بازی استیضاح ادامه دارد

نویسنده
فیروزه متین

» باهنر: ماجرا جدی نیست

در حالیکه دولت حسن روحانی تحت فشار جریان افراطی حلقه پایداری قرار دارد،اعضای این حلقه در روزهای پایانی سال، آنچه را که سایت صراط نیوز “نهضت استیضاح” می نامد، با کلید زدن جریان استیضاح وزرای خارجه، آموزش و پرورش، صنعت و علوم کلید زد؛نهضتی که با وجود سر و صداهای بسیار تا کنون به مرحله “اعلام وصول نرسیده” و به اعتقاد محمدرضا باهنر، نائب رئیس مجلس “جدی” نیست.

شکرخدا موسوی پایداری نماینده اهواز،دیروز از تهیه و تدوین طرح استیضاح سه وزیر دولت یازدهم خبر داد و گفت: “ تعدادی از اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در حال تدوین طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم و وزیر صنعت، معدن و تجارت هستند. دلایل استیضاح به صورت متقن و دقیق نوشته شده و آماده جمع آوری امضاء و ارائه به هیأت رئیسه است. تعداد زیادی از نمایندگان آماده امضای این سه طرح استیضاح هستند . فانی و فرجی دانا به دلیل انتصاباتشان و نعمت زاده به دلیل برخی اقدامات مدیریتی و حضور آقازاده ها در وزارتخانه مورد انتقاد نمایندگان هستند”.

به گزارش فارس، روح‌الله حسینیان هم گفته است: “ چند وزیر دولت از جمله وزیر علوم، وزیر ارشاد و وزیر نفت مقاماتی هستند که استیضاح آنها در مجلس شورای اسلامی و در بین نمایندگان مطرح است. هنوز امضایی در این باره جمع نشده، اما در مورد یکی از وزرا کارهای ابتدایی انجام شده است. درباره استیضاح فرجی ‌دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری پیش‌نویس عدله استیضاح نوشته شده است و بسیاری از نمایندگان نیز آماده امضای آن برای تدوین هیأت رئیسه و منتظر به وجود آمدن فرصتی مناسب در این رابطه هستند”.
از سوی دیگر سایت “پیام نو” اقدام به انتشار “پشت پرده استیضاح وزیر علوم” کرده و نوشته: “چندی پیش وزیر علوم در دستوری به دکتر امید، سرپرست دانشگاه تهران از وی خواست تا وی برای تعیین رئیس دانشگاه تهران از اعضای هیات علمی این دانشگاه نظرخواهی کند تا رئیس بعدی ضمن تائید نهایی وزیر علوم، با موافقت این افراد وارد دفتر کار خود شود. در پی این دستور شنیده‌ها از جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی حاکی از این است که غلامعلی حداد عادل به عنوان منتقد و معترض این اقدام از رضا فرجی دانا خواسته است تا در این دستور تجدیدنظر و آن را ملغی کند. بر اساس همین شنیده‌ها حداد عادل استدلال کرده است که با چنین فرآیندی اگر نهایتا رئیس پیشنهادی برای دانشگاه تهران مورد قبول شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار نگیرد، عملا این مخالفت به معنای تقابل و رودر رویی این شورا با اعضای هیات علمی دانشگاه خواهد بود و تبعات منفی برای وجهه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بر خواهد داشت. به همین دلیل حداد عادل گفته است با این فرآیند جدید کار برای مخالفت شورای عالی انقلاب فرهنگی با گزینه پیشنهادی برای ریاست دانشگاه تهران سخت خواهد شد و اعضای این شورا مجبور می‌شوند تا مخالفت خود را پنهان و اجبارا با گزینه پیشنهادی موافقت کنند. گفته می‌شود وزیر علوم واکنش خاصی به این انتقاد غلامعلی حدادعادل نشان نداده و ترجیح داده تنها سکوت کند. اعتراض غلامعلی حداد عادل در شرایطی مطرح شده است که همزمان در مجلس، نیمی از طیف اصولگرایان که ریاست فراکسیون آنها هم بر عهده حدادعادل است تلاشی جدی برای استیضاح رضا فرجی دانا آغاز کرده اند. این طیف‌ها مدعی «حضور فتنه گران در وزارت علوم» شده اند. به نظر می‌رسد که اعتراض اخیر حدادعادل در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم بتوان در راستای همین دست تلاش‌ها تفسیر کرد”.

درباره استیضاح زنگنه هم امیرعباس سلطانی،عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با آفتاب فاش کرده که انگیزه این استیضاح” دعوای شخصی میرکاظمی است”.

او گفته: “نظر عمومی اعضای کمیسیون انرژی در خصوص سئوال و استیضاح آقای زنگنه مثبت نیست و با این طرح همراهی نخواهند کرد. اینکه آقای میرکاظمی طی روزهای اخیر علیه وزیر نفت حرف هایی زده اند به این بر می گردد که اینها با هم مسایلی دارند که به نظر می رسد شخصی هم باشد و این مواضع ربطی به کمیسیون انرژی ندارد. موضع مجلس هم این چیزی نیست که برخی سعی می کنند نشان دهند چرا که در عمل اعضای کمیسیون انرژی کاری به دعواهای شخصی آقایان نخواهند داشت”.

او افزوده است: “آقای میر کاظمی امروز نماینده مجلس و رئیس کمیسیون هستند و اختیار دارند تا روی کار دولت نظارت کنند و وزرا را هم به چالش بکشند. اما به هر حال در دوران مدیریت ایشان هم اتفاقاتی افتاده که باید نهایتا به عنوان مقام اجرایی اسبق در زمان مقتضی جوابگو باشند و این ربطی به این ندارد که امروز نماینده باشند یا نباشند. موضوع بابک زنجانی مشخصا مربوط به دولت گذشته است و هیچ ربطی به دولت یازدهم ندارد. من به شما گفتم که این مسایل بیشتر به نظر می رسد مشکلات شخصی آقایان باشد. موضوع بابک زنجانی اصلا ربطی به آقای زنگنه ندارد”.

 دورجدید تهدید دولت به استیضاح با انتقاد برخی از نمایندگان دولت نیز مواجه شده به طوری که جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفته است: “بهتر است از هر حرکتی که موجب ایجاد موج و اضطراب در کشور شود خودداری کنیم. سخن گفتن از استیضاح یک وزیر، تمام آن وزارتخانه را به چالش می کشاند و متاسفانه در کشور ما هزینه های این قبیل اقدامات محاسبه نمی شود. نباید این اتفاقات بیفتند، دولت در ابتدای کار است و باید حمایت شود. هنوز بودجه ای در اختیار وزارتخانه ها قرار نگرفته است و بودجه نصفه و نیمه و زخمی شده 92 در دسترس آنها بود که راه به جایی نمی برد. باید در نظر بگیریم مجلس هنوز کمکی به وزارتخانه ها نکرده که اکنون بخواهد آنها بازخواست کند”.

درباره ظریف نیز با وجود علاقه نمایندگان پایداری به تهدید وی به استیضاح، “شکر خدا موسوی” فاش کرده که “لاریجانی موافق استیضاح یا طرح سئوال در جلسه علنی نیست” و به خبرآنلاین گفته: “ سئوالات زیادی از ظریف در کمیسیون امنیت ملی مطرح است که حتی وزیر امور خارجه به آنها پاسخ نداده و این سئوالات آماده ورود به صحن هستند. انتقاد نمایندگان نسبت به اظهارات ظریف درخصوص دروغ هولوکاست، به رسمیت شناختن ضمنی رژیم صهیونیستی و دیدارهای مقامات اروپایی با محکومان فتنه از جمله این سئوال هاست. به نظر می رسد لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی موافق نیست فعلا سئوالی از وزیر امور خارجه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود”.

با این حال روزگذشته، علیرضا منادی، عضو هیات رئیسه مجلس، سئوال 23 نماینده مجلس از وزیر امورخارجه درباره علت عدم حمایت از پیشرفت‌های دفاعی کشور را اعلام وصول کرد؛سئوالی که می تواند زمینه ساز استیضاح باشد و ظریف نیز از آن استقبال کرده و گفته است “خسته شده” و ترجیح می دهد به جای وزارت خارجه در شمال به استراحت بپردازد.

تقلای جبهه پایداری از یک سو و مخالفت های ضمنی رسانه های حامی دولت با موج جدید بازی استیضاح، محمدرضا باهنر را وادار به اتخاذ موضع قابل توجهی کرده است.

به نوشته فرارو، باهنر گفته است: “این لیست استیضاح جدی نیست. نامه ای هم به هیات رییسه نیامده است، البته عده ای از نمایندگان مصمم هستند و درباره برخی وزیران می گویند حتی تا 100 امضاء هم جمع کرده اند. ما در حال مذاکره هستیم و تلاش مان این است که تا آنجا که امکان دارد به استیضاح نرسیم و از آن طرف هم ما محکوم به اجرای قانون اساسی هستیم، یعنی اگر حداقل 10 نفر از متقاضیان استیضاح کوتاه نیایند و اصرار داشته باشند ما موظف هستیم که به آیین نامه عمل کنیم”.