اولین بازار شب عید در دولت جدید

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» از میوه تنظیم بازاری تا گرانی قبض برق

اسفند ماه 91 وقتی نفس سال به شماره افتاده بود، اوضاع اقتصاد ایران چنان قمر در عقرب بود که دیگر مسوولان دولتی هم زحمت تکذیب و آمارسازی به خود نمی‌دانند. کار حتی تا آنجا بالا پیش رفت که کمپین تحریم پسته راه افتاد و مردم به جای خرید و تکاپوی هرساله آخر سال، با قیمت اجناس و لوازم شوخی می‌کردند تا شاید اندکی درد گرانی را تسکین بدهند. حالا به دنبال آن سال بد و با تغییر دولت، حتی اندکی گشایش و بهبود هم می‌تواند محسوس باشد و به بازار کم‌رمق عید در سال‌های گذشته جان تازه‌ای بدهد.

 

از عید احمدی‌نژادی تا عید روحانی

زمانی مهدی کروبی در مناظره انتخابات ریاست جمهوری سال 84 و در مقابل آمارهای احمدی‌نژاد که همه از بهبود اوضاع حکایت داشت گفته بود “ننه‌جون من” هم تورم و گرانی را می‌فهمد. همان ساز و کار دولتی که به قول میرحسین موسوی به جای آمار، خط مار تحویل مردم می‌داد، در اسفند ماه سال گذشته گزارش داده بود که قیمت کالاهای مصرفی در دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد حدودا ۴ برابر شده و در کمتر از ۸ سال تورم ۲۸۱ درصد رشد داشته است.

بنا به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم در اسفند ماه سال گذشته 31.5 درصد بوده است. این رقم در بهمن ماه امسال(آخرین موعد اعلام رسمی نرخ تورم) به 33.7 درصد رسید. اما با این حال به طور موردی در برخی اقلام مورد نیاز شهروندان تثبیت قیمت و یا حداقل فراوانی دسترسی وجود دارد.

اما نکته دردسرساز امسال، مناقشه بر سر متولی تنظیم بازار شب عید است. با اجرایی شدن قانون انتزاع (اجرای متمرکز وظایف بخش کشاورزی) و ابلاغ آیین‌نامه‌های اجرایی آن در بهمن ماه، مشخص نیست کدام یک از دو وزارتخانه “صنعت، معدن و تجارت” و “جهاد کشاورزی” در این حوزه مسوولند.

به گزارش ایسنا، در حالی که بر اساس اظهارات مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، تنظیم بازار شب عید برعهده این وزارتخانه است و دیگر دستگاه‌ها فقط به این وزارتخانه کمک می‌کنند مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده‌اند که تنظیم بازار میوه شب عید امسال بر عهده آنهاست. در نهایت گویا این گونه تقسیم کار شده که تنظیم بازار شب عید وظیفه کشاورزی و بازار سیب و پرتقال وظیفه تجارت باشد!

در این بین سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از انتقال وسیع مرکبات و سیب به سردخانه‌های کشور خبر داده و ‌مسوولان این سازمان می‌گویند میوه را 30 تا 40 درصد زیر قیمت بازار عرضه خواهند کرد.

“میوه تنظیم بازاری” هم از روز یکشنبه، 25 اسفند در تهران توزیع شده که هر کیلوگرم پرتقال تامسون یک هزار و 700 تومان، سیب دماوند سه هزار تومان و سیب ممتاز سه هزار و 600 تومان نرخ‌گذاری شده است.

 

بنزین هست، نگران نباشید

تامین سوخت خودروها در ایام عید و احتمال گرانی آن هم یکی از دغدغه‌های دائمی شهروندان در آستانه سال نو است. معاون وزیر نفت اطمینان خاطر داده که مردم نگران تامین بنزین در روزهای پایانی امسال و ایام نوروز نباشند و گفته که ذخایر بنزین کشور در مقایسه با سال گذشته، یک میلیارد لیتر افزایش داشته است.

به گفته او، در روزهای اخیر و همزمان با آغاز خریدهای نوروزی، متوسط مصرف بنزین کشور 4 تا 5 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

اما در همین حوزه، یک خبر از اجاره خودرو در تهران مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته و به بحث‌هایی در مورد اختلاف طبقاتی موجود در ایران دامن زده است. ایسنا گزارش داده که اگرچه در ایران بنگاه‌های اجاره دهنده خودرو برخلاف کشورهای توسعه یافته مشتریان زیادی ندارند اما نزدیکی به ایام تعطیلات نوروزی رونق بازار این بنگاه‌ها را به دنبال داشته است.

این بنگاه‌ها برای اجاره خودرو، بسته به قیمت آن و در شرایط حداقلی، فیش حقوقی، مدارک شغلی، دو فقره چک یکی به میزان قیمت خودرو و دیگری به عنوان تضمین تسویه خلافی دریافت می‌کنند و در شرایط سخت‌گیرانه‌تر سند ملکی نیز به جمع موارد مورد درخواست اضافه می‌شود.

همه نوع خودرویی از پورشه پانامرا گرفته تا بنز و بی.ام.و و البته خودروهای پر مصرفی چون 206 و تندر 90 در این بنگاه‌ها یافت می‌شود و البته نزدیکی به ایام تعطیلات نوروزی رشد تعرفه اجاره این خودروها را به دنبال داشته است.

یکی از بنگاه‌های اجاره دهنده خودرو در تهران هزینه اجاره روزانه یک دستگاه پورشه پانامرا را هفت میلیون تومان اعلام کرده و گفته است: در بازار به قیمت روزی دو میلیون تومان نیز پورشه را اجاره می‌دهند اما آن‌ها مربوط به پورشه‌های مدل قدیمی‌تر، با آپشن و ارزش کمتر است!

او هزینه اجاره یک دستگاه بنز S500 را نیز روزانه دو میلیون تومان عنوان کرده است.

همچنین وبسایت نامه‌نیوز از بازار خودروی کشور گزارش داده این روزها در رکود به سر می برد و متقاضیان خرید خودرو در انتظار افت قیمت ها هستند.

اما رکود بازار خودرو مربوط به روزهای پایانی سال نیست و بازار خودرو تقریبا در تمام مقاطع سال جاری با رکود رو به رو بوده و تقاضا برای خرید خودرو در بازار کاهش قابل توجهی داشته است.

 

حواستان به گران شدن برق باشد

به شمار هزینه‌های آخر سال شهروندان، افزایش قیمت برق را هم باید اضافه کرد. چرا که متوسط قیمت برق خانوارهای ایرانی از ابتدای اسفند ماه سال جاری افزایشی حدود 25 درصدی را تجربه می‌کند؛ یعنی متوسط قیمت مصرف هر کیلووات ساعت برق از 43 به حدود 54 تومان افزایش یافته است.

خبرگزاری مهر گزارش داده که علاوه بر افزایش قیمت برق، با مصوبه مجلس شورای اسلامی و ابلاغ دولت ، عوارض هر کیلوات ساعت برق هم از سال آینده از 10 به 13 تومان افزایش یافته است. به عبارت دیگر مشترکان خانگی باید به ازای مصرف هر کیلوات ساعت برق حدود 67 تا 68 تومان پرداخت کنند که باید هزینه مالیات بر ارزش افزوده را هم به آن اضافه کرد.

در نتیجه با پایان رسیدن تعطیلات نوروز و روزهای پایانی فروردین ماه سال 93 به تدریج سر و کله قبوض نجومی برق هم پیدا می‌شود و مشترکان خانگی باید از هم اکنون بخشی از یارانه‌های نقدی خود را برای پرداخت صورتحساب های برقی به دولت، کنار بگذارند.

همچنین این خبرگزاری محاسبه کرده که در صورت استفاده 50 ساعت از ماشین لباسشویی، ظرف‌شویی، جاروبرقی و اتو در راستای خانه تکانی و عدم رعایت الگوهای مصرف برق، به ویژه در ساعات پیک، حدود 90 تا 100 کیلووات ساعت به مصرف برق مشترکان خانگی اضافه می کند.

یعنی یک مشترک خانگی برای فروردین ماه سال آینده باید فقط برای استفاده بیش از حد از وسایل برقی به ویژه در ایام خانه تکانی روزهای پایانی اسفند، دست کم بین هفت تا 10 هزار تومان پرداخت کند که با احتساب مصرف 200 تا 250 کیلوات ساعت برق به دلیل استفاده از یخچال، فریزر، رایانه، لامپ‌های روشنائی، تلویزیون و سایر وسایل خانگی فقط برای یک دوره 45 روزه بین 40 تا 50 هزار تومان هزینه مصرف برق برایش محسوب خواهد شد.