اخبار دانایی‌فر جنگ روانی دوطرفه؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» واکنش ها به پناهندگی مرزبان ایرانی به آمریکا

همزمان با انتشار واکنش‌های مقامات ایرانی و آمریکایی به خبر پناهنده شدن گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر، تحلیلگران سیاسی در مصاحبه با روز حواشی مربوط به سرنوشت این مرزبان ایرانی را اظهاراتی “بی پایه و اساس و  گونه ای جنگ روانی دوطرفه” می‌خوانند.

روز جمعه، ۹ خرداد ماه، شماری از رسانه‌های حکومتی به نقل از یک پایگاه خبری به نام “حقوق انسانی و اولیه بشر” خبر داند که جمشید دانایی‌فر روز پنج‌شنبه، ۸ خرداد ماه “با یک هواپیمای نظامی به عنوان پناهنده سیاسی وارد خاک آمریکا شده است”.

گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر به همراه چهار سرباز وظیفه در بهمن ماه سال گذشته توسط گروه جیش العدل ربوده شدند، پس از مدتی جیش العدل اعلام کرد که او را به تلافی کشته شدن بستگان یک عضواین گروه در زندان، به دارآویخته است؛ خبری که از ابتدا با تائید و تکذیب‌های فراوانی روبرو شد.

حالا انتشار خبر پناهندگی دانایی‌فر به آمریکا، بار دگیر به جنجال‌ها پیرامون سرنوشت این مزربان ایرانی دامن زده است.

روز شنبه، دهم خردادماه، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور به ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران گفت که “سند متقنی مبنی بر پناهنده شدن جمشید دانایی‌فر به آمریکا وجود ندارد.”

در همین حال آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیز پیرامون گزارشات پناهده شدن دانایی فر به ایالات متحده به خبرگزاری مهر گفته است  “من هم این گزارشات در بعضی رسانه‌های ایرانی را خواندم اما این خبر را معتبر نمی‌دانم.”

پیشتر روح الله جمعه‌ای، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور هم در گفتگو با مهر منبع این خبر را “غیر رسمی، ناشناس و غیر معتبر” توصیف و اظهار کرده و گفته بود: “ما هیچ گزارش و سندی مبنی بر صحت و سقم  این ادعا نداریم و  منابع رسمی نیز چنین ادعایی را تائید نکرده اند.”

برخی ناظران هم با تاکید بر بی‌ پایه و اساس بودن ادعاها پیرامون سرنوشت جمشید دانایی‌فر، تاکید می‌کنند که او در قید حیات نیست.

عبدالستار دوشوکی، رئیس مرکز مطالعات بلوچستان که اخبار مربوط به ربوده شدند مرزبانان را پیگری کرده می‌گوید: “با توجه به اعلام جیش العدل مبنی بر اعدام این گروهبان در تلافی اعدام یک زندانی بلوچ در ارومیه به نظر می‌رسد دانایی‌فر در قید حیات نیست و متاسفانه از سوی جیش العدل کشته شده است.”

آقای دوشوکی انتشار گزارش‌های متعدد پیرامون سرنوشت این مرزبان ایرانی را بی پایه و اساس می‌داند و می‌گوید “از هر دو طرف گروه‌هایی هستند که به این جنگ روانی دامن می‌زنند.”

“یکی از نمایندگان گفته بود به دلیل عدم رعایت تدابیر امنیتی باید گروهبان دانایی‌فر محاکمه شود. از آن طرف هم نیروهای هوادار جیش العدل می‌گویند، او در حال حاضر با این گروه همکاری می‌کند در حالی که جیش العدل و جیش النصر به رهبری عبدالرئوف ریگی این موضوع را تائید نکرده‌اند.”

احتمال همکاری دانایی‌فر نخستین‌بار با جیش العدل در اواخر فرودین‌ماه گذشته مطرح شد.

آنزمان حسن نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود: “قرائنی داریم که آقای دانایی‌فر در قید حیات است.  اکنون این قرائن به سند و شواهد نزدیک شده است.”

در همین رابطه حسینعلی امیری،‌ قائم مقام وزیر کشور و سخنگوی وزارت کشور هم گفت: “من تا به حال چنین چیزی را نشنیده‌ام. باید به آقای حسینی گفت که ایشان این اطلاعات را با استناد به چه مدارکی مطرح می‌کنند.”

 قائم مقام وزیر کشور هم  توضیح داده بود که “سیستم نظارتی نیروهای مسلح به حدی قوی است تا هرکسی اجازه ورود به آن را نداشته باشد. مطمئنا افرادی که وارد این ارگان می‌شوند از یکسری فیلترهای نظارتی می‌گذرند. همچنین در دوران خدمت نیز بر آنها نظارت کافی اعمال می‌شود.”

اختلاف نظر در مورد سرنوشت پنجمین مرزبان ایرانی در حالی ادامه داشت که خانم نظام دوست، همسر او به خبرگزاریها گفته که  به زنده بودن همسرش امیدوارست و اصلا فکر نمی‌کند او به “شهادت” رسیده باشد.

او همچنین گفته اسم فرزندش را به امید بازگشت همسرش امیدرضا گذاشته و امیدوارست که پیگیری‌ها در مورد سرنوشت دانایی‌فر به نتیجه‌ای امیدبخش برسد.

اما در واکنشی دیگر گزارشات اخیر در مورد دنایی‌فر چند روز پیش حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور ضمن تکذیب آن گفته بود: “از طریق مقامات محلی، ریش‌سفیدان و مراجع قانونی پیگیر وضعیت وی هستیم.”

ریش‌سفیدان، اصطلاحی است که برخی از مقامات کشور پس از ورود علمای اهل سنت به ماجرای ربوده شدن مرزبانان، از آن برای اطلاع‌رسانی در خصوص میانجی‌گری مولوی عبدالحمید و دیگر شخصیت‌های اهل سنت در قضیه مرزبانان استفاده کردند.

با این حال عبدالستار دوشوکی در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت کشور می‌گوید: “جیش العدل به مولوی‌ها گفته که دانایی فر را کشته است و به این دلیل پیگری وضعیت او از سوی شخصیت‌های اهل سنت موضوعیتی ندارد.”

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان و اطرافیان او نقش پررنگی در آزادی مرزبانان ربوده شده در اسفند ماه گذشته داشتند.

چهار مرزبان ربوده شده دیگر که به همراه گروهبان دانایی فر دستگیر شده بودند سوم فرودین ماه امسال آزاد شدند.