خروج ایرانیان از سوریه

نویسنده
آرش معتمد

» همزمان با ادعای آزادی گروگان ها

با گذشت هشت روز از ربوده شدن ۴۸ تن از اتباع ایران در حومه جنوبی پایتخت سوریه هنوز، هیچ خبری مبنی بر آزادی آن ها منتشر نشده است. با این حال جمهوری اسلامی از خارج شدن اغلب ایرانی ها از سوریه خبر داده است. از سوی دیگر در حالی که دبیر کل سازمان ملل هم این گروگان گیری را محکوم کرده است، یک نماینده مجلس با انتقاد از ترکیه این کشور را حامی “آدم کش ها” توصیف کرده است.

سفیر جمهوری اسلامی در دمشق با روزنامه جام جم – وابسته به صدا و سیما – مصاحبه و خاطرنشان کرد با ربوده شدن اتباع ایرانی در سوریه حالا “اغلب ایرانیان مقیم سوریه” از این کشور خارج شده اند. محمدرضا رئوف شیبانی مقصد آن ها را ایران و لبنان عنوان کرده است. دو هفته پیش از وقوع بحران گروگان گیری وزیر خارجه دولت احمدی ن‍ژاد با “آرام” توصیف کردن شرایط سوریه گفته بود: “نیازی نیست در مورد اتباع ایرانی ساکن در دمشق اقدامی صورت گیرد.”

حالا شیبانی در مصاحبه روز شنبه از انتقال “اغلب” ایرانی های مقیم سوریه با سه “هواپیما” به تهران خبر داده و خاطرنشان کرده است: “عده ای از آنها که تمایل به سفر به لبنان داشتند از سفارت ایران در سوریه امکانات لازم را دریافت کرده‌اند.”

گفتنی است یک هفته پیش از این مصاحبه تنی خبرگزاری های جمهوری اسلامی از ربوده شدن ۴۸ تن از شهروندان ایرانی در سوریه توسط افراد مسلح ربوده خبر داده بودند. خبری که اولین بار فارس منتشر کرد و به نقل از یک شاهد عینی نوشت: “ساعت ۱۲ ظهر امروز به وقت محلی (دمشق) یک اتوبوس حامل ۴۸ زائر ایرانی از منطقه آستان حضرت زینب (س) به سمت فرودگاه دمشق در حرکت بود که از نیروهای مسلح ناشناس مورد هجوم قرار گرفت و به سوی مکان نامعلومی هدایت شد.”

فردای آن روز “ارتش سوریه آزاد” با انتشار ویدئویی ضمن پذیرش مسئولیت این آدم ربایی هشداد داد: “سوگند می خوریم سرنوشت همه آن هایی که از سوی شما در سرزمین سوریه به تلاش مشغول هستند یا حبس است و یا مرگ.”

24 ساعت پس از این تهدید سرهنگ ریاض الاسعد در گفتگو با بی بی سی از کشته شدن ۳ تن از اتباع ایرانی خبر داد. احمد المعتصم سخنگوی گروگان گیرها نیز تهدید کرد در صورت ادامه حملات ارتش سوریه به مواضع “ارتش سوریه آزاد” باقی گروگان ایرانی را نیز خواهند کشت.

گروگان گیر ها ادعا می کنند “تعدادی” از اتباع ایرانی ربوده شده عضو سپاه پاسداران هستند، با این حال هنوز مدرکی که به طور قاطع چنین ارتباطی را تایید کند ارائه نداده است. شبه نظامیان مخالف بشار اسد همچنین توضیح نداده است چرا باقی ایرانیانی که مورد سوظن قرار ندارند پس از گذشت ۸ روز هنوز آزاد نشده اند. ناظران هشدار می دهند ممکن این است گروگان ها تحت شکنجه قرار بگیرند و یا در شرایط بسیار خطرناکی نهگداری شوند.

 

اعتراض همزمان فعالین ایرانی و دبیرکل سازمان ملل

گفتنی است ۱۶۰ تن از دانشگاهیان و فعالین مدنی و سیاسی نیز اخیرا با انتشار بیانیه ای از “ارتش آزاد سوریه” خواسته اند تا به کنوانسیون ‍ژنو پایبند باشد و هرچه زودتر اتباع ایرانی را آزاد کند. آن ها نوشته بودند: “دفاع از جان اتباع دیگر کشورها از اصول اولیه احترام به چارچوب‌های جنگ است. مایل هستیم تا سرهنگ ریاض الاسعد که بهمن ماه سال ۹۰ گفته بود »هیچ‌گونه دشمنی با مردم ایران نداریم» با آزادی اتباع ایرانی ربوده شده ادعای خود را به اثبات برساند.”

در همین راستا بود که روز پنج شنبه دبیر کل سازمان ملل نیز این گروگان گیری را محکوم کرد. مارتین نسیرکی سخنگوی بان کی مون گفته است: “دبیرکل سازمان ملل به عنوان یک اصل مهم در قوانین بین المللی، هرگونه گروگانگیری را محکوم می کند.”

بان کی مون خواستار “رفتار انسانی و بازگشت امن و بدون قید و شرط ربوده شدگان ایرانی و غیر ایرانی” در سوریه شده است.

چهارشنبه هفته پیش علی اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی وزیر خارجه احمدی نژاد در نامه ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد از بان کی مون برای کمک به آزادی گروگان ها درخواست کمک کرده بود: “رسیدگی به این درخواست دولت (جمهوری اسلامی) و خانواده های گروگان ها مورد قدردانی قرار خواهد گرفت.”

 

ترکیه حامی آدم کش ها است

صالحی همچنین از دولت قطر و ترکیه نیز خواسته بود تا با اعمال نفوذ بر “ارتش سوریه آزاد” مقدمات آزادی گروگان ها را فراهم کنند. با این حال روز گذشته ابراهیم آقا محمدی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در گفتگو با فارس انگشت اتهام را به سوی همسایه غربی ایران و چند کشور دیگر گرفت تا بگوید: “ربایش زائران ایرانی اقدامی ضد انسانی است که با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا و برخی کشورهای منطقه مثل عربستان و ترکیه در حال انجام است.”

این نماینده مجلس آنکارا را به حمایت از “ادمکش ها و اوباش” متهم و تصریح کرده است: “بهتر این است که دولتمردان ترکیه ملاحظه حسن همجواری و رابطه مسلمانی را کنند و در رابطه با سوریه و ایران طور دیگری رفتار داشته باشند چرا که ما از ترکیه انتظار نداریم از یک مشت اوباش و آدمکش در سوریه حمایت کند و منافع جمهوری اسلامی ایران آسیب ببیند.”

در خبری دیگر هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده که برای بررسی بحران سوریه به کشور مورد غضب آقا محمدی سفر کرده با اشاره به تحریم های اعمال شده علیه ر‍ژیم بشار اسد گفته است: “تحریم های اعمال شده علیه سوریه با هدف افشا و اختلال در روابط میان ایران، جنبش حزب الله و سوریه صورت گرفته، روابطی که باعث تداوم رژیم بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، شده است.”

دو ماه پیش معاون فرمانده سپاه قدس در مصاحبه ای با ایسنا تایید کرده بود که سپاه قدس به عنوان واحد عملیات برون مرزی سپاه در سرکوب های سوریه به صورت “فیزیکی” دخالت کرده است.