کاهش 45 درصدی صادرات نفت

نویسنده

» گزارش نیوز تریبون از آثار تحریم ها

روز دوشنبه یکی از قانون گذاران ارشد ایران اعلام کرد که در اثر تحریم های وضع شده بر ایران به دلیل برنامه هسته ای این کشور، درآمد ایران از صادرات نفت و گاز 45 درصد کاهش یافته است. این امر حاکی از آن است که تحریم های وضع شده بر برنامه هسته ای ایران به شدت تاثیر گزار بوده اند.

از تبعات بحران مالی ایران در اثر تحریم ها، می توان به افزایش نرخ ارز، طرح محدود کردن بودجه دولت و درخواست دولت از خطوط هوایی داخلی برای تسویه بدهی شان درعوض سوخت اشاره کرد. با این همه مقامات ایرانی نشانی از تسلیم شدن در برابر این فشارها و متوقف کردن برنامه هسته ای خود بروز نداده اند.

غلامرضا کاتب، سرپرست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که صادرات نفت ایران در نه ماه گذشته کاهشی 40 درصدی در مقایسه با سال گذشته داشته است. وی گفت تحریم های بانکی نیز باعث کاهش 45 درصدی درآمدها شده است.

مبادلات بانکی و صنعت نفت ایران، تحت تحریم های سازمان ملل و کشورهای غربی برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم ایران می باشد. ایران اصرار دارد که برنامه هسته ای این کشور تنها در راستای اهداف صلح آمیز، تولید برق و ساخت مواد هسته ای درمانی برای بیش از یک میلیون بیمار سرطانی است.

صادرات نفت ناخالص حدود 80 درصد از درآمد خارجی ایران را تشکیل می دهد.

دولت ایران در حال آماده سازی طرح کاهش بودجه و تقدیم آن به مجلس برای سال آینده است. در این برنامه بالا بردن مالیات بر درآمد به عنوان راهی برای مقابله با کسری بودجه اعمال خواهد شد.

سازمان انرژی بین المللی اعلام کرده است که صادرات نفت ایران در مرداد ماه، پس از اعمال تحریم های نفتی توسط اتحادیه اروپا در تیر ماه از 1.74 میلیون بشکه به 1 میلیون بشکه کاهش یافته است که این رقم برابر با 18 درصد از درآمد صادراتی ایران است. بر طبق این آمار در ماه آبان این رقم به 1.3 میلیون بشکه افزایش پیدا کرد.

کاتب گفت که صاحب نظران معتقدند که در سال جاری ایران می تواند روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت صادر کند. ایران همچنین در نظر دارد که صادرات فرآورده های جانبی نفتی خود را افزایش داده و بدین صورت بر تحریم ها غلبه کند.

از دیگر نشانه های موثر بودن تحریم ها لغو بیشتر پروازهای داخلی و خارجی هواپیمایی های ایرانی به دلیل عدم پرداخت بدهی است.

روز دوشنبه، عبدالرضا موسوی، از مقامات هواپیمایی ایران گفت که وزارت نفت تنها در صورتی سوخت هواپیمایی ها را تامین می کند که این شرکت ها بدهی خود را بپردازند و هزینه سوخت خود را به صورت نقدی پرداخت کنند.

جلیل سالاری، از مقامات وزارت نفت گفت که شرکت های هواپیمایی ایران به دولت بیش از 4600 میلیارد ریال بدهکارند.

محمود رسول نژاد، یک مقام هواپیمایی دیگر افزود که وزارت نفت به شرکت های هواپیمایی 24 ساعت برای پرداخت بدهی خود فرصت داده است.

در آبان ماه امسال شرکت های هواپیمایی به علت بالا رفتن قیمت سوخت و سقوط ارزش ریال نرخ بلیط های خود را تا دوبرابر افزایش داده اند.

منبع: نیوز تریبون - 8 ژانویه