آزادی چند روزه؛ وثیقه کلان

لیلا طیری
لیلا طیری

» بازداشت هنرمندان ادامه دارد

یک روز پیش از نیمه شعبان، دو فعال دانشجویی و چند فعال سیاسی اصلاح طلب به مرخصی چند روزه آمدند اگرچه گزارش ها از بازداشت های جدیدی حکایت دارد که این بار به حوزه هنری و فرهنگی کشیده شده است.

درحالی که از مدتها پیش وثیقه های سنگینی برای بهاره هدایت و مهدیه گلرو تسلیم دادسرا شده بود اما مسئولان زندان اوین از عدم ارسال نامه دادستانی برای مرخصی چند روزه این دو زندانی سخن گفته و آزادی موقت آنها را منتفی اعلام کرده بودند. با این حال بهاره هدایت و مهدیه گلرو پس از یک سال و نیم زندان و با وثیقه های 700 میلیون تومانی و 150 میلیون تومانی برای 4 روز به مرخصی آمدند.

بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در موج دوم بازداشت فله ای فعالان سیاسی، مطبوعاتی و دانشجویی، بعد از عاشورای 88 بازداشت و به 9 سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد. او طی یک سال و نیم گذشته محروم از مرخصی بوده و این اولین بار است که به مرخصی آمده.

مهدیه گلرو، فعال دانشجویی نیز در دی ماه 88 بازداشت شده بود؛ او نیز برای اولین بار است که از حق مرخصی بهره مند می شود.

همزمان مریم مجد، عکاس خبرنگاری که 27 خرداد پیش از سفر به آلمان برای عکاسی از جام جهانی زنان بازداشت شده بود با قرار وثیقه آزاد شد؛ وی عکاس ماهنامه زنان و بسیاری از روزنامه های اصلاح طلب و تنها عکاس تخصصی ورزش زنان در ایران محسوب می شود.

مسعود لواسانی، بهزاد نبوی، عبدالله رمضان زاده، محسن میردامادی، فیض الله عرب سرخی و جواد امام دیگر زندانیان سیاسی هستند که روز شنبه با تودیع وثیقه به مرخصی آمده اند. پیش از آنها اکبر امینی، لیلا توسلی (شاهد قتل شهرام فرج زاده در روز عاشورا) و همچنین مصطفی تاج زاده نیز به مرخصی آمده بودند.

علیرغم این مرخصی های چند روزه، بسیاری از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی همچنان از حق مرخصی محرومند.

حسین رونقی ملکی، محمدرضا مقیسه، فاطمه رهنما و حامد روحی نژاد، به همراه حشمت الله طبرزدی از جمله زندانی سیاسی هستند که باوجود بیماری و وخامت وضعیت جسمی شان تاکنون از مرخصی محروم مانده اند.

احمد زیدآبادی، عیسی سحرخیز، مسعود باستانی، کیوان صمیمی، محمد داوری، سید متین پور و مهدی محمودیان هم تاکنون به مرخصی نیامده اند.

مجید توکلی، مجید دری، ضیا نبوی، عاطفه نبوی، شبنم مددزاده، فرزاد مددزاده، عماد بهاور، عدنان حسن پور، محمد صدیق کبودوند، حسن اسدی زیدآبادی، احسان مهرابی، جمال عاملی، بهمن احمدی امویی، عبدالله مومنی، بهروز جاوید تهرانی، ابراهیم مددی، آرش سقر، سیامک رحمانی، امیر رضا عارفی، ابولفضل عابدینی نصر، قربان بهزادیان نژاد، احسان عبده تبریزی، مهدی خدایی، ایوب قنبر پوریان، ابولفضل قدیانی، ارسلان ابدی، امیر بهمنی، امیر اصلانی، امیر خسرو دلیر ثانی، نظام حسن پور، رمضان احمد کمال، انور خضری، محمد رضا رجبی و نسرین ستوده، تنها جمعی از زندانیان سیاسی هستند که یا تا کنون از مرخصی استفاده نکرده یا مدتی طولانی است که از این حق محروم مانده اند؛اما تعداد زندانیان سیاسی بدون مرخصی بسیار بیش از این اسم هاست.

براساس گزارش وب سایت کلمه، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران قبلا گفته بود مرخصی زندانیان سیاسی از یک “الگوی پیشگیری” بهره می‌گیرد که باید با “هدفمندی” صورت گیرد.

او به بسیاری از خانواده ها گفته است: “کسانی که در مسیر اصلاح گام برداشته‌اند، می‌توانند در حدی که آئین‌نامه ها اجازه داده از مرخصی استفاده کنند”.

جعفری دولت‌آبادی درباره آنچه “مسیر اصلاح” و “الگوی پیشگیری و مرخصی هدفمند” نامیده، توضیحی نداده و زندانیان سیاسی و خانواده هایشان نمی دانند زندانیان بر چه اساسی برای مرخصی انتخاب می شوند.

براساس آیین نامه سازمان زندان ها، تمامی زندانیان اعم از عادی و سیاسی از حق مرخصی برخوردارند و در مواردی اندک و برای مدتی کوتاه به صورت تنبیهی ممکن است از حق مرخصی محروم شوند نه اینکه ماهها و سالها رنگ مرخصی را به خود نبینند. محرومیت طولانی مدت از حق مرخصی، ضربات جبران ناپذیر روحی و جسمی برای زندانی و خانواده اش در پی دارد.

 

دور تازه ی بازداشت هنرمندان

با بازداشت مرضیه وفامهر، بازیگر و همسر ناصر تقوایی، بازداشت هنرمندان وارد فاز تازه ای شده است.

پیش از این مهناز محمدی، مستند ساز و پگاه آهنگرانی بازیگر و دختر منیژه حکمت و جمشید آهنگرانی بازداشت شده اند.

چند ماه پیش و در جریان اعتراضات مردمی در روز 25 بهمن نیز رامین پرچمی، هنرمند وبازیگر سینما و تلویزیون بازداشت شده بود و اکنون در بند 350 زندان اوین به سر می برد.

دیروز اما گزارش ها حاکی از بازداشت خانم وفا مهر بود که از دو هفته پیش در بازداشت به سر می برد.

خانم وفامهر، همسر ناصر تقوایی، کارگردان معروف ایرانی است. او به تازگی در فیلم “تهران من حراج” ساخته گراناز موسوی بازی کرده؛ فیلمی که گفته می شود به صورت غیر قانونی در تهران پخش شده است.