کشور را به سمت جنگ نبرید

نویسنده
مهناز ملکوتی

» نامه های ناصحان ضد جنگ به خامنه ای

بوی جنگ درحالی بیش از گذشته به مشام می رسد که طی سال های اخیر برخی از نزدیکان یا دوستان سابق رهبر جمهوری اسلامی در نامه ها یا لابه لای سخنان خود، نسبت به احتمال وقوع جنگ میان ایران با اسراییل یا ایالات متحده آمریکا هشدار داده و سیاست های نظام; بخصوص از زمان شروع دولت احمدی نژاد تا به امروز را عامل تنش در روابط خارجی و افتادن سایه تاریک جنگ بر کشور عنوان کرده اند.

همه ساله در آخرین روز شهریورماه که مصادف است با سالروز آغاز جنگ ایران و عراق، مقامات حکومتی با حضور در پادگان ها یا سان دیدن از رژه نیروهای مسلح خاطره جنگ هشت ساله دو کشور همسایه یعنی ایران و عراق را برای مردم زنده می کنند.

امسال هفته جنگ در ایران اما برخلاف سنوات پیشین، حال و هوای دیگری به خود گرفته و سرداران سپاه و مشاوران نظامی رهبر جمهوری اسلامی با ادبیات تهاجمی خود  وقوع جنگ را حتمی می خوانند. در روشن ترین ابراز موضع از این دست، محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه “جنگ رخ خواهد داد اما اینکه کجا و کی باشد معلوم نیست” تاکید کرده بود که “این اتفاق بالاخره رخ خواهد داد؛ چراکه انقلاب با این شتاب که به سمت اهدافش حرکت می‌کند، برای آنها قابل تحمل نیست و بالاخره روزی شرایط جنگی را به وجود خواهند آورد. حتی اگر عقلانیت هم به خرج داده شود اما این حادثه رخ می‌دهد.”

تاکید سرداران سپاه پاسداران بر رخداد جنگی که به اعتقاد آنها “جنگ جهانی سوم” خواهد بود در حالی است که از مدت ها پیش فعالین و چهره های سیاسی، برخی از دوستان و همفکران سابق آیت الله خامنه در نامه های سرگشاده یا محرمانه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نسبت به افتادن کشور در ورطه جنگ به رهبر جمهوری اسلامی، هشدار داده اند.

در همین راستا حسین علایی از فرماندهان جنگ و نخستین فرمانده نیروهای دریایی سپاه پاسداران در یادداشتی به مناسبت جنگ ایران و عراق به درس هایی که این رویداد برای بازماندگان باقی گذاشت پرداخته است. علایی در این یادداشت عواقب جنگ و سرنوشت صدام حسین و فرزندانش را یادآور می شود و می افزاید: “به نتایج این جنگ نگاه می کنیم می بینیم که نه تنها صدام حسین به هیچ یک از این اهداف نرسید بلکه او جان خود و پسرانش را در راه جنگ طلبی مستمر از دست داد. روحیه خشن و طاغوتی و مستبد صدام حسین موجب شد که وی تمام عمر سیاسی خود را در جنگ با ایران و کویت و آمریکا بگذراند و سرانجام، هم حکومت خود را از دست بدهد و هم طومار حیات سیاسی حزب بعث را در هم بپیچد و هم عراق را از مسیر پیشرفت و ترقی باز دارد و هم پای قدرت های زورگو را به منطقه خلیج فارس باز کند و ملت های منطقه گرفتار سیاست های آمریکا کند.”

حسین علایی پیش از این هم در یادداشتی به بهانه تظاهرات ۱۹ دی ماه سال ۵۶علیه حکومت محمدرضا پهلوی، تاکید کرده بود که “تداوم رفتارهای خشن حکومت و سرکوب شدید اعتراضات (از سوی شاه) باعث شد که مردم لبه تیز مخالفت‌های خود را متوجه شخص شاه بکنند.”

این یادداشت با واکنش تند حامیان رهبر جمهوری اسلامی مواجه شد تا جایی که برخی سایت های حکومتی، این سردار را کفتار نامیدند و عده ای از بسیجیان نیز مقابل منزل وی تجمع کردند.

از دیگر افرادی که آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی را نصیحت کرده اند تا کشور را از پیشروی به سمت وقوع جنگ برحذر دارد، دکتر احمد صدر حاج سیدجوادی وزیر دادگستری دولت بازرگان است.

حاج سیدجوادی ۹۵ ساله در زمان حکومت قبلی ایران، وکیل بود و یکی از موکلان وی “سیدعلی حسینی خامنه‌ای” نام داشت. وی تابستان سال ۹۰ در نامه ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نسبت به وضعیت بین المللی ایران که در نتیجه سیاست های خارجی نادرست، دچار تزلزل شده اشاره می کند و می نویسد: “ترسیم نمودار عملکرد و شعائر آقای احمدی‌نژاد، همراهان و حامیانشان در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی و همچنین میزان و حجم ثروت‌های ملی و منابع مالی ناشی از فروش نفت و واردات بی‌رویه در سال‌های اخیر که فارغ از نظارت و در غیاب نهادهایی مانند سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت، مستقیماً به جیب ایشان وارد شده است، حکایت از آن دارد که مشارالیه فراتر از اهدافی نظیر راه‌اندازی تاسیسات انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز و تامین برق برای مردم و بلکه در راستای تاسیس یک جریان تروریستی بین‌المللی مشابه القاعده و البته با گرایش شیعی به سرعت در حرکت بوده و چنان‌چه جلوی این قطار بی‌ترمز به موقع گرفته نشود، بیم آن می‌رود که چه بسا در آینده‌ای نه چندان دور، مردم جهان به تکرار تهدیدات و فجایعی هم‌تراز با جنگ‌های جهانی گواهی دهند.”

ابوالفضل قدیانی، از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هم که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم بازداشت شد و اکنون در زندان به سر می برد در نامه ای سرگشاده خطاب به آیت الله خامنه ای ضمن انتقاد از سیاست های رهبر جمهوری اسلامی، او را “مستبد” نامید و خواستار دست کشیدنش از قدرت شد. این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با اشاره به تحریم ها و جنگ این پرسش را مطرح کرده بود که “امروز تحریم های گسترده و سایه شوم جنگ، اقتصاد این کشور را به سوی اضمحلال برده و ترکتازی سران سپاه مجالی برای کسب و کار و فعالیت اقتصادی آزادانه و مستقل مردم عادی باقی نگذاشته، حاصل چیست؟ جز خودکامگی شخص رهبری در عرصه های مختلف حیات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه ایران؟”

 قدیانی افزوده بود: “اگر آقای خامنه ای سرخوش از ساخت ناوشکن جنگی به دنبال دزدان دریایی در خلیج عدن است، اینها جز هدر دادن منابع ملی چه منفعتی برای ملتی دارد که حتی حق ندارد بداند درصد بیکاری اش واقعا چقدر است؟ و یا در زیر بار تورم چند درصدی کمر خم می کند؟”

در سایر نامه های سرگشاده خطاب به رهبر جمهوری اسلامی هم  معمولا نسبت به بروز “جنگ” به دلیل سیاست های جنگ طلبانه وی هشدار داده شده است.

نامه سرگشاده روح الله زم فرزند محمدعلی زم از روحانیون سرشناس جمهوری اسلامی از همین دست نوشته ها به شمار می رود. وی درباره احتمال وقوع جنگ، رهبر جمهوری اسلامی را خطاب قرار می دهد و می نویسد: “آیت الله خامنه ای در حکومت خود چنان دشمن تراشی نموده‌اید که حکومتهایی که با ملت ایران مشکل حادی نداشتند و در زمان ریاست جمهوری جناب خاتمی برای ایشان فرش قرمز پهن می‌کردند اکنون کمر به قتل ملت ایران بسته‌اند و این‌ها همگی از برکات رهبری فرزانه بنام سید علی حسینی خامنه‌ای است. لطفا ترتیبی اتخاذ فرمایید تا ملت ایران دیگر از برکات رهبری داهیانه شما بهره‌مند نگردند. قطعا در صورت انجام این لطف بزرگ، سایه جنگ و تورم دهشتناک از سر ملت ایران رخت بر بسته و سیستم حکومتی دیگری شایسته نام ایران و ایرانی جایگزین شما و حکومتتان می‌گردد.”

پیش از این یکی از فرماندهان سپاه نیز در نامه ای بدون نام خطاب به رهبر جمهوری اسلامی درباره حمله ناتو و آمریکا به ایران هشدار داده بود. در نامه این فرمانده جنگ که به صورت گسترده منتشر شد آمده بود: “خیال می کنی مثلاً تشکیلات نظامی ناتو یا جنگنده های آمریکایی را مادر بی پناه سهراب اعرابی می چرخاند که غیر ضجه و ناله کاری دیگری بلد نیست؟ اصلاً معلوم هست دلت به کی در سپاه خوش است که این همه تهدید می کنی؟ ارتش چطور؟ هر چه سرهنگ و تیمسار ارتشی است به گاریچی تبدیل شده. از ظهر تا نصف شب پشت پیکان لکنته هستند و کرایه کشی می کنند که از گرسنگی نمیرند. روی سپاه حساب باز کرده ای؟ نه خیر خبری نیست. آنهایی که باید جنگ را فرماندهی بکنند مشغول معاملات بورس و مخابرات و شورت و لوازم آرایشی زنانه هستند. بدنه هم فهمیده که زیر بار نرود.”

۹ تن از فعالان سیاسی و اجتماعی هم هفته گذشته در نامه ای خطاب به ملت ایران نسبت به وقوع جنگ هشدار دادند. در این نامه که بابک احمدی، احمد صدر حاج سیدجوادی، پیمان عارف، محمدعلی عمویی، محمد ملکی و محمد نوری زاد آن را امضا کرده اند از حاکمان جمهوری اسلامی خواسته شده هر نوع بهانه برای جنگ و فشار و تحریم اقتصادی را متوقف و خنثی کنند.

علاوه بر نامه های سرگشاده سرداران یا دوستان آیت الله خامنه ای، برخی از مقامات رسمی جمهوری اسلامی نیز در سخنان خود به تلویح نسبت به وقوع جنگ هشدار داده اند.

اکبر هاشمی رفسنجانی٬ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از این اعلام کرده بود که “اگر روزی در این‌باره (پرونده‌ای هسته‌ای ایران) بحث شود باید بین ما، رهبری و عقلای قوم شود تا نظام هر تصمیمی بخواهد بگیرد.”

وی همچنین در جای دیگری می گوید: “صدام اگر مشکلات داخلی با شیعیان و کردها نداشت زیر بار حمله به ما نمی‌رفت ولی با پیروزی انقلاب اسلامی و شدت ترس از گسترش آن به داخل عراق، تنها چاره پنهان کردن مشکلات داخلی خود را درحمله به ایران دید.”

محمد نوری زاد از منتقدان آیت الله خامنه ای هم که پیش از این رابطه دوستی صمیمانه با رهبر جمهوری اسلامی داشت، در گفتگو با روزآنلاین درباره چرایی احتمال شرایط جنگ گفته است: “ما نگران این هستیم که حاکمیت برای برون رفت از بحران های فعلی اش دست به دامان جنگ و حرکت نظامی بشود… وقتی جامعه در اختیار چنین جریانی است منتقدان را در تنگنا قرار میدهد و به زندان می کشد و دزدان را بر مسند امور می گمارد و در عین حال حرف از بصیرت میزند، لذا گزینه جنگ برای شرایط بحرانی، از دم دست ترین گزینه هاست.”