قوه قضاییه باید مستقل باشد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» علی مطهری:

این روزها٬ فضای سیاسی کشور “فتنه”زده است: از نطق علی مطهری در مجلس تا انتشار پوستری توسط سایت رهبر جمهوری‌اسلامی و از اظهارنظرهای اصول‌گرایان پیرامون اعتراض‌های سال ۸۸ تا تاکید بر “رافت نظام” در قبال معترضان.

علی مطهری٬ نماینده مجلس هم از رییس قوه قضاییه خواسته تا به جای شعار علیه فتنه، در احکامی که تحت تأثیر بازجوها صادر شده تجدیدنظر کند.

٬وی در نطق پیش از دستور خود در مجلس، حصر موسوی و کروبی بدون محاکمه را “فاقد توجیه شرعی و قانونی” دانسته و گفته است: “این راه حل که آقایان موسوی و کروبی باید توبه و عذر خواهی کنند تا مسئله تمام شود، به نتیجه نمی‌رسد چون آن‌ها اگرچه ممکن است به برخی خطاهای خود اعتراف کنند اما مجرم اصلی را طرف مقابل می‌دانند. توبه و عذرخواهی باید با اختیار و میل قلبی باشد. بارها گفته‌ام که اگر قرار برگذشت طرفین از تخلفات یکدیگر نیست، تنها راه پایان دادن به فتنه سال ۸۸ محاکمه علنی و هم‌زمان آقایان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد است، بدون آن‌که اتهامات آنها را در یک حد بدانم. تا زمانی که یک طرف قضیه حق سخن گفتن و دفاع از خود نداشته باشد و طرف دیگر هر چه می‌خواهد اتهام می‌زند و تحلیل می‌کند، این بحران حل نخواهد شد. این سه نفر را که یکی هیزم فتنه را آورد و دوتای دیگر آن را شعله ور کردند محاکمه علنی کنید تا حقیقت ماجرا برای مردم آشکار شود. آن‌گاه هر حکمی صادر شود کسی اعتراض نخواهد داشت”.

این اما تمام نطق مطهری نبود. وی به احکامی که توسط قوه‌قضاییه برای معترضان به انتخابات سال ۸۸ صادر شد نیز اشاره کرد. احکام “سخت‌گیرانه‌ای” که به نظر وی “در فضای احساسی سال ۸۸” و توسط “قضات تحت فرمان بازجوها و عناصر اطلاعاتی” صادر شده و نیاز به بازبینی دارد. مطهری از بهزاد نبوی و مصطفی تاج‌زاده به عنوان نمونه‌هایی نام برد که جرمی نداشته‌اند به جز انتقاد از جمهوری‌اسلامی.

وی درباره صادق لاریجانی و قوه تحت‌امر اوهم چنین اظهارنظر کرده: “بهتر است رئیس محترم قوه قضائیه به جای شعار دادن در باره فتنه، به حل آن بپردازد و حل آن مستلزم وجود یک قوه قضائیه مستقل است نه قوه ای که از این نهاد وآن دفتر و از دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی تاثیر بپذیرد. قوه قضائیه مستقل قوه ای است که بتواند همه مقامات کشور را بدون استثنا در موارد لازم به دادگاه بکشاند و حکم عادلانه صادر کند. این در حالی است که قوه قضائیه ما پس از گذشت بیش از چهار سال هنوز نتوانسته است تکلیف معاون اول رئیس جمهور سابق را در پرونده بیمه ایران مشخص کند”.

اعتراض علی مطهری به حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی٬ در روزی اتفاق افتاد که احمد خاتمی٬ عضو مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران٬ به تشریح برخی دلایل حصر این دو پرداخت. به گفته خاتمی “مسئله حصر به نظر می‌رسد کمترین برخوردی بود که نظام با این آقایان داشت. شما که در جریان هستید مردم در تظاهراتشان چه می‌گفتند، چه شعارهایی می‌دادند. شعارهای خیلی بالاتر از حصر بود. کمترین برخوردی که از رأفت نظام اسلامی با برخی از سران فتنه کرد، همین حصر خانگی بود که در خانه خود باشند و البته نتوانند آب به آسیای دشمنان این ملت بریزند، زیرا اگر آزاد بودند «دم‌به‌دم» مصاحبه می‌کردند و بیانیه‌های تند و تیز می‌دادند و ایجاد تشنج و اختلاف در جامعه می‌کردند. این حصر جلوی این آسیب را گرفته و تجلی رأفت نظام با این‌ها بود وگرنه خواسته مردم بیشتر بود”.

بالا رفتن حجم اظهارنظرهای روزهای اخیر اصول‌گرایان باز می‌گردد به نزدیک شدن به سال‌روز راه‌پیمایی نهم دی. پس از حضور معترضان در روز عاشورای سال ۸۸ - برابر با ششم دی ماه - تظاهراتی انجام شد که با واکنش نیروهای امنیتی مواجه شد و برخی معترضان کشته شدند. در فیلم‌هایی که از اعتراض‌های آن روز منتشر شد٬ نشان می‌داد که ماشین نیروی انتظامی از روی معترضان رد شده و٬برخی معترضان جان باخته اند. از دیگر جان‌باختگان آن روز می‌توان به علی موسوی٬ خواهرزاده میرحسین موسوی هم اشاره کرد که به گفته اعضای خانواده‌اش٬ با شناسایی قبلی٬‌ کشته شد.

چند روز پس از این اعتراض‌ها٬ تظاهراتی در تهران و سراسر کشور برگزار شد. شرکت کنندگان این راه‌پیمایی که توسط حامیان حکومت برگزار شد٬ خواستار برخورد و محاکمه با موسوی و کروبی شده بودند. مسوولان جمهوری‌اسلامی از این روز با عنوان “حماسه ۹ دی” نام می‌برند.

هفته گذشته وب‌سایت رهبر جمهوری‌اسلامی پوستری در همین زمینه منتشر کرده بود. این پوستر طرحی از یک پرونده قضایی مربوط به “فتنه ۸۸” بود که مهر “نابخشودنی” روی آن خورده بود. پس از انتشار این پوستر٬ کاربران فضای مجازی٬ نسبت به آن واکنش نشان دادند. وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای روز گذشته نیز اینفوگرافیکی را درباره اعتراض‌های سال ۸۸ منتشر و “۲۲ گناه نابخشودنی فتنه‌گران” را لیست کرده است. به گفته مسوولان این سایت٬ طراحی این اینفوگرافیک با استفاده از سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی در سال‌های گذشته٬ صورت گرفته است.

دیگر نزدیکان رهبر جمهوری‌اسلامی نیز در این روزها٬ مشغول انتقاد از موسوی و کروبی و ستایش از نهم دی ماه هستند. غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای٬ سخنگوی قوه‌قضاییه٬ در پاسخ به نطق روز گذشته علی مطهری٬ گفت: “آنهایی که فتنه را سوءتفاهم می‌دانند دچار تغافل شده‌اند و اگر نظام به فتنه‌گران لطف کرده و آنها را به مجازات نرسانده این را به پای آن نگذارند که گناه اینها کوچک بوده است”.

علی سعیدی٬ نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران٬نیز در گفت‌وگویی با نشریه صبح‌صادق - وابسته به سپاه پاسداران - درباره اعتراض‌های سال ۸۸ گفته است: “گاهی یک شور و جوشش درونی موجب می‌شود مردم یک حماسه خلق کنند. این بسیار مهم‌تر است، درک حضوری و فهم عمیق مردم را نشان می‌دهد. این بسیار مهم است که بدون نیاز به فرمان رهبری، یا اطلاعیه شورای هماهنگی تبلیغات شکل بگیرد، خود مردم روز قبل در بعضی شهر‌ها به میدان آمده بودند و روز ۸ دی حماسه را خلق کرده بودند و شورای هماهنگی برای ساماندهی وارد شد”.

سخنان سعیدی در حالی بیان شده که منتقدان حکومت٬‌عقیده دارند راه‌پیمایی‌های برگزار شده با سازمان‌دهی نهادهای حکومتی  و همراه با تسهیلاتی برای شرکت‌کنندگان بوده‌است.

از سوی دیگر مسعود جزایری، معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح٬ نیز در گفت‌وگویی با وب‌سایت نسیم٬ با اشاره به این‌که “گناه سران فتنه با آب زمزم هم پاک نمی‌شود”٬ تاسف خورده است که هم‌چنان “عده‌ای در تلاش هستند آن فتنه بزرگ را با عبارتی از قبیل «سوءتفاهم» میان دو گروه کم رنگ جلوه دهند، در حالی که مردم گناه بزرگ متهم کردن نظام به تقلب و هتاکی به عاشورای حسینی و اردو کشی خیابانی و ایجاد آشوب و به آتش کشیدن اموال عمومی و تیغ کشیدن به روی ملت و نیروهای بسیجی را هرگز موضوعی کوچک و فراموش شدنی نمی دانند”.

اظهاراتی که شکل دیگری از آن توسط محمدرضا باهنر٬ نایب‌رییس مجلس٬ نیز بیان شده: “اعلام می‌کنم که در رسیدگی کردن یا رسیدگی نکردن به پرونده متهمین فتنه ۸۸ تا حداکثر امکان رأفت اسلامی اعمال شده است. انشاالله خواب کمرنگ کردن جرم فتنه‌گران و تطهیر آنان و همچنین فراموش کردن حماسه ۹ دی ماه هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد”.