مصباح، سپاه و دولت عاملان حمله قم

نویسنده
آرش معتمد

» چند خط از یک گزارش محرمانه چند صد صفحه ای

گزارش کمیته ویژه مجلس درباره حمله به علی لاریجانی در شهر قم، بعد از مدت‌ها بحث و اختلاف‌نظر پیرامون مفاد آن، با حذف برخی نام‌ها در صحن علنی مجلس قرائت شد.

این گزارش توسط حسن نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس قرائت شد و براساس آن،افراد خودسر، مسئولان برخی نهاد‌ها و حلقه پرتو،عاملان و آمران اصلی این حمله بوده اند.

به گفته‌ نقوی، این گزارش حاصل دو هزار ساعت کار کمیته‌ای مرکب از منصور حقیقت‌پور، جواد جهانگیرزاده، مهدی دواتگری و سیدحسین نقوی‌حسینی است و متن کامل آن ۶۰۰ تا ۷۰۰ صفحه است، که چون تحت عنوان محرمانه طبقه بندی شده، گزارشی در حد ۶-۷ صفحه برای قرائت در مجلس، تهیه و نام افراد هم از آن حذف شده است. در این گزارش اقدامات گروه‌های خودسر در حمله به سخنرانی برخی مسئولان “ترور شخصیت” توصیف شده که “دست کمی از ترور فیزیکی” ندارد.

 گزارش مزبور این حادثه را چنین توصیف کرده است: “گروه‌های ۵ الی ۱۰ نفره از چند نقطه شبستان (محل انجام سخنرانی) به پا خاسته و علیه ایشان شعار داده و به مرور به سمت تریبون حرکت می‌کنند و از میان این افراد چند لنگه کفش و تعدادی مهر نماز به سمت ایشان پرتاب می‌شود، در حالی‌که این گروه همچنان شعارهای بصیرت بصیرت و خجالت، خجالت را سر می‌دادند”.

“طراحی و چیدن افراد خاص در شبستان حرم حضرت معصومه، تولید ادبیات و هیجان خشونت توسط سخنرانان مسجد اهل البیت قم، اظهارات یکی از مسئولین استان قم… درباره احتمال اصابت کفش یا اجسام دیگر” از مواردی است که به عنوان زمینه‌چینی اخلال در سخنرانی به آن اشاره شده است.

کمیته تحقیق در گزارش خود استانداری، سپاه پاسداران قم، اداره کل اطلاعات استان و فرماندهی انتظامی استان را به “بی‌توجهی، عدم ارائه اطلاعات لازم، فقدان پیش‌بینی و انگیزه یا عدم توانایی در شناسایی عاملان حمله” متهم کرده است.

 قرائت این گزارش اما بدون واکنش‌ نماند. رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری، در این زمینه نوشت: “همانگونه که برخی از نمایندگان مجلس در نطق های خود و یا در مصاحبه با رسانه های خبری گفتند ، این گزارش دارای ایرادات و شبهاتی بود که علی رغم این موضوع و با موافقت هیات رئیسه در نهایت در مجلس خوانده شد. در این گزارش که محتوای اصلی آن در مواردی متناقض با یکدیگر است، علاوه بر متهم ساختن سپاه پاسداران، اتهاماتی به بسیج، نیروی انتظامی، اداره اطلاعات و شورای تأمین استان قم و برخی اعضای نشریه پرتو، متوجه شده است. این در حالی است که نهادها و افراد ذکر شده در گزارش به دنبال دریافت فرصت برای بیان پاسخ به این گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس هستند. این انتظار از آن جهت جدی شده است که هیات رئیسه مجلس مجلس شورای اسلامی همانگونه که در واکنش به نظق یکی از نمایندگان درباره نقش هاشمی رفسنجانی در فتنه ، وقت مبسوطی به خانواده هاشمی رفسنجانی اختصاص داد ، بر اساس قانون افراد و خصوصاً نهادهای انقلابی متهم شده نیز دفاعیه خود را در صحن علنی قرائت کنند”.

همچنین قاسم روانبخش، در واکنش به این گزارش گفت: “گزارش حادثه 22 بهمن قم، کذب محض است و اعضای پرتو در آن نقشی نداشته اند. حق پاسخگویی در صحن مجلس را برای خود قائلیم. به نظر ما این ماجرا دقیقا شبیه ماجرای احمدی نژاد و فاضل لاریجانی، چیزی جز اتهام نیست”.

پیش از این منصور حقیقت‌پور٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و رییس کمیته ویژه مجلس٬ برای بررسی این حادثه٬ گفته بود: “یکسری مسئولان ارشد اجرایی کشور وارد صحنه شده و نمایندگان مرتبط با گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم را تهدید کرده اند… متاسفانه در چند روز اخیر آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مورد تهدید این افراد قرار گرفته است، از این رو در صحن علنی فیلم حادثه قم به طور کامل پخش می شود… خیلی از مقامات عالی‌رتبه کشوری هم خجالت نکشیدند و برای تهدید به این موضوع ورود کردند و مسئول کمیسیون و اعضای کمیته را تهدید می‌کنند، اگر لازم است اسامی را اعلام می‌کنیم… نام برخی از این افراد و همچنین نام برخی دوستان‌شان در گزارش وجود دارد”.

مساله‌ای که مورد تایید نقوی‌حسینی هم قرار گرفت: “یکی از مقامات ارشد دولت، با یکی از اعضای کمیسیون به صورت تلفنی صحبت و تهدید کرده اگر این گزارش قرائت شود، نمی‌گذاریم در دوره بعد رای بیاوری”.

محمدعلی اسفنانی٬ سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، نیز در این زمینه گفته بود: “برخی افراد و مسئولان با قرائت کامل این گزارش، جایگاه و منافع خود را در خطر می‌بینند… به‌طور حتم عده‌ای با فرافکنی و جنجال نمی تواند از قرائت این گزارش در صحن علمی مجلس جلوگیری کنند”.

پیش از این وب‌سایت بولتن‌نیوز٬ که گفته می‌شود نزدیک به نهادهای امنیتی است٬ با انتشار بخش‌هایی از گزارش کمیته ویژه‌ مجلس نوشته بود که در این گزارش از نهادهایی چون “استانداری، سپاه، اطلاعات سپاه٬ اداره کل اطلاعات و نیروی انتظامی” به عنوان مقصران حادثه نام برده شده است: “یکی از مسئولین حوزه ریاستی استانداری قم قبل از شروع سخنرانی لاریجانی برخی از مسئولین از جمله قمی (فرماندار سابق قم)، اربابی (معاون دادستان ویژه روحانیت استان قم) و محمدیان (مدیر کل صدا و سیمای استان قم) را که مقابل تریبون سخنرانی رئیس مجلس نشسته بودند، جابه جا کرده و به آنان اعلام می کند که اگر شما اینجا بنشینید احتمال دارد کفش یا جسم دیگری به شما اصابت کند”.

این وب‌سایت ادامه داده: “در گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ۳۵ هزار پیامک کوتاه ارسالی در قم بین ساعت های ۱۲ تا ۱۴ روز ۲۲ بهمن قم اشاره شده که با بررسی این پیامک ها به نقش برخی از مسئولین از جمله «سرهنگ ت» مسئول وقت اطلاعات سپاه علی بن ابیطالب قم که از سمت خود برکنار شد، در ایجاد و خلق این حادثه تاکید شده است. در گزارش کمیسیون امنیت مجلس تاکید گردید که در این پیامک ها «سرهنگ ت» ضمن تقدیر و تشکر از عوامل به هم زدن نظم سخنرانی لاریجانی، در خط دهی آشوب نقش ایفاء کرده است.از طرفی دیگر برخی از افراد از جمله سرهنگ « ا » و شخصی به نام « ح. ر » فرمانده گردان عاشورا پیامک هایی را به سرهنگ « ت » ارسال کرده و از زحمات وی در ۲۲ بهمن تشکر می کنند”.

گزارش کمیته تحقیق و تفحص دو هفته پیش در کمیسیون امنیت ملی مجلس قرائت شد٬ اما کشمکش‌ها درباره قرائت آن در صحن علنی مجلس همچنان ادامه داشت. نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری از مخالفان قرائت این گزارش بودند و نسبت به عواقب این اقدام نیز هشدار‌هایی داده‌ بودند.

روز ۲۲ بهمن سال گذشته و هم زمان با سخنرانی احمدی‌نژاد در تهران، علی لاریجانی نیز در شهر قم برای سخنرانی حضور پیدا کرد. سخنرانی رییس مجلس نهم اما با شعارهای برخی از حاضران نیمه‌تمام ماند و برخی از افراد اقدام به پرتاب کفش، مهر و نعلین به سمت وی کردند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، چند روز بعد، به صراحت اعلام کرد که با آن‌چه در شهر قم و در حین سخنرانی علی لاریجانی رخ داده، مخالف است. وی اضافه کرد که پیش از این نیز به مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به وقوع چنین اتفاقاتی هشدار داده است.

سایت مجلس، معترضان را “عده‌ای اندک” توصیف کرده و مدعی شده بود که این افراد “برای ایجاد آشوب از قبل ساماندهی شده بودند”. این سایت همچنین اقدام به انتشار عکس‌هایی از این افراد کرد، اما ایرنا – خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی - معترضان را “ولایت‌مدار” خواند. ایلنا هم نوشته بود که صبح روز ۲۲ بهمن و پس از حضور لاریجانی در تظاهرات شهر قم، “جمعی از حامیان محمود احمدی‌نژاد که در چهارراه شهدای قم پوسترهایی از محمود احمدی‌نژاد و رهبر مقام معظم انقلاب با شعار «زنده باد بهار» و «تو به ما جرأت طوفان دادی» را به دست داشتند، به دنبال علی لاریجانی، شعارهای «لاریجانی بصیرت بصیرت» و «رئیس بی‌ولایت نمی‌خواهیم» سردادند”.

حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان اما خبر از آن داده بود که “بسیاری از برادرانی” که در ماجرای “اخلالگری روز ۲۲ بهمن شهر قم” به “اصل ماجرا” پی برده‌اند٬ در “تماس با کیهان گفته‌اند از اقدام دشمن پسند خود پشیمانند”. شریعتمداری به نقل از این افراد نوشته بود: “بعد از آنکه مشاهده کردیم تعدادی از شعاردهندگان به سوی رئیس مجلس مهر و… پرتاب می‌کنند و در پی برهم زدن مراسم باشکوه ۲۲ بهمن هستند، متوجه شدیم فریب خورده‌ایم و فردای آن روز وقتی یادداشت کیهان را که در آن به کلام حضرت آقا استناد شده و آمده بود ایشان هر حرکت تشنج‌آفرین را با عبارت قطعاً خیانت به کشور است٬ توصیف فرموده‌اند، احساس گناه کردیم”.

شریعتمداری پیش از آن درگیری در مجلس و اعتراض به سخنرانی علی لاریجانی را “دستاویزی برای یک حرکت اخلالگرانه هماهنگ شده با آن سوی آب ها” دانسته و خبر داده بود که بعد از اعتراض در سخنرانی علی لاریجانی اس.ام.اسی با این مضمون دست به دست شده است: “یکشنبه انتقام، پاسخی به یکشنبه سیاه! دست خدا از آستین مردم بیرون آمد”.

نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، به صراحت در سرمقاله این روزنامه از محموداحمدی‌نژاد به عنوان “مقصر اصلی” اتفاقات رخ داده در جلسه استیضاح وزیر کار یاد کرده و نوشته بود اعتراض‌ به سخنرانی لاریجانی در شهر قم “ اقدامی عجولانه بود که برای کاستن از آثار شکننده این شکست طراحی شده بود”.

همان زمان وب‌سایت صراط ‌نیوز – که گفته می‌شود توسط نزدیکان حسین شریعتمداری اداره می‌شود – با انتشار فیلمی از سخنرانی علی لاریجانی در قم و برخی نشست‌های جبهه پایداری، نوشته بود که حامیان این جبهه سیاسی عوامل اصلی حمله به علی لاریجانی بوده‌اند.

تصاویر صراط نیوز مربوط به جلساتی با عنوان “سلسله نشست‌های بصیرت” در شهر قم بود که در دهه فجر، در شهر قم و توسط جبهه پایداری برگزار شده بود. براساس این فیلم‌ها ، افراد معترض به لاریجانی، حاضران ثابت در جلسات جبهه پایداری در قم بودند. سایت عصر ایران – نزدیک به محمدباقر قالیباف – نیز با بازنشر این فیلم نوشته بود: “حمله کنندگان به لاریجانی در قم از محفل جبهه پایداری آمده بودند”.