اسرائیل را رها کنید

نویسنده

» گزارش گاردین از تازه ترین توصیه های احمدی نژاد به اوباما

رئیس جمهور ایران، محمود احمدی نژاد، با گذاشتن این شرط که آمریکا دست از پشتیبانی اسرائیل بردارد، عملا  پیشنهاد اوباما را مبنی بر ایجاد روابط تازه با ایران، نادیده گرفت.

او در کنفرانس خبری در استانبول گفت که اوباما موفق نشد به وعده اش مبنی بر تغییر سیاست خارجی اش عمل کند و در ادامه گفت که اوباما باید بین داشتن رابطه با اسرائیل یا ایران یکی را انتخاب کند.

این اظهارات احمدی نژاد، چند ساعت پس از اینکه دادستان تهران اتهام جاسوسی سه آمریکایی را جاسوس اعلام کرد، منتشر شد. این اقدام تهدیدی است برای رابطه جدید ایران و آمریکا.

سه آمریکایی، شین بوئر 27 ساله، سارا شورد 31 ساله و جاش فاتال 27 ساله، بعد از ورود غیر قانونی به خاک ایران از شمال عراق دستگیر شدند و نزدیک به دو ماه است که در بازداشت هستند.خانواده هایشان می گویند که این سه نفر گم شدند و تصادفا وارد خاک ایران شدند. این اتهام را هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا محکوم کرد و به خبرنگاران در برلین گفت: “ما قویا معتقدیم که هیچ مدرکی دال بر اتهامات وارد شده وجود ندارد”.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفت که تحقیقات در این باره هنوز ادامه دارد. اما احمدی نژاد ابراز امیدواری کرد که آنها زندانی نشوند و به سووالی که آیا به زعم او این سه نفر جاسوس هستند، پاسخ نداد.

او گفت: “متاسفانه، آنها بطور غیر قانونی از مرز عبور کردند. ما امیدواریم که پاسخ مناسبی برای قوه قضائیه ایران درمورد این اقدامشان داشته باشند و بتوانند قاضی را قانع کنند که قصد بدی نداشته اند. ما دوست نداریم کسی به زندان برود اما به هر حال قانون شکنی شده است و قاضی حق دارد در این مورد تصمیم بگیرد. امیدواریم همه مشکلات بزودی حل شود”.

این اظهارات او یادآور مداخله احمدی نژاد در پرونده یکی دیگر از اتباع آمریکایی، رکسانا صابری، روزنامه نگار آزاد است که به اتهام جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شده بود.

احمدی نژاد که در پایان نشست 57 کشور اسلامی سخن می گفت صحبت هایش در مورد آمریکا و پیشنهاد اوباما برای پایان دادن به 30 سال قطع رابطه، چندان آشتی  جویانه نبود. احمدی نژاد در پاسخ به خبرنگار گاردین که پرسیده بود که آمریکا برای آغاز روابط با ایران باید چه شرطی را برآورده کند، گفت: “تغییر باید در عمل اتفاق بیافتد. چه تغییری ایجاد شده است؟ آیا گوانتانامو بسته شد؟ آیا آمریکا دست از حمایت از صهیونیست ها و قتل عام فلسطینیان برداشت؟ آیا سیاست های آمریکا در قبال افغانستان تغییر کرد؟ آیا این سیاست ها در قبال عراق تغییر کرد؟”

“اوباما باید تصمیم ها و تغییرات زیادی صورت بدهد.او نمی تواند هم از رژیم غیر قانونی صهیونیستی حمایت کند، هم از کشورهای  منطقه. دوستی با کشورهای منطقه و حمایت از حکومت صهیونیستی جور در نمی آید. من می دانم رها کردن حکومت صهیونیستی تصمیم آسانی نیست. اما اگر تصمیمات بزرگ گرفته نشود، تغییری صورت نمی گیرد”.

شب گذشته اوباما وضعیت سیاسی بی ثبات در ایران ممکن است تلاش ها برای مذاکرات در مورد برنامه اتمی بین ایران و سایر قدرت ها رابه خطر بیاندازد. اوباما گفت که آمریکا در کنار روسیه، چین، آلمان، انگلستان و فرانسه پیشنهاد منصفانه ای به ایران داده اند و خواسته اند که برنامه قانونی و متمدانه ای در پیش بگیرد. اگرچه آمریکا و  متحدانش معتقدند که برنامه های اتمی ایران منجر به ساخت سلاح اتمی می شود، اما ایران می گوید که ایرن برنامه ها صلح آمیز است.

 

منبع: گاردین 10 نوامبر