در چند ماه آینده اتفاقات زیادی می افتد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» مصاحبه روز با دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین

در حالی که به نظر می آید بسیاری از اصولگرایان منتقد دولت محمود احمدی نژاد، در حال وفق دادن خود با موضوع کاندیداتوری اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات آینده ریاست جمهوری هستند،  دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین ، از چهره های جناح اصولگرا به “روز” می گوید در ماه های آینده اتفاقاتی رخ می دهد که نامزدی مشایی را منتفی خواهد کرد.

اسفندیار رحیم مشایی که از او به عنوان نزدیک ترین فرد و مشاور احمدی نژاد نام برده می شود و برخی حتی مدعی تأثیرات خارق العاده او بر روی رئیس دولت هستند، یازدهم آذر از ریاست دفتر رئیس جمهور کنار رفت و دبیرخانه جنبش عدم تعهد به او سپرده شد.

این جا به جایی باعث شد تا خیلی ها کاندیداتوری او در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری را که قرار است ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار شود، قطعی تلقی کنند.

در همان روز یازدهم آذر، حسن غفوری فرد، از اعضای ارشد حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به فعالیت های انتخاباتی رحیم‌ مشایی، به سایت خبرآنلاین گفت که “غیرمستقیم” از خود او شنیده است در انتخابات سال آینده نامزد می‌شود.

او افزود که مشایی “علاقه‌مند است و کارهای انتخاباتی‌اش را هم شروع کرده و حتی مشغول فوق لیسانس گرفتن است تا اگر قانون انتخابات تغییر کرد، بتواند نامزد شود.”

دیروز هم احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار که عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری است، به ایلنا گفت که مشایی “در جایی عنوان کرده است که من قصد حضور در انتخابات را نداشتم تا اینکه احمدی نژاد من را متقاعد کرد و گفت اگر لازم باشد شهر به شهر برای رأی آوری تو خواهم رفت.”

ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین و عضو سابق شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت و گو با “روز” می گوید که این اتفاقات هیچ کدام رخ نخواهند داد اما از توضیح بیشتر درباره موانع حضور مشایی در انتخابات خودداری می کند.

 

خیلی از اصولگرایان می گویند کاندیداتوری آقای رحیم مشایی در انتخابات قطعی است. شما هم جزء همین دسته هستید؟

ببینید وقتی مشایی مطرح می کند خدمات این دولت با تاریخ معاصر ایران برابری می کند، آقای احمدی نژاد هم باید در نامه ای که برای او می نویسد، از آن تعابیری استفاده کند که شاید هم وزنش در طول تاریخ معاصر ایران به کار نرفته است. بالاخره اینها نسبت به حمایت جدی از یکدیگر و اعتقاد و باوری که به هم دارند، هیچ تردیدی در جامعه باقی نگذاشته اند.

این طبیعی و بدیهی است که احمدی نژاد نسبت به معرفی مشایی به عنوان نامزد دولت مصمم است. اما پیش بینی من این است که آنها در این فرآیند به مراحلی برخواهند خورد که نسبت به این تصمیم عقب خواهند نشست.

 

یعنی شما فکر می کنید آقای مشایی در نهایت کاندیدای انتخابات نمی شوند؟

بله به اعتقاد بنده مشایی کاندیدای نهایی اینها نخواهد بود.

 

این مراحلی که به اعتقاد شما باعث می شوند آقای رحیم مشایی قید کاندیداتوری در انتخابات و ریاست جمهوری احتمالی را بزند چه هستند؟

حالا چراهایش را باید دید در آینده انشاألله. حالا چند ماهی فرصت داریم.

 

آقای غفوری فرد گفته بودند که آقای رحیم مشایی در صورت ثبت نام در انتخابات، احتمالا توسط شورای نگهیان تأیید صلاحیت می شوند. شما هم همین پیش بینی را دارید؟

شورای نگهبان نسبت به تأیید صلاحیت ایشان به عنوان یک رجل مذهبی و سیاسی باید نظر بدهد؛ همانطور که در قانون آمده است. شورای نگهبان معیارهایی دارد و باید اندازه گیری کند. آیا مشایی در اندازه ای هست که رئیس جمهور دولت یازدهم بشود و دارای صلاحیت های مذهبی و سیاسی هم باشد؟ آیا این شرایط در ایشان احراز می شود؟

 

شما خودتان چه فکر می کنید؟

من فکر می کنم در صورت معرفی مشایی، که اشاره کردم از نظر من این موضوع در آینده نزدیک منتفی خواهد بود، شورای نگهبان در آستانه یک آزمون بسیار سخت و دشوار قرار خواهد گرفت. تصمیم شورای نگهبان در این ارتباط بسیار حیاتی است با توجه به بازخوردهایی که می شود به نوعی انتظار آنها را داشت.

 

اشاره کردید که باید دید آقای مشایی در اندازه ریاست دولت یازدهم جمهوری اسلامی هست یا نه. فکر می کنید او در اندازه ریاست جمهوری ایران هست؟

(با مکث و خنده) من فکر می کنم شأن ملت ایران اجل از این است که افرادی به این جایگاه خطیر راه پیدا کنند و برداشت ها و شعورها از شعارهای ارزشی، انقلابی و عدالت جویانه آنها فاصله زیادی داشته باشد. نمی دانم منظورم را در قالب این جمله رساندم یا نه؟

 

خب شما در واقع گفتید که آقای مشایی در این اندازه نیست.

حالا دیگر باید دید چه می شود.

 

برخی ناظران و حتی اصولگرایان می گویند آقای احمدی نژاد و دوستانشان، دولت را به سختی به دست آورده اند و دوست ندارند آن را به راحتی از دست بدهند. به همین خاطر ممکن است دولت بخواهد برای کاندیدای مدنظر خودش در انتخابات، امکانات خاصی قایل بشود یا اگر این امکان را پیدا نکرد با توجه به توانایی هایی که در اختیار دارد، اساسا بخواهد فضای انتخابات را به هم بریزد. چنین دورنمایی از انتخابات چقدر واقعی به نظر می آید؟

به همین خاطر است که اشاره کردم شورای نگهبان در آستانه یک آزمون بزرگ و امتحان سنگین قرار می گیرد؛ و همینطور بازخوردها و واکنش ها به این مسئله. قرائن و شواهد و سوابق و مواضع گذشته، تا حدی چنین نگرانی ای را پدید می آورد. اما من فکر می کنم و امیدوارم که حفظ نظام و دستاوردها و تصمیم در راستای تأمین منافع ملی و مصالح کشور در نظر دوستان به پیروزی نامزد مورد حمایت، رجحان و برتری داشته باشد. در صورتی که نامزد مورد حمایت دولت توسط شورای نگهبان ردصلاحیت بشود، عکس العمل دولت در برابر این تصمیم باید متأثر از حمایت از اصل نظام باشد. اگر شورای نگهبان نامزد مورد نظر را رد کند و اینها بخواهند عکس العملی نشان دهند که منجر به تنش در جامعه بشود، آنهم در شرایط بسیار حساسی که ما نیاز به آرامش داریم، به سود منافع ملی نیست. دود چنین کاری به چشم چه کسی می رود؟

 

گفتید که در ماه های آینده اتفاقاتی خواهد افتاد که کاندیداتوری آقای مشایی را در انتخابات منتفی خواهد کرد. در این صورت آیا دولت آقای احمدی نژاد کاندیدای دیگری را جایگزین ایشان می کند؟

بله بله.

 

یعنی آقای احمدی نژاد گزینه های دیگری هم دارند؟

بله بله. دریافت و استنباط من این نیست که مشایی تنها گزینه باشد و در صورتی که تأیید نشود یا تصمیم بگیرند که ایشان اصلا معرفی نشوند، آنوقت دیگر از انتخابات کنار می روند. نه اصلا اینطور نیست. قطعا گزینه دیگری را مطرح خواهند کرد.

 

آیت الله مهدوی کنی چند ماه پیش گفته بود که دولت نباید فکر بکند کاندیدایش در انتخابات رأی می آورد. آقای صفار هرندی هم چند روز پیش گفته بود که فقط ۱۳ درصد با تداوم دولت دهم موافق هستند. از میان کاندیدای دولت و کاندیدای اصولگرایان، شانس کدام یک در انتخابات آتی بیشتر است؟

هیچکس نباید فکر کند کاندیدایش ۱۰۰ درصد رأی می آورد. عرصه، عرصه رقابت است. به اعتقاد من نامزدی پیروز این رقابت خواهد بود که این بار بر محور اخلاق حرکت کند. هنوز زخم هایی که در پیکره جامعه ما پس از مناظره تلویزیونی انتخابات ۸۸، برخوردهای پس از آن و مسائل دیگری که به پیدایش جریان فتنه منجر شد، التیام پیدا نکرده اند. این خاطرات تلخ اجازه نخواهد داد که ملت باز بداخلاقی ها را تحمل کنند. نامزدها هم بدانند که باید بر مدار اخلاق و احترام به قانون باید جلو بیایند. رقابت کنند نه لجاجت و درگیری. از ادبیات تهاجمی و اتهام زنی پرهیز کنند. مجموعه ای که می خواهد نامزدش رأی بیاورد، به لجن مال کردن و لگد مال کردن متوسل نشود چون مردم دیگر چنین روش هایی را تحمل نمی کنند.

 

پس شما فکر نمی کنید این کاندیدای خوش شانس آقای مشایی باشند؟

من که معتقدم اصلا آقای مشایی نخواهد آمد.

 

به دلیل همان اتفاقاتی که گفتید ظرف چند ماه آینده رخ می دهند؟

بله دیگر

 

این اتفاقات در سطح جامعه خواهند بود یا نظام؟

اجازه بدهید در آینده به اینها برسیم.