یک امام جمعه دیگر اهل سنت ترور شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» برای دومین بار در یک سال

منابع خبری نزدیک به اهل سنت ایران از ترور مولوی عبدالله براهویی امام جمعه یکی از مسجدهای زاهدان در روز جمعه ۱۳ بهمن‌ماه، توسط افراد نا‌شناس مسلح خبر دادند.

این دومین بار طی یک سال است که امامان جمعه در استان سیستان و بلوچستان ترور می‌شوند.

سنی آنلاین، پایگاه اطلاع رسانی اهل سنت ایران روز دوشنبه با اعلام این خبر گزارش کرده که افراد مسلح سوار بر یک خودروی سواری، خودروی این مولوی “جوان” را در مسیر حرکت نماز جماعت مورد تیراندازی قرار داده‌اند.

مولوی عبدالله براهویی، امام جمعه یک مسجد اهل سنت در خیابان بدر زاهدان بوده که به گفته سایت سنی آنلاین در مکاتب زاهدان نیز “به تعلیم قرآن و آموزش احکام دینی به فرزندان مسلمان” مشغول بوده است.

با گذشت چند روز تا کنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت کشته شدن مولوی عبدالله براهوتی را به عهده نگرفته است.

اما یک گروه اسلامگرا که خود را “جبهه همبستگی ملی اهل سنت ایران” معرفی کرده‌، در وبلاگ خود جمهوری اسلامی را مسئول این ترور دانسته و اعلام کرده این اقدام نشانگر “تحمل نکردن بیداری اهل سنت” است.

 

عوامل ترور را دستگیر کنید

پیکر مولوی عبدالله براهویی عصر روز شنبه، ۱۴ بهمن در زاهدان تشییع شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اهل سنت ایران مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان و روحانی با نفوذ سنی در سخنانی کوتاه، ضمن محکومیت ترور این مولوی، آن را اقدامی “تروریستی” و “ناجوانمردانه” توصیف کرده است.

این شخصیت اهل سنت از مسئولین قضایی و امنیتی خواسته است تا این موضوع را “هر چه سریع‌تر پیگیری و عوامل این اقدام تروریستی را شناسایی و دستگیر نمایند.”

خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی تا کنون واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند، اما دستگاه قضایی و امنیتی در سالهای گذشته گروه جندالله را عامل ترور و نا‌آرامی‌های استان سیستان و بلوچستان معرفی کرده است.

در دی ماه سال ۱۳۹۰ مصطفی جنگی زهی، امام جمعه شهرستان راسک در استان سیستان و بلوچستان روز ۲۹ دی ماه توسط افراد مسلح نا‌شناس ترور شد. به گزارش خبرگزاری‌های رسمی مولوی مصطفی جنگی‌زهی، پیش از این نیز از یک سوءقصد مسلحانه جان سالم به در برده بود.

آقای جنگی زهی امام جمعه مسجد اهل سنت خضرا در شهر راسْک، از توابع شهرستان سرباز در جنوب زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان بود. این روحانی سنی قبل از مرگ همزمان مسئولیت فرماندهی یکی از پایگاههای بسیج عشایری منطقه را نیز به عهده داشت.

 

ترور دو امام جمعه در یک سال

به دنبال ترور مولوی جنگی وزارت اطلاعات طی بیانیه‌ای در فروردین ماه امسال اعلام کرد که ۱۵ نفر از “عاملان ترور” امام جمعه راسک دستگیر شده‌اند.

در این بیانیه “سازمان منافقین”، “گرایش‌های انحرافی متصل به وهابیت” و “کشورهای مرتجع منطقه تحت حمایت آمریکا، ‌انگلیس و رژیم صهیونیستی” متهم به دست داشتن در کشته شدن مولوی جنگی زهی شده بودند.

اما پیش از این بیانیه فعالان بلوچ به روز گفته بودند که مسئولیت ترور امام جمعه سابق راسک را گروه تندرو جندالله به عهده گرفته‌ است. همچنین برخی از وبسایت‌های اصولگرا مانند رجانیوز به هنگام وقوع حادثه نوشته بود که مولوی جنگی قبل از ترور از سوی گروه مسلح جندالله تهدید به مرگ شده بود.

استان سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر شاهد نا‌آرامی‌های نظامی فراوانی بوده که گروه جندالله مسئولیت بسیاری از آن‌ها را به عهده گرفته است. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی هم در سال‌های اخیر تعدادی را به اتهام عضویت در این گروه دستگیر و برخی از آن‌ها را اعدام کرده است.

جندالله که خود را جنبش مقاومت مردم ایران نامیده، در سال ۲۰۰۲ توسط عبدالمالک ریگی تأسیس شده و عملیات مسلحانه خود را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرده است. این گروه که فعالیت‌اش را تحت عنوان دفاع از شهروندان اهل سنت در سیستان و بلوچستان انجام می‌دهد، در ۱۲ آبان ماه سال جاری به فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا افزوده شد.

 

امامان اهل سنت در امان نیستند

جندالله تا کنون هیچ مسئولیتی را در رابطه با ترور مولوی عبدالله براهویی به عهده نگرفته است، اما در سالهای گذشته این چندمین بار است که امامان جمعه اهل سنت ایران ترور می‌شوند.

ماموستا برهان عالی، امام جمعه موقت سنندج، امام جمعه مسجد قبای شهرک بهاران، عضو شورای افتا و عضو مرکز روحانیت در بامداد روز ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ به ضرب گلوله افراد نا‌شناس کشته شد.

در‌‌‌ همان سال ماموستا محمد شیخ‌الاسلام، نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری که از جمله هدف‌های اصلی زنجیره ترور‌ها و سوءقصدهای کردستان در سال ۱۳۸۸ بود، در روز ۲۷ شهریور، هنگام خروج از منزل هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

مقامات دستگاه قضایی در طول این چندسال سلفی‌ها را به عنوان یکی از مظنونین اصلی حوادث تروریستی کردستان معرفی کرده‌، اما تا کنون به صورت مشخص نگفته‌اند آن‌ها در کدام یک از حوادث نقش تعیین کننده داشته‌اند.