پرده روابط ایران و حزب الله برافتاد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» به دستان آیت‌الله خامنه‌ای و سید حسن نصرالله

آخرین سخنرانی آیت الله علی خامنه ای در نماز جمعه تهران، این مجوز را به دبیرکل حزب الله لبنان داد تا پس از سال ها به تامین مالی و مستقیم گروه خود توسط نظام جمهوری اسلامی اعتراف کند.

سید حسن نصرالله، روز گذشته مطابق معمول سال های اخیر، با ارتباط ویدئویی به میان هوادارانش در بیروت آمد و دریافت “انواع کمک های مالی و مادی” از جمهوری اسلامی را تایید کرد.

نصر الله سال هاست که از بیم ترور شدن توسط اسرائیل به طور مخفیانه زندگی می کند و به جز یک یا دو مورد معدود، در مجامع عمومی ظاهر نشده است.

دبیرکل حزب الله لبنان دیروز برای نخستین بار اذعان کرد که این بزرگترین گروه نظامی ـ– سیاسی لبنان که علیه موجودیت اسرائیل می جنگد، از طرف حکومت اسلامی تهران تجهیز می شود؛ اگرچه آنگونه که نصرالله گفت از ایران دستور نمی گیرد.سید حسن نصرالله و اعضا و هواداران حزب الله اما غالبا از آیت الله خامنه ای با عناوین “سیدنا” و “مولانا” نام می برند. این القاب در زبان و فرهنگ عربی به افرادی اطلاق می شود که دیگران از آنها دستور می گیرند.

در معدود تصاویری که از دیدارهای رهبر حزب الله لبنان با رهبر جمهوری اسلامی در رسانه ها منتشر شده، سید حسن نصرالله در حالی به نمایش گذاشته شده که در حال بوسیدن دستان آیت الله خامنه ای است.

رهبر جمهوری اسلامی در خطبه های نماز جمعه اخیر تهران به حملات سیاسی و رسانه ای غرب علیه نظام تحت رهبری خود واکنش نشان داد و گفت که حکومتش در هیچ کجای منطقه دخالت نمی کند اما اگر این کار را بکند آن را “صریحا اعلام” می کند.

آیت الله خامنه ای در توضیح یکی از این موارد به دو جنگی اشاره کرد که جمهوری اسلامی پیش از این دخالت مستقیم در آنها را منکر می شد.

او گفت: “مثلا ما در ضدیت با رژیم صهیونیستی دخالت کردیم که نتیجه آن هم پیروزی در جنگ های 33 روزه و 22 روزه شد.”

رهبر جمهوری اسلامی وعده داد که “بعد از این هم هرکس با رژیم صهیونیستی مخالفت کند، پشتیبان او هستیم و کمکش می کنیم.”

جنگ های 33 روزه عنوانی است که بر جنگ 33 یا 34 روزه میان ارتش اسرائیل و حزب الله لبنان در سال 2006 نهاده شده است.

واحدی از چریک های حزب الله در 12 ژوئیه آن سال به داخل خاک اسرائیل نفوذ کرد، 3 سرباز ارتش را کشت و دو تن دیگر را اسیر و آنها را به داخل خاک لبنان منتقل کرد.

در واکنش به این مسئله، اسرائیل با مقصر اعلام کردن کل دولت لبنان، یورش نظامی سنگینی را به این کشور با تمرکز بر مواضع حزب الله آغاز کرد.

در جریان این جنگ که با قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل متحد در 14 اوت 2006 پایان یافت، نه مرزی جا به جا شد و نه هیچ کدام از طرفین به طور رسمی پیروز شدند.

هرچند به علت ایستادگی حزب الله لبنان بر مواضع خود و حفظ تمامیت ارضی لبنان توسط این گروه در جریان جنگ، حزب الله و رهبر آن به قهرمانان جهان عرب ضد اسرائیلی تبدیل شدند.

حالا سید حسن نصرالله به طور رسمی اعلام کرده که اگر حمایت جمهوری اسلامی نبود، این گروه نمی توانست، آنگونه که خود می گوید، پیروز نبرد 33 روزه باشد.

 

“دیگر ابایی نیست”

او همچنین تایید کرد که گروه تحت رهبری وی، از سال 1982 انواع کمک های مالی، مادی و معنوی را از جمهوری اسلامی دریافت کرده است.

حزب الله در همان سال ها از ترکیب چند گروه چریکی لبنانی و با نظر مثبت آیت الله خمینی تاسیس شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به چریک های آن آموزش نظامی داد و جمهوری اسلامی سیل حمایت های خود را به سوی آن روانه کرد.

این کمک ها تا پیش از این همواره حمایت هایی معنوی و سیاسی خوانده می شد اما حالا و به دنبال سخنان اخیر آیت الله خامنه ای، نه ایران و نه حزب الله دیگر ابایی از اینکه ماهیت اصلی آنها را اعلام کنند، ندارند.

سید حسن نصرالله دیروز در این خصوص گفت که “پیش از این نیمی از این سخنان را می گفتیم و در مقابل نیمی دیگر سکوت اختیار می کردیم. می گفتیم کمک سیاسی و معنوی وجود دارد اما هنگامی که از کمک مالی سئوال می شد سکوت می کردیم و پاسخ مثبت یا منفی نمی دادیم. اما اکنون که عالی ترین مقام در ایران از کمک به حزب الله سخن می گوید پس ما هم واضح خواهیم بود.”

او در عین حال تاکید کرد که در مقابل این کمک ها “ایران تا کنون هیچ چیزی از ما نخواسته است.”

دبیرکل حزب الله لبنان اگرچه از نقش سوریه نیز در حمایت از این گروه تمجید کرد اما تاکید کرد که در اینجا تنها درباره جمهوری اسلامی ایران صحبت می کند.

نصرالله گفت که “در راستای فرمایشات روز جمعه مقام معظم رهبری” که جمهوری اسلامی ایران از جنبش های مقاومت در لبنان و فلسطین حمایت می کند و در برابر این حمایت خواهان چیزی نیست “ می توانم بگویم این اولین باریست که از بالاترین مقام در جمهوری اسلامی اینگونه آشکار، عیان و شفاف چنین فرمایشاتی ایراد می شود.”

دبیرکل حزب الله همچنین با بعید دانستن حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران گفت: “اگر به تاسیسات هسته ای ایران حمله شود رهبران جمهوری اسلامی ایران از حزب الله درخواست کمک نمی کنند. بلکه ما خودمان باید بنشینیم و فکر کنیم که چه واکنشی باید نشان بدهیم.”

سید حسن نصرالله در ماه نوامبر سال پیش نیز به آمریکا و اسرائیل هشدار داده بود که جنگ با ایران و سوریه به این دو کشور محدود نخواهد ماند و تمام منطقه را به صورت کامل درگیر خواهد کرد.

او ایران را کشوری استوار و نیرومند توصیف کرده بود که “رهبری دارد که در دنیا بی نظیر است” و کشوری است که “هر ضربه ای را با دو ضربه پاسخ خواهد داد”.

مسئولان مختلف جمهوری اسلامی تاکنون به طور رسمی و غیر رسمی اعلام کرده اند که لبنان و حزب الله، خط مقدم جبهه جنگی احتمالی با اسرائیل هستند. آنها در عین حال مراقبت کرده اند این سخن را به گونه ای بیان کنند که زمینه را برای دردسرهای بیشتر حقوقی و سیاسی فراهم نکند.

 

جبهه‌ای به نام حزب الله

حزب الله لبنان تاکنون چندین تجربه جنگی با اسرائیل را پشت سر گذاشته و توانسته به سلامت از آنها عبور کند. موشک های سبک این گروه در جریان جنگ 33 روزه حدود 50 شهروند اسرائیلی را کشتند و این آمار می تواند در جنگ های آینده افزایش یابد.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه که برخی تحلیلگران و مقام های امنیتی غربی او را “ژنرال سایه” جمهوری اسلامی و حتی “قدرتمندترین مرد خاورمیانه” معرفی می کنند، چندی پیش گفته بود که “جنوب لبنان و عراق تحت تاثیر و نفوذ” جمهوری اسلامی قرار دارند.

آمریکا و اروپا، نیروی قدس را که واحد عملیات خارجی سپاه پاسداران است، یک سازمان تروریستی می دانند. آنها همین عنوان حقوقی را برای حزب الله لبنان نیز در نظر گرفته اند.

حزب الله اما خود را یک سازمان سیاسی و اجتماعی که پشتوانه مردم شیعه لبنان و حتی تعداد زیادی از مسیحیان و سنی های این کشور را دارد، می داند.

تنش بر سر ادامه برنامه اتمی جنجالی جمهوری اسلامی که سال هاست بخش زیادی از جامعه بین الملل را نگران و مشغول خود ساخته، احتمال جنگی دیگر در منطقه را بالا برده است.

مقام های آمریکایی، اروپایی و بخصوص اسرائیلی مدتهاست که تهدید می کنند در صورت ناموفق ماندن تلاش های دیپلماتیک برای راضی کردن جمهوری اسلامی به متوقف ساختن غنی سازی اورانیوم، چاره دیگری جز حمله به تاسیسات اتمی ایران باقی نمی ماند.

اسرائیل که بر اساس گزارش ها، دارای بزرگترین انبار تسلیحات هسته ای در خاورمیانه است، بیشترین نگرانی را در این خصوص ابراز می کند. نیروی هوایی قدرتمند این کشور سابقه دو حمله برق آسا به نیروگاه های اتمی عراق و سوریه در سه دهه گذشته و نابودی سریع آنها را دارد و این مسئله جمهوری اسلامی را نگران کرده است.

مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه همواره هشدار داده اند در صورت هرگونه حمله نظامی به ایران، پاسخی قاطع و پشیمان کننده به متجاوزان خواهند داد، بارها گفته اند که در صورت آغاز جنگ، جبهه های جنگ به بیرون از مرزهای ایران منتقل می شود.

به نظر می آید مرز مشترک لبنان و اسرائیل که تحت کنترل کامل حزب الله قرار دارد یکی از این مناطق باشد.