افزایش تهدیدات جنگی از دو سو

نویسنده
مهشید برومند

» نقدی: چاره ای جز نابودی آمریکا نداریم

با افزایش تهدیدات نظامی برعلیه جمهوری اسلامی و احتمال وقوع جنگ،مقامات مختلف کشور همزبان با آیت الله خامنه ای، تهدید امریکا و اسراییل را افزایش داده اند؛ تا جایی که فرمانده کل بسیج اعلام کرده “چاره ای جز نابود کردن آمریکا نداریم” و سفیر جمهوری اسلامی در لبنان نیز از آماده بودن “11 هزار موشک” برای شلیک به اسراییل و امریکا خبرداده است.

محمدرضا نقدی در یک سخنرانی ویدیویی برای اعضای بسیج هنرمندان مشهد گفت: “استقلال کامل و حرکت آزادانه ما در مسیر پیشرفت و تعالی، در گرو این است که نظام استکباری و صهیونیسم را از سر راه خود برداریم.”

فرمانده کل بسیج در ادامه افزود: “وقتی می‌خواهیم در علم و فن‌آوری پیشرفت کنیم، با قطعنامه‌های پیاپی، ترور دانشمندان برجسته کشور، تحریم‌های علمی و موانع دیگر مواجه می‌شویم. پیشرفت اقتصادی کشور و فروش محصولات صادراتی ایران همواره بوسیله تشکیل بازارهای موازی مورد تهدید قرار می‌گیرد و شبکه‌های صهیونیستی، جریان‌های مخرب اقتصادی را در داخل، تقویت می‌کنند. “

او همچنین با گفتن اینکه “تا آمریکا وجود دارد، آرامش نخواهیم داشت” و باید “تنفر عمومی” از استکبار را برای “نابودی کامل آمریکا” به اوج برسانیم، اضافه کرد: “تا آمریکا وجود دارد، نمی‌توانیم به جامعه آرمانی خود برسیم، برای ساختن جامعه آرمانی چاره‌ای جز نابودکردن آمریکا نداریم.”

همزمان غضنفر رکن آبادی، سفیر جمهوری اسلامی در لبنان نیز طی یک نشست خبری در بیروت گفت: “ما در موضع دفاعی قرار داریم و اگر مورد حمله قرار بگیریم پاسخی سخت و دردناک به این حمله خواهیم داد.”

وی همچنین با اشاره به برخی از اظهارات مقامات کشور اسراییل درباره حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ضمن رد کردن جدی بودن این تهدیدات اعلام کرد: “البته ایران کمترین احتمالات را هم جدی می گیرد. ما خود را آماده کرده ایم و هم اکنون 11 هزار فروند موشک آماده شلیک به آمریکا و اسرائیل و مصالح آنها در جهان داریم.”

پیش از این آیت الله خامنه ای طی اظهاراتی در 19 آبان ماه تاکید کرده بود که “ما ملتی هستیم که هرگونه تجاوز را، بلکه هرگونه تهدید را، با استواری و با قدرت کامل پاسخ خواهیم داد. ما ملتی نیستیم که بنشینیم تماشا کنیم قدرتهای پوشالیِ مادی که از درون کرم‌خورده و موریانه‌خورده‌اند، ملت استوار و پولادین ایران را تهدید کنند. ما در مقابل تهدید، تهدید می کنیم.”

رهبر جمهوری اسلامی با گفتن اینکه “همه باید آماده باشیم… در عرصه‌ی علم، در عرصه‌ی کار، در عرصه‌ی صنعت، در عرصه‌ی مدیریت و سیاست، و در نوک پیکان، برای دفاع ملی، نیروهای مسلح؛ عرصه‌ی رزم نظامی” تاکید کرده بود: “هر کسی فکر تجاوز به جمهوری اسلامی ایران در مخیله‌اش خطور کند، باید خود را آماده‌ی دریافت «سیلی‌های محکم» و «مشتهای پولادین» کند.”

پس از این اظهارات، مقامات ارشد نیروهای مسلح کشور از تغییر استراتژی دفاعی کشور خبر دادند و با اعلام اینکه “استراتژی تهدید” در دستور کار قرار گرفته به تهدید کشورهای غربی پرداختند.

در آن سو نیز مقامات امریکایی و اسراییلی طی هفته های اخیر مجددا از احتمال حمله نظامی خبر داده و با استناد به اصرار جمهوری اسلامی بر ادامه فعالیت مشکوک هسته ای، از روی میز بودن “گزینه جنگ” سخن گفته اند.

باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده هفته گذشته در سخنرانی خود در نشست کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) هشدار داد که آمریکا هر وقت به این نتیجه برسد که برای حفظ منافعش “استفاده از زور ضروری است” در انجام این کار درنگ نخواهد کرد.

 بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز اخیرا در گفت و گویی با نشریه جروزلم پست درباره زمان حمله احتمالی به جمهوری اسلامی گفته است: “حمله به ایران در روزها یا هفته های آینده اتفاق نمی افتد اما به سال‌های آینده هم موکول نمی شود.”

فرمانده نیروی هوایی ارتش امریکا هم از آمادگی و توان عملیاتی نیروی هوایی این کشور برای حمله به ایران خبر داده و اعلام کرده نیروی هوایی آمریکا به همراه دیگر نیروهای مسلح این کشور، “گزینه‌های مختلفی را برای حمله به ایران” در اختیار کاخ سفید گذاشته‌اند.

ژنرال نورتون شوارتزهمچنین گفته: “تا آنجا که به گزینه نظامی مربوط است، ژنرال جیمز ماتیس، فرمانده نیروهای جنگی خاورمیانه، که جنگ احتمالی با ایران را هدایت خواهد کرد، از اینکه همه پیش‌بینی‌های لازم و گزینه‌ها در جنگ با ایران در نظر گرفته شده، راضی است.”

همچنین لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرده است که پنتاگون درحال آماده کردن یک سلسله گزینه های نظامی برای حمله به “تاسیسات اتمی ایران” در صورت شکست تلاش های دیپلماتیک و تحریم ها است.