دعوت از شیعیان برای جنگ همراه بشار

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز از فتوای آیت الله کاظم حائری

یکی از روحانیون شیعه که در عراق طرفداران زیادی دارد، اولین فتوای خود را در مورد جنگ کردن شیعیان در حمایت از بشار اسد در سوریه صادر کرد.

آیت الله کاظم حائری، بیشترین مقلدین را در عراق دارد که مشهورترین آن ها مقتدی صدر، روحانی تندرو ست. او  این فتوا را در زمانی در صادر کرده است که در هزاران جنگجوی شیعه از عراق و لبنان برای جنگ به سوریه می روند.

این فتوا بخش مذهبی جنگ سوریه را نشان می دهد. مخالفان سنی حکومت بشار اسد که علوی و شیعه هستند، با طرفداران وی می جنگند. وضعیت سوریه با حضور هزاران جنگجوی شیعه و سنی که از خارج از سوریه آمده اند، بدتر شده است.

حائری در شهر مذهبی قم در ایران سکونت دارد. پیروان او یک گروه جنگجویان شیعه به نام اصحاب الحق هستند. این گروه با حمایت ایران بارها به نیروهای آمریکایی در عراق حمله کرده و گفته می شود نیروهایش را به سوریه نیز فرستاده است. رئیس این گروه نظامی روحانی عمامه سفیدی به اسم قیس الخزاعی است که سال ها در بازداشت آمریکا بوده است اما بعد از اینکه به حکومت عراق سپرده شد، آزادش کردند.

بسیاری از جنگجویان شیعه در اطراف مقبره حضرت زینب در جنوب پایتخت سوریه می جنگند. این حرم متعلق به نوه

پیامبر اسلام است که یک مکان زیارتی برای ایرانیان است.

کسی از حائری سووال شرعی (استفتا) کرده است که آیا رفتن و جنگ کردن در سوریه مشروع است و حائری در پاسخ نوشته است: “جنگ در سوریه نه فقط برای دفاع از حرم حضرت زینب، بلکه نبرد با کافرینی است که علیه اسلام می جنگند و این دفاع از اسلام است.”

وی نوشته است: “جنگیدن در سوریه مشروع است و کسانی که در این جنگ کشته شوند، شهید هستند.” این نوشته در وبسایت رسمی او منتشر شده و یکی از کارکنان دفتر وی، اصالت نوشته را تایید کرده است.

اصحاب الحق در حال حاضر هزار جنگجو در سوریه دارد و تعداد زیادی داوطلب منتظر اعزام به میدان نبرد هستند. اشتر الکعبی، یکی از اعضای این گروه که اعزام نیرو های شیعه از عراق به سوریه را هماهنگ می کند، در جواب این سوال که آیا تعداد داوطلبین بعد از فتوای حائری زیاد شده است یا نه، می گوید: “بله این فتوا تاثیر زیادی داشته است.”

در سال های اخیر، گروه های جهادی نقش بزرگی را در جنگ سوریه ایفا کردند و بطور علنی خواستار کشتن شیعیان و علویان شدند. اسد اخیرا گفته است که جنگجوها از ۸۰ کشور برای کشتن نیرو های او به سوریه آمده اند. شورشی ها را عربستان سعودی و ترکیه که قدرت های سنی خاورمیانه هستند، حمایت می کنند.

قوی ترین گروه مخالفین سوری که توسط غرب حمایت می شود، اتحاد ملی سوریه است که اخیرا اعلام کرده است که جنگجویان شیعه از ۱۴ جبهه مختلف در کنار دولت اسد با آنها می جنگند. اتحاد ملی گفت که این جنگجویان با کمک نوری المالکی، نخست وزیر عراق به این کشور آمده اند با این حال ایران همچنان بزرگترین حامی اسد است.

حزب الله لبنان که توسط ایران حمایت می شود، در ماه مه بعد از مدت ها پنهانکاری، بطور علنی به نیروهای اسد پیوست. از آن زمان حزب الله به اسد کمک کرده است که شهر ها و دهکده هایی را که در نزدیکی لبنان به شورشی ها واگذار کرده بودند، پس بگیرند.

منبع: فاکس نیوز، ۱۵ دسامبر