پروژه حمله به ایران در تل آویو

نویسنده

» گزارش فیگارو از تحقیق درباره درز اطلاعات به خارج

به نظر می رسد پروژه حمله به ایران در محافل سیاسی اسراییل ایجاد چند دستگی کرده است.

تصمیم حمله به تأسیسات هسته ای ایران توسط اسراییل به خوبی با سالنامه دیپلماتیک متقارن شده است. گزارش جدیدی که توسط آژانس اتمی درخصوص برنامه هسته ای ایران تنظیم شده، روز سه شنبه به صورت رسمی تسلیم خواهد شد. در این گزارش اطلاعات جدیدی درخصوص روند پیشرفت برنامه هسته ای نظامی تهران درج شده است. دستگاه های اطلاعاتی غربی نیز طی ماه های اخیر اطلاعات هشدارآمیزی در مورد پیشرفت ایران در این زمینه به دست آورده اند.

صحبت هایی پیرامون انجام عملیات نظامی یک جانبه ازسوی اسراییل شنیده شد و کشورهای غربی مصمم شدند تا با جدیت بیشتری موضوع ایران را پیگیری کنند. تا جایی که حتی ممکن است شورای امنیت نیز تحریم های جدیدی را علیه دولت جمهوری اسلامی وضع کند. شایعه عملیات نظامی اسراییل باعث نشد تا کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده به اسراییل هشدار دهند. نیکولا سارکوزی که مجدداً بر حمایت فرانسه از اسراییل در این پرونده تأکید کرد، تنها کسی بود که نسبت به انجام حمله بازدارنده علیه جمهوری اسلامی مخالفت کرد. به نقل از چندین رسانه اسراییلی، نتانیاهو و وزیر دفاعش ایهود باراک از هم اکنون تصمیم گرفته اند که گزینه نظامی را عملی سازند و در تلاش اند تا دیگر مسؤولان اسراییلی را در این زمینه متقاعد کنند.

این درحالی است که مانورهای حملات دوربرد توسط نیروی هوایی اسراییل در اواخر ماه گذشته بر فراز دریای مدیترانه انجام شد و اسراییل یک موشک جدید بالستیکی را آزمایش کرد.

آیا این هشداری به ایران است یا پیامی به غربی هاست؟ به هرحال مشکل می توان فهمید این شایعات برچه اساسی مطرح شده اند و حتی در صورت غیرواقعی بودن، باید دید که چه هدفی را دنبال می کنند.

 

ماجراجویی نظامی

کابینه نتانیاهو طی روزهای اخیر درخصوص این مسأله سکوت اختیار کرده است. به نوشته یک روزنامه کویتی که در گذشته نیز به این قبیل مسایل پرداخته بود، یک تحقیق داخلی به عهده شین بت [سازمان امنیت و اطلاعات داخلی] گذاشته شده تا مسؤولانی را که در درز این اطلاعات نقش داشته اند شناسایی کند. اطرافیان نتانیاهو به میر داگان و یووال دیسکین، رؤسای سابق موساد [سازمان اطلاعات و امنیت خارجی] و شین بت، مظنون هستند. این دو سازمان با ماجراجویی نظامی علیه ایران مخالف هستند.

ولی این بدین معنی نیست که مقامات اسراییلی دورنمای دستیابی ایران به توان هسته ای نظامی را جدی نگرفته اند. شیمون پرز رییس جمهور اسراییل در سفر به قبرس که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۱۲ به عهده خواهد داشت، خاطرنشان ساخته که خطر هسته ای نظامی ایران تنها به اسراییل محدود نمی شود، بلکه همه جهان را دربر می گیرد. او از سران کشورهای بزرگ خواسته است که به شدت با دورنمای ظهور یک ایران اتمی مخالفت کنند.

منبع: فیگارو، ۴ نوامبر