گاهی رأی‌دهندگان خطاهای بزرگی می‌کنند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نماینده ولی فقیه در سپاه:

علی سعیدی٬ نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران٬ نسبت به “خطاهای بزرگ رأی دهندگان” هشدار داد. به گفته وی: “گاهی خطاهای بزرگی به دست رای دهندگان به وجود می آید که نمونه آن انتخاب بنی صدر و نمونه های دیگر است اما چون ولی فقیه بالای سر این نظام است این انتخاب ها مشکلی ایجاد نمی کند”.

مقامات سپاه، از منتقدان انتخاب سیدمحمد خاتمی در سال ۷۶ بودند؛ چنانکه از نتایج انتخابات مجلس ششم در سال ۷۸ و برآمدن مجلس اصلاحات نیز ناخشنود بودند.

این چندمین بار در هفته‌های اخیر است که اصول‌گرایان می گویند آرای مردم تنها در شرایطی معتبراست که مطابق موازین اسلامی باشد. آنها گرچه با نزدیک شدن به زمان انتخابات بر شرکت حداکثری مردم در انتخابات تاکید می‌ورزند٬ اما این اظهارات نشان می‌دهد که از نتایج انتخاب مردم نگران‌اند.

پیش از این خبرگزاری دانشجویان ایران در قالب گفتگویی با یک اصولگرا آورده بود که سخن آیت‌الله خمینی که “میزان رأی ملت است، بدین معنی نیست که ملت می‌تواند خلاف شرع خواسته‌ای را طلب کند. در حقیقت رأی ملت در چارچوب خاصی میزان است”.

این اصولگرا که “جعفری” معرفی شده بود همچنین با اشاره به این نکته که “امام در میزان بودن رأی ملت، تلقی غربی آن را مراد ندانسته‌اند؛ این از جمله تحریفات تقطیعی کهنه‌ای است که درباره امام وجود دارد”٬ اضافه کرده است: “وقتی امام می‌گویند همه چیز ما اسلام است، دیگر نمی‌توان پذیرفت که مراد از «میزان رأی ملت است»، تلقی غربی آن است. بدین معنی که وقتی شورای نگهبان به وظایف خود عمل کرد و روند کار در چارچوب قانون پیش رفت، اینجا دیگر میزان رأی ملت است”.

هم‌زمان با انتشار سخنان جعفری٬ محمدنبی حبیبی٬ دبیرکل حزب موتلف هم در گفت‌وگویی با ایلنا٬ درباره رای مردم٬ گفته بود: “رای مردم در انتخابات مجلس و شورای شهر اعتبار دارد اما این اعتبار با رنگ اسلامی قابل قبول است، یا اگر در مجلس لایحه‌ای خلاف قوانین اسلامی باشد معتبر نیست”.

 وی از جمهوری‌اسلامی با عنوان “مدلی ویژه” نام برده که در آن رای مردم به شرط انطباق با موازین دینی معتبر است.

این برای چندمین بار است که اصول‌گرایان به صراحت رای مردم را در شرایط خاصی قابل اطمینان می‌دانند. پیش از این جعفر سبحانی٬ از روحانیان بلندپایه قم نیز گفته بود که لازم است “ولایت فقیهی در کنار حکومت مردم بر مردم باشد و آن را کنترل کند تا آن‌ها در راه اسلام قدم بردارند. در جمهوری اسلامی باید مردم و رای آن‌ها توسط ولی فقیه قالب‌گیری شود تا در راه اسلام باشد”.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که مسوولان جمهوری‌اسلامی بارها خواستار حضور حداکثری مردم در انتخابات شده اند. رهبر جمهوری‌اسلامی پیش از این گفته بود که مطمئن است مردم دخالت زیادی در انتخابات خواهند داشت.

سردار جعفری٬ فرمانده سپاه پاسداران و سردار نقدی٬ رییس بسیج نیز خبر از حضور گسترده مردم در انتخابات داده و علی سعیدی نیز اعلام کرده بود که بین ۶۰ تا ۶۵ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد.