اصولگرای تمام

ماشاءالله شمس الواعظین‎

آیت الله منتظری یکی از پدران اصلی و معنوی انقلاب اسلامی ایران بود و مبارزات قبل از انقلاب و تلاش های بعد از انقلاب ایشان بر هیچ کس در تاریخ معاصر پوشیده نخواهد ماند. ایشان قبل از انقلاب، به دلیل مبارزات پیوسته علیه شاه و به دلیل بی عدالتی هایی که از رژیم شاه می دید، در برابر آن رژیم ایستاد و سال ها شکنجه و آسیب و تبعید را متحمل شد و نقش مهمی در انقلاب داشت. بعد از انقلاب به تبیین مساله ولایت فقیه پرداخت و پدر معنوی تئوری ولایت فقیه محسوب می شود چرا که دو جلد کتاب فی ولایه الفقیه آیت الله منتظری، به لحاظ تحقیق در این زمینه و تاریخچه ریشه های این الگو، یعنی الگوی ولایت فقیه، زبانزد همگان است.
این عدالتخواهی و این سطح از مبارزه و این تلاش آیت الله منتظری به قبل از انقلاب ختم نشد بلکه ایشان پس از انقلاب نیز آن خط مشی را دنبال کرد و این ویژگی منحصربه فرد آیت الله منتظری است که برایش نام ها و ویژگی ها مهم نیستند. آنچه برای ایشان مهم بود اصول و ارزش هایی است که به خاطر آن، انسان باید جانفشانی و فداکاری کند.

آیت الله منتظری علاوه بر شخصیت مبارز و اجتماعی، نکته عجیبی که داشت، این بود که تسلط ایشان بر فقه و اصول و علوم دینی آنقدر زیاد بود که مرحوم آیت الله خویی ایشان را افقه الفقهای عصر خویش نامید و در نتیجه ایشان، حتی در تئوری ها، سرآمد بسیاری از فقهای حوزه بود در نتیجه اصلاحات انجام شده به وسیله ایشان در گرو ولایت فقیه و بعد تنزیهاتی که در باب این نظریه انجام دادند باید مورد توجه قرار گیرد و سرمشق بسیاری از طلاب باشد.

زرق و برق های دنیا، آیت الله منتظری را فریب نداد. جاذبه های دنیوی، ایشان را به سمت اتخاذ رفتارهای ناپسند سوق نداد، جاذبه های قدرت، ایشان را وسوسه نکرد بلکه آنچه برای ایشان مهم بود پایداری و پایبندی به اصولی بود که برایش مبارزه کرد. ایشان پایبندی به اصول را اصل می داند و حفظ نظام را وسیله یی برای حفظ این اصول می داند. در هر حال آیت الله منتظری و تشییع پیکر پاک ایشان نشان خواهد داد که تا چه حد، مردم از طریق مشارکت خود در مراسم تشییع، ایشان را شخصیتی بزرگ و قابل احترام می دانند.

 

منبع: اعتماد، اول دی