ساخت بیمارستان در بولیوی، عجز در خرید دارو برای بیماران

نویسنده

» گزارش آ ب ث از افزایش روابط ایران در آمریکای لاتین

همزمان با جنجال بر سر کمبود اعتبار برای خرید دارو و تجهیزات بیمارستانی در ایران که به اعتراض وزیر بهداشت هم انجامید معاون وزارت خارجه ایران برای افتتاح بیمارستانی که با پول ایران در بولیوی ساخته شده وارد آن کشور شد.علی اصغر خاجی، معاون وزارت خارجه ایران در امور اروپا و آمریکا، در لاپاز، گفت  کشورش در برابر هرگونه تهاجمی پاسخ خواهد داد و “خیلی خوب” می داند چگونه از خود دفاع کند. او تأیید کرد که ایران آماده است تا “از مردمی که برای آزادی و استقلال شان تلاش می کنند” حمایت کند.

او در دیداری که با مقامات دانشگاهی و دانشجویان بولیوی گفت که مردم ایران “بسیار صلح جو” هستند و “هرگز به دنبال جنگ نیستند”.

 او همچنین افزود: “طی دو قرن اخیر کشور ما به هیچ کشور دیگری حمله نکرده است. ولی اگر کشور ما مورد حمله قرار گیرد، ما بارها نشان داده ایم که خیلی خوب می دانیم چطور باید از خود دفاع کنیم. به همین دلیل امیدواریم که فردی دیوانگی نکند و به ایران حمله نکند، چرا که با واکنش شدیدی روبرو خواهد شد و از کرده خودش پشیمان خواهد شد.”

او در اشاره به جنگ هشت ساله میان ایران و عراق و مؤاخذه کردن ایالات متحده در مورد وقوع آن گفت درحال حاضر رابطه تهران و بغداد “بسیار دوستانه” است.

از نظر او، آنچه در کشورهای خاورمیانه درحال وقوع است، “تلاشی است ازسوی مردم این کشورها برای بازگشت به هویت واقعی شان و مبارزه علیه فرهنگ تحمیلی کشورهای غربی”.

 او در ادامه افزود که “این مبارزات برای ایران بسیار ارزشمند است” و “جنبش های مشابه در بولیوی و آمریکای لاتین برای به دست آوردن هویت واقعی بسیار خوشحال کننده است”.

او معتقد است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، کشورش همواره از “تمامی جنبش هایی که در کشورهای مختلف برای آزادی مبارزه می کنند” حمایت کرده است.

او گفت: “و ما همواره تلاش کرده ایم که امکانات اقتصادی و علمی خود را دراختیار ملت هایی که برای آزادی و استقلال شان مبارزه می کنند قرار دهیم.”

معاون وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه برای یک دیدار دو روزه به لاپاز رفت و با داوید چوکه اونکا، وزیر خارجه بولیوی، و ریچارد کوردل، رییس مجلس نمایندگان این کشور، دیدار کرد. او طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که ایران می خواهد حضور خود را در آمریکای لاتین ازطریق همکاری با مناطق مختلف افزایش دهد و به هیچ وجه “قصد خرید اورانیوم از بولیوی را ندارد”.

سفر این معاون وزارت خارجه ۵ ماه پس از سومین سفر محمود احمدی نژاد به بولیوی انجام می شود. و این درحالی است که مخالفان دولت بولیوی همواره خواستار شفافیت بیشتر در روابط دوجانبه شده اند.

روابط ایران و بولیوی پس از اینکه اوو مورالس در سال ۲۰۰۶ رییس جمهور این کشور شد و بازدیدهای دوجانبه ای ازسوی رؤسای جمهور و دیگر مقامات دو کشور انجام گرفت، افزایش یافت.

ایران در بولیوی یک بیمارستان ساخته و همچنین فعالیت های گسترده ای را در زمینه های مختلف مانند کشاورزی و مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر آغاز کرده است. علی اصغر خاجی همچنین گفت که ایران آماده است تا فن آوری و مهارت خود را در زمینه های نفتی و ارتباطات راه دور منتقل کند.

منبع: آ ب ث، ۷ دسامبر