برای مبارزه با غرب، شرق را فروکشیدند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» بازداشت رحمانیان و احضار هادی حیدری

“مقصود از این طرح، نشان دادن «جهل» است که عده‌ای در روز روشن در حال بستن چشمان یکدیگرند تا روشنایی آفتاب را نبینند. اگر طراح، بخواهد رزمندگان را به تصویر بکشد، باید لباس جنگ، سلاح جنگ و فضای جنگ را به تصویر بکشد”.

این بخشی از توضیح هادی حیدری، طراح و کاریکاتوریست روزنامه شرق است؛ روزنامه ای که دیروزبا درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد از سوی هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد،مهدی رحمانیان مدیر مسول این روزنامه بازداشت و هادی حیدری نیز احضار شد.

در طرح منتشر شده در روزنامه شرق با عنوان “چشم بندان” افرادی به صف ایستاده و برای یکدیگر چشم بند می بندند.با اینکه چهره و پوشش این افراد هیچ گونه شباهتی به رزمندگان ایران در جنگ با عراق ندارداما وزیر ارشاد،تعدادی از نمایندگان مجلس و رسانه های حکومتی این طرح را توهین به رزمندگان و پیشانی بندهای آنها دانستند و خواستار توقیف و برخورد قضایی با مسئولان این روزنامه شدند.

هادی حیدری در توضیحی که منتشر کرده نوشته است: “گروهی از جریانات، با برداشت نادرست از این کارتون و با سوء استفاده از احساسات مردم شریف ایران نسبت به رزمندگان جنگ، به ایجاد فضای مسموم پرداخته‌اند. کسانی که گذشته مرا و خانواده‌ام را می‌شناسند، از عمق ارادتم نسبت به رزمندگان شجاع جنگ، آگاهند. در هیچ شرایطی حاضر به اهانت به این بزرگواران که همه‌ی ما مدیون از جان گذشتگی‌هایشانیم نخواهم بود.”
او که خود فرزند یکی از رزمندگان جانباز جنگ ایران و عراق است از کسانی که شبهه ای دارند “درخواست کرده به دور از جوزدگی‌ها و با لحاظ توضیحاتم، طرح را مورد بازبینی قرار دهند”.

مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق نیز که روز گذشته پس از احضار به دادسرای رسانه بازداشت شد در مصاحبه با وب سایت قانون با تاکید بر اینکه مطلقا این کاریکاتور ارتباطی با دفاع مقدس ندارد گفته بود: “من خودم رزمنده ام و کسی که خودش حال و هوای جنگ را درک کرده باشد هیچ وقت نمی آید چنین کند متاسفانه رسانه ها در حال دامن زدن به این مسئله هستند که هرگز به ذهن ما خطور نکرده است. چرا که اگر چنین باشد این مسئله ابتدا به خود من هم بر می گردد”.

۲۲ طراح و کاریکاتوریست روزنامه های و رسانه های داخل کشور نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرده اند: “کاریکاتور چاپ شده در روزنامه شرق که اعتراض برخی از مسئولان و مردم را برانگیخته است به زعم ما هرگز و هیچگاه به معنای توهین به ابرمردان عرصه دفاع مقدس نیست چرا که کوچکترین نشانه و سمبلی از دفاع مقدس و رزمندگان درآن دیده نمی شود و عجیب ترین و دورترین مفهومی است که از این کارتون برداشت می شود سئوال ما این است که به استناد چه تصویر یا سمبل یا نشانه ای می توان به این نتیجه رسید که منظور کارتونیست، قهرمانان دفاع مقدس بوده اند.”

کامبیز درمبخش، جواد علیزاده،جمال رحمتی،فیروزه مظفری، حسین صافی،حسن کریم زاده،بزرگمهر حسین پور،علی جهانشاهی، ابوالفضل محترمی، کیوان زرگری،کیارش زندی،علی درخشی،امین مویدی،سلمان طاهری، یحیی تدین، سعید نوروزی، محسن ایزدی، مهدی تمیزی، مهدی عزیزی، نعیم تدین، نازنین جمشیدی و امین منتظری تاکید کرده اند که “معنای کاریکاتور چاپ شده صرفا نشان از جهل عده ای دارد که نه تنها واقعیت را نمی بینند که دیگران را نیز ازدیدن واقعیت محروم می کنند”.

 

استارت سناریوی توقیف

بیژن نوباوه، نماینده مجلس شورای اسلامی که اقدام به جمع آوری امضا در مجلس برای برخورد با روزنامه شرق کرده در پاسخ به سئوال “روز” میگوید: “ ۱۵۰ نماینده این نامه را امضا کرده اند.”

او در پاسخ به این سئوال که آیا توضیح طراح این طرح را که خود فرزند یکی از رزمندگان جانباز است دیده اید؟ می گوید: “شمر هم از سربازان امام علی بود اما سر امام حسین را برید ما کار را می بینیم و توضیح ایشان را ندیده ایم.”

آقای نوباوه به این سئوال پاسخی نمیدهد که آدم های به تصویر کشیده شده در این طرح چه شباهتی به رزمندگان جنگ دارند و چرا آنها برداشت توهین به رزمندگان کرده اند.

دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم حاضر به مصاحبه در این زمینه و پاسخ دادن به این سئوالات که آیا کاریکاتور مورد نظر را دیده و یا افراد به تصویر کشیده شده در طرح چه شباهتی به رزمندگان دارند، نیستند.

محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز به خبرگزاری فارس گفته بود که برای توقیف روزنامه شرق با مقامات قضایی مذاکره کرده است: “روزنامه شرق مروج فرهنگ غرب است امیدواریم این بار هیات نظارت همراهی کند تا تکلیف این روزنامه که مروج فرهنگ غرب است یکسره شود”.

همزمان مرتضی بختیاری، وزیر دادگستری دولت احمدی نژاد گفته که “دادستان محکم پشت این موضوع ایستاده و قطعا از این اهانت که به بسیجیان مخلص صورت گرفته نخواهد گذشت”.

رسانه های محافظه کار و حکومتی نیز در اقدامی هماهنگ به گرفتن اظهار نظراز نمایندگان مجلس و دیگر چهره های حکومتی علیه روزنامه شرق و طرح “چشم بندان” پرداخته و خواهان برخورد با روزنامه شرق و کاریکاتوریست آن شده اند.

روزنامه جوان، ارگان سپاه مدعی شده است: “در کاریکاتور کارتونیست این روزنامه آدم‌هایی را می‌بینیم که به سبک و شیوه بسیجیان هشت سال دفاع مقدس، پشت سر هم ردیف شده‌اند و صف کشیده‌اند، همچنان که در دفاع مقدس هم مرسوم و متداول بود که بسیجیان، پیشانی‌بندهای همدیگر را می‌بستند؛ پیشانی بندهایی که روی آنها نام پرافتخار «یاحسین» و یا‌زهرا» به رسم تبعیت از مکتب تشیع علوی و مدد از انفاس قدسی ائمه درج شده بود.”

 خبرگزاری فارس اظهارات محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج را هم منتشر کرده که مدعی شده است: “ما از چنین روزنامه‌هایی گله نداریم اینها اقتضای نوکریشان همین است و خیلی طبیعی است روزنامه‌هایی که از جاسوس‌های برگشت خورده MI6 حمایت می‌کنند به بسیج بتازند؛ از دستگاه فرهنگی کشور گله‌مندیم که چرا باید مجوز انتشار چنین روزنامه‌هایی را با یارانه گرفتن از بیت المال بدهد؟!”

خبرگزاری امنیتی فارس همچنین با انتشار خبری عنوان کرده که انصار حزب‌الله قصد دارد روز پنجشنبه (ششم مهر) مقابل دفتر این روزنامه تجمعی اعتراضی برگزار کند. این خبر اما در حال حاضر از روی این خبرگزاری حذف شده است.

این خبرگزاری که روز گذشته توان مضاعفی برای توقیف روزنامه شرق و برخورد با مسئولان این روزنامه و کاریکاتوریست آن صرف کرد در مطلبی دیگر به نقل از مسعود ده نمکی، از سران سابق انصار حزب الله نوشت : “ روزنامه شرق همانند نهضت آزادی در صف بعثی‌ها قرار گرفته است. “

 

واکنش فرزندان سرداران جنگ

توقیف روزنامه شرق، بازداشت مدیرمسول و احضار کاریکاتوریست این روزنامه و ربط دادن طرح منتشر شده در این روزنامه به رزمندگان جنگ واکنش های بسیاری را در فضای مجازی برانگیخته است. آسیه باکری فرزند یکی از سرداران شهید جنگ ایران و عراقنوشته است: “من موندم از اون کاریکاتور چطور همچین برداشتی کردن و چطور روزنامه را توقیف کردن و چرا بازداشت؟!!! آخه دیگه چرا بازداشت می کنید ؟!! هر روز داره به آرمانهای شهدا تو این مملکت توهین می شه پس خیلی های دیگه را هم باید بازداشت کنید.”

او نوشته: “هادی حیدری را زیاد نمی شناسم اما آنقدر شناخت از ایشان دارم که هیچگاه به رزمندگان جبهه و هموطنانشون که برای دفاع از ایران به جنگ رفته اند توهین نمی کنند… حالا آقایان دنبال چه داستانی هستند خدا داند….”

حجت نظری، فرزند یکی دیگر از سرداران شهید جنگ ایران و عراق نیز نوشته است: “بنده، به عنوان کسی که دو عزیز را، پدر و عمویم را در جنگ تحمیلی از دست داده ام، با اعتقاد بر اینکه هادی حیدری، هیچ سوءنیت و نظر منفی نسبت به سربازان سرافراز ایران عزیز نداشته است، حمایت خود را از ایشان اعلام می دارم”.
او افزوده: “از آن جایی که برداشت توهین از کاریکاتور اخیر هادی حیدری را برداشتی مضحک و جهت دار می دانم، از سایر یادگاران جنگ درخواست دارم در حمایت از او دریغ نکنند.”

اکثر کاربران فضای مجازی هم با رد توهین آمیز بودن طرح هادی حیدری، طرح مباحثی چون توهین به رزمندگان در این طرح را بهانه ای برای برخورد با روزنامه شرق دانسته اند. یکی از کاربران نوشته است: “این کاریکاتور نه جنگ که یک صحنه از فیلم «لیلی با من است» را شاید به ذهن متبادر کند. کسی که این نتیجه را (توهین به رزمندگان و پیشانی بندهای آنها) از کاریکاتور گرفته جنگ را فقط توی فیلم ها دیده است.”

یک کاربر دیگر که خود رزمنده جنگ ایران و عراق بوده نوشته: “راستی اگه رزمنده اند چرا ریش ندارند ؟ چرا یقه هفت پوشیدند؟ سر بند ما عموما سبز و قرمز بود اینها که چشم بندشان سیاه است !آخه من نه شما اینهمه هم رزم کچل داشتیم و نمیدانستیم!!”

روزنامه شرق روز گذشته برای بار چهارم توقیف شد و در این میان تعداد زیادی روزنامه نگار و کارکنان بخش فنی و خدماتی این روزنامه بیکار شدند؛ مساله ای که در توقیف روزنامه ها کمتر کسی بدان توجهی میکند.