پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

ماه مهمان چشمان تو بود

شاعر: فرهاد شیری

تصویرسازی و گرافیک: ایلیا تهمتنی

136ص، تهران: انتشارات مروارید، 1388، چاپ اول

این کتاب، گزیده ای از شعرهای کوتاه «فرهاد شیری»،‌ همراه با طرح هایی از «ایلیا تهمتنی» است. «کلما طرح» مجموعه ای از کمله ها و طرح هاست. این کلمه ها به تنهایی و در خوانش اول، ارجاع به واقعیت یکی از اشیاء دارند، اما وقتی کنار هم قرار می گیرند، تصویری خلق می کنند که به یک فضای شاعرانه و دست نیافتنی ارجاع می دهد. وظیفه طرح ها آن است که چون لباسی مناسب، تن کلمات را بپوشانند؛ هر چند تن کلمه عریان نیست و حتی شکل ظاهری یک کلمه و رسم الخط نوشتاری آن، تداعی گر یک تصویر متناسب با مفهوم آن کلمه است. تصویر در «کلما طرح» همیشه حامل پیام نیست، بلکه به مخاطب لذت  می بخشد و به درک او از متن کمک می کند. در حقیقت، تصویر در«کلما طرح» ، فضا و حجمی را به وجود می آورد که مخاطب احساس می کند برای اولین بار است که به آن وارد شده است. در مقدمه این مجموعه با عنوان «پیش کلمه»، از زبان «فرهاد شیری» می خوانیم:[«کلما طرح» مجموعه ای است از کلمه های لحظات عاشقانه من در سال های آغازین آشنایی ام با «کلمه» و «شعر» که «ایلیا تهمتنی» امروز با طرح هایش لباسی مناسب، تنپوش آنها کرده است.]

 

صورت ببر: مجموعه داستان

نویسنده: محمد کلباسی

216ص، تهران: نشر آگاه، 1388، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ده داستان کوتاه همراه با یک مؤخره است. این مؤخره، شامل گفتگوی بلند نویسنده با دوستان خود در اصفهان، بعد از انتشار کتاب قبلی اش (مثل سایه، مثل آب) است. «محمد کلباسی» متولد سال 1322 خورشیدی در اصفهان و دارای فوق لیسانس در رشته ادبیات تطبیقی است. نخستین مجموعه داستان های او با عنوان «سرباز کوچک» در سال های پیش از انقلاب منتشر شد. «رئالیسم و رمانس» کتاب بعدی او بود که در سال های پس از انقلاب به بازار آمد. اما مهم ترین فعالیت ادبی او، ترجمه مجموعه دو جلدی «ادبیات و سنت های کلاسیک»، اثر ارزشمند «گیلبرت هایت» است که با همکاری «مهین دانشور» ترجمه شد. دومین مجموعه داستان «کلباسی» با نام «مثل سایه، مثل آب» در سال 1380 به چاپ رسید. داستان های مجموعه «صورت ببر» به طور عمده به مضامین اجتماعی و تنهایی انسان می پردازند.

 

روزگاری شد…: یادداشت های دوره وزارت امور خارجه، دفتر  نخست

 نویسنده: علی اکبر ولایتی

393ص، تهران:‌ انتشارات وزارت امور خارجه، 1388، چاپ اول

این کتاب، بخشی از یادداشت های «علی اکبر ولایتی»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ، در فاصله سال های 1360 تا 1376 است. این بخش از یادداشت های او، مربوط به فاصله زمانی آذر 1360 تا آبان 1364 است. «علی اکبر ولایتی» به مدت شانزده سال، یعنی در دو دوره ریاست جمهوری «سید علی خامنه ای» و دو دوره ریاست جمهوری«علی اکبر هاشمی رفسنجانی»، مسئول ارشد سیاست خارجی جمهوری اسلامی بود.

 

 

اصطلاحات صوفیان: متن کامل رساله مرآت عشاق

مؤلف: ناشناس

مقدمه، تصحیح و تعلیقات: مرضیه سلیمانی

534ص، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1388، چاپ اول

رساله حاضر که در فهرست نسخ خطی «احمد منزوی» و «محمد تقی دانش پژوه» با عنوان «اصطلاحات صوفیان» به ثبت رسیده، یکی از آثار ارزشمند و مفید در عرصه ثبت و شرح اصطلاحات متصوفه است. مؤلف این اثر ناشناس است، اما با توجه به مؤلفه های سبکی متن، تاریخ تالیف آن را می توان قرون نهم تا دوازدهم هجری دانست. اصطلاحات برگزیده و شرح شده در«مرآت عشاق»، صرفا مصطلحات مدرسی و رایج تصوف نیست، بلکه تعداد بسیاری از استعارات ادبیات عارفانه به ویژه در غزل کلاسیک فارسی نیز، در زمره اصطلاحات مشروحه قرار گرفته است. در حقیقت کتاب «اصطلاحات صوفیان» یا «مرآت عشاق»، یکی از مفصل ترین و دقیق ترین آثار در این عرصه است. این کناب، اغلب اصطلاحات مشترک با شعر و ظواهر متعارف را، در طریقت صوفیان معنا کرده و توضیح داده است. افزون بر این، در مقدمه آن و مقدمه های هر بخش، مباحث حرف شناسانه، لغوی و معنی شناسانه ای آمده است که نمونه آن در آثار مشابه دیده نمی شود.

 

 

 بیراهه ای در آفتاب

نویسنده: نسرین سیفی

159ص، تهران: انتشارات ققنوس، 1388، چاپ اول

این کتاب که در قالب داستان نوشته شده، روایتگر زندگی زنی است که در پی مرگ همسرش، به مقابله با سنت های رایج اجتماعی و برخورد جامعه با یک زن بیوه بر می خیزد. او در این مبارزه اما شکست می خورد و موفق به شکستن حصارهایی که اطرافیان به دورش می کشند نمی شود. نویسنده در اظهار نظری درباره این داستان، مهم ترین هدف نگارش آن را کمک به زنانی می داند که برای ایجاد تحول در زندگی خود و مقابله با سنت های پوسیده و غیرانسانی، مبارزه و تلاش می کنند.

 

روابط فرهنگی ایران و آمریکا: تا پیروزی انقلاب اسلامی

نویسنده: غلامحسین محمدی

250ص، تهران: انتشارات فردوس، 1388، چاپ اول

نخستین هیئت میسیونری آمریکا در سال 1832 میلادی در زمان حکومت «محمد شاه قاجار» وارد ایران شد. میسیونرها، ابتدا در ارومیه و اصفهان که دارای اقلیت مسیحی بودند به فعالیت پرداختند. دامنه فعالیت آنها، سپس به تبریز نیز کشیده شد. آنان کار فرهنگی خود را با راه انداختن یک چاپخانه، انتشار روزنامه و کتاب به زبان آسوری، چاپ و نشر «انجیل» به این زبان و سرانجام تاسیس مدارس پسرانه و دخترانه و گاه مختلط، آغاز کردند. هم زمان، به احداث و ایجاد  درمانگاه های بهداشتی اقدام کردند. روابط میان ایران و آمریکا، در  سال های بعد، با آمدن «مورگان شوستر» به ایران (در سال 1911میلادی)، و سپس «آرتور میلیسپو»، وارد مرحله جدیدی شد. با سقوط «رضا شاه» و در سال های پس از جنگ جهانی دوم، این روابط در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی، گسترش یافت. در کتاب حاضر، مناسبات فرهنگی میان ایران و ایالات متحده آمریکا با توجه به دو محور اصلی بررسی شده است: 1- روابط فرهنگی به عنوان بخشی از دیپلماسی و سیاست خارجی هر کشور؛ 2- روابط فرهنگی به عنوان علائق شخصی، علمی و اجتماعی میان افراد یک کشور با کشوری دیگر که مستقل از ملاحظات سیاسی و گاه بدون کنترل از جانب دستگاه دیپلماسی، تداوم می یابد. نویسنده در این کتاب نخست نشان می دهد که روابط فرهنگی میان ایران و آمریکا، مقدم بر مناسبات سیاسی آنها بوده است؛ سپس به تاثیر این روابط، بر مناسبات سیاسی و اقتصادی میان دو کشور می پردازد.

 

 

هفت: مجموعه داستان

نویسنده: مختار عبدالهی

77ص،‌ تهران: انتشارات مروارید، 1388، چاپ اول

این کتاب، مجموعه هشت داستان کوتاه است. این مجموعه داستانی، خواننده را با پایان های متفاوت و دور از انتظار مواجه می کند. نویسنده خواننده اش را دعوت می کند تا وقایع ساده و گاه  دوراز نظرمانده زندگی را، از زاویه ای متفاوت ببیند. داستان ها، ماهیتی فلسفی و اجتماعی دارند و در بیشتر آنها، از منظری سوررئال و سمبلیک به رویدادها پرداخته شده است. 

 

باغ تفرج: گلگشتی در شعر و موسیقی سنتی ایران

258ص، کرمان: مرکز کرمان شناسی، 1388، چاپ اول

در این پژوهش، همگامی شعر و موسیقی کلاسیک ایران، با تاکید بر برهه ای خاص از تاریخ ایران، یعنی دوران مشروطیت و پس از آن بررسی شده است. به دلیل آشنایی نویسنده با موسیقی علمی و عملی و نیز تسلط و اشراف او بر دقایق شعر فارسی، این بررسی به خوبی به سر انجام رسیده است. بخش نخست کتاب به تاریخچه شعر و موسیقی در ایران می پردازد. در بخش دوم، سرنوشت شعر و موسیقی در دوران پس از انقلاب مشروطه مورد توجه قرار می گیرد. بخش سوم به بررسی تصنیف و ترانه سرایی در ایران اختصاص دارد. بخش پایانی کتاب(بخش چهارم)، نگاهی است  اجمالی به موسیقی مذهبی در ایران پیش و پس از اسلام، همچنین پیوند این موسیقی با شعر کلاسیک فارسی.

 

آخرین شماره نشریه ی بخارا

هفتاد و یکمین شماره مجلة بخارا با تصویری از دکتر محمد امین ریاحی منتشر شد و از شنبه چهارم مهر ماه در دسترس علاقمندان قرار گرفت.  در این شماره از جمله آمده است:

سرمقاله- گوشة‌ امن‌ -  دکتر هوشنگ‌ دولت‌آبادی‌، نویسندگان‌ و اید‌ئولوژی‌ -  جرج‌ ارول‌ - دکتر عزت‌الله‌ فولاد وند، یاد استاد- سیرة‌ استاد ما ادیب‌ -  دکتر محمدرضا شفیعی‌ کدکنی‌، نقد ادبی‌- زیاد و کم‌ گوگول‌-  احمد اخوت‌، ایرانشناسی‌- تازه‌ها و پاره‌های‌ ایرانشناسی‌ - ایرج‌ افشار، باریابی‌ نزد امپراطور ژاپن‌ پس‌ از یک‌ قرن‌ -  دکتر هاشم‌ رجب‌زاده‌، مشکلات‌ مطالعة‌ تاریخ‌ جهان‌ و ایران‌ باستان‌ - دکتر تورج‌ دریایی‌ / سیما سلطانی‌ و چندین و چند نوشته ی دیگر از پیچ و خم ادب ایران و جهان…