمیزی هم به امام(ره) می‌زدند که این دغدغه بزرگی برای نیروهای انقلابی داخل کشور بود.”

برخی چهره های سیاسی جمهوری اسلامی با وجود تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر ادامه کار دولت احمدی نژاد، همچنان بر عدم کفایت احمدی نژاد تاکید دارند.