گزارش تخلفات ارزی دولت روی میز خامنه ای

نویسنده
نازنین کامدار

» رکورد تاریخی قیمت سکه و جهش مجدد بهای ارز

با راه اندازی ناگهانی مرکزی برای تبادل ارز که پیش از آن با مخالفت های گسترده فعالان اقتصادی مواجه شده بود، گرانی به بازار سکه منتقل شد و رکوردی تاریخی دیگری را رقم زد. به طوری که روز گذشته و در ساعات پایانی معاملات بازار، بهای هر سکه بهار آزادی ۱۰۳۰۰۰۰تومان شد و تکان شدیدی به بازار وارد آمد.همزمان بهای دلار نیز به مرز ۲۶۰۰ تومان رسید تا شرایط اقتصادی ایران بحرانی تعریف شود.

این تحولات موجب شد تا زمزمه های احضار احمدی نژاد به مجلس بالا بگیرد و یک نماینده مجلس از جمع آوری ۴۰ امضاء برای طرح سئوال از وی خبر دهد. در همین حال روز گذشته فاش شد که به تازگی گزارش تخلفات ارزی دولت از سوی علی لاریجانی به آیت الله خامنه ای ارائه و از وی خواسته شده شخصا وارد عمل شود.

در همین حال، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پس از جلسه روز گذشته این مجمع، انتقادات تندی را در مورد برنامه های اقتصادی نگران کننده دولت مطرح کرد.

به گزارش ایلنا، دیروز قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم به یک میلیون و ۳۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح جدید به یک میلیون و ۵ هزار تومان رسید.

این خبرگزاری در ادامه می افزاید: “درپی رکود خرید و فروش ارز در بازار، قیمت سکه ناگهان با۴۰ هزار تومان افزایش نسبت به هفته گذشته و ۲۴ هزار تومان افزایش نسبت به روز قبل به یک میلیون و سی هزار تومان رسید”.

 از سوی دیگر درحالی که گفته شده بود با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی دولت، قیمت ارز کاهش می یابد،قیمت ارز باز هم افزایش یافت.

 نرخ ارایه شده در مرکز مبادلات دارندگان و متقاضیان ارز روز گذشته از سوی دولت ۲۴۰۴ تومان ارایه شده بود اما این نرخ در بازار ارز تا مرز ۲۵۷۰ تومان هم افزایش یافت.

افزایش دوباره قیمت ارز و سکه پس از آن صورت گرفت که دولت بدون اعتناء به درخواست‌های مکرر فعالان اقتصادی و با وجود آنکه به اتاق بازرگانی قول داده بود که مرکز مبادلات ارزی را راه اندازی نخواهد کرد، به طور ناگهانی دست به تاسیس بورس ارز با نام “مرکز مبادلات ارزی” زد و با این اقدام از یک سو موجب افزایش بهای ارز شد و از دیگر سو رکود در این بازار را رقم زد تا نقدینگی سرگردان به سمت بازار طلا سرازیر شود و قیمت سکه به یک میلیون و سی هزار تومان برسد.

 افزایش بهای سکه در بازار ایران در حالیست که نرخ جهانی طلا روز گذشته ۱۷ دلار افت داشته و آنطور که سایت شفاف نوشته به ۱۷۶۱ دلار در هر اونس سقوط کرده است.

 

مرکز مبادلات ارزی

افزایش قیمت بهای سکه و ارز به دلیل راه اندازی مرکز مبادلات ارزی رخ داده است؛

مرکزی که مخالفت‌های گسترده فعالان اقتصادی بخش خصوصی را به همراه داشت اما از روز گذشته کار خود را با نرخ ارز ۲۴۰۴ تومانی آغاز کرد و ساعتی بعد منجر به افزایش ۵۰ تومانی بهای دلار در بازار آزاد و افزایش ۴۰ هزار تومانی بهای سکه شد.

دولت مدعی است با اجرای این طرح، همه دارندگان و متقاضیان ارز به این مرکز مراجعه و ارز خود را عرضه و متقاضیان نیز ارز خود را تأمین می کنند.

در همین باره محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی گفته است: “اگر تقاضا کمتر شود قطعاً روز و روزهای بعد ارز با نرخ کمتری عرضه خواهد شد. مبنای نرخ عرضه ارز در مرکز مبادلات ارزی ۲ درصد کمتر از میانگین نرخ بازار غیررسمی است. در مرکز مبادلات ارزی ارز بانک مرکزی، ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی که متعلق به شرکت پتروشیمی است و ۵.۱۴ درصد ارز حاصل از فروش نفت و نیز دو تا ۱۰ درصد ارز مربوط به صندوق توسعه ملی عرضه می شود.”

 او افزوده است: “با ایجاد مرکز مبادلات ارزی زمینه ای فراهم شده است تا همه صادر کنندگان، شرکت های دولتی، خانواده ها و اشخاص دارای ارز بتوانند ارزشان را در این مرکز ارایه کنند و با قیمت مناسب در اختیار واردکنندگان قرار گیرد تا هم آنان ارز خود را با نرخ مناسب به فروش برسانند و هم نیاز بازار تأمین شود”.

اما نه تنها این اتفاق نیافتاد بلکه در روز اول راه اندازی این مرکز قیمت ارز در بازار آزاد نیز افزایش چشمگیری داشته است.

بحران قیمت ارز و سکه،محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم واداشته تا انتقادات تندی به دولت وارد کند.

بنا به گزارش سایت آفتاب، محسن رضایی گفته است: “پول یارانه را در جیب مردم گذاشتیم ولی در اثر تورم دو برابر آن از جیب مردم بیرون آمد. یارانه ها چقدر با بیکاری و تورم برابری می کند. من قبلا هم درباره شاخص فلاکت نظرم را گفته ام.اثرات تحریم با شعار خنثی نمی شود. تحریم ها عملا با کار عملیاتی خنثی و دروازه دیپلماسی باز می شود و پس از ناامیدی رقبا گفتگوی معقول و منطقی شکل خواهد گرفت. دخالت دولت ها در اقتصاد درست نیست. دولت باید بازار را تنظیم کند. اعتقاد دولت احمدی نژاد به دخالت در اقتصاد است و این درست نیست”.

 در همین حال، موسی الرضا ثروتی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم به سایت فرارو گفته است که به طور مستمر گزارش تخلفات ارزی دولت به آیت الله خامنه ای داده می شود: “رییس مجلس تخلفات دولت را مکررا به مقام معظم رهبری گزارش می کنند. اخیرا نیز بار دیگر به دلیل بروز تخلفات عمده دولت در بازار ارز رییس مجلس گزارشی تقدیم مقام معظم رهبری کرده اند که این گزارش هم همچون دیگر گزارش ها به کمیته حل اختلاف قوا ارسال شده است. همانطور که ایشان(لاریجانی) از مقام معظم رهبری استمداد طلبیدند که خود ایشان راسا وارد عمل شوند و دولت را وادار به اجرای صحیح و دقیق قوانین کنند ما نیز همین درخواست را تکرار می کنیم و خواستار آنیم که پیش از افزایش تبعات قانون گریزی های دولت، مقام معظم رهبری سریع تر وارد عمل شوند”.

وی درباره بحران ارزی و راه اندازی مرکز اخیر هم گفته است: “مجلس که دیگر از تخلفات دولت در تمامی حوزه‎ها و زیر پاگذاشتن های مکرر قانون خسته شده است این بار سعی کرد تا بنای همراهی با دولت برای غلبه بر بحران بازار ارز را بگذارد. از این رو کمیته مشترک دولت و مجلس تشکیل شد تا با همفکری و همراهی دو قوه زمینه دستیابی به راه حل پایان دادن به نابسامانی های کنونی در بازار ارز فراهم شود. پس از جلسات متعدد دولت و مجلس، کمیته مزبور به راه حل راه اندازی بورس ارز دست یافت؛ راه حل منطقی که می توانست هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت نوسانات بازار ارز را مدیریت کند. با این حال باردیگر چون یک پای این تصمیم گیری مجلس بود، دولت از اجرای این پیشنهاد سرباز زد و اعلام کرد که به هیچ عنوان موافق راه اندازی بورس ارز نیست که همین امر هم آشفتگی در بازار ارز را تشدید کرد”.

 او افزوده: “پس از آن دولت خود تصمیم گرفت که «اتاق معاملات ارزی» را راه اندازی کند که نرخ ارز در این طرح با دو درصد پایین‌تر از بازار ارایه شود تا به گفته خودشان تشویقی باشد برای وارد‌کنندگان و مانعی باشد در برابر رانت و سفته‌بازی در بازار. این در حالی است که در صورت عمل به قانون توسط دولت و تزریق ارز شناور به بازار نیاز نبود که اکنون چنین اتاقی احداث و راه اندازی شود و قیمت ارز آنقدر دست نیافتنی شود که بازگرداندن آن به قیمت واقعی برای دولت تبدیل به رویا شود. هر چند شواهد و قرائن در نابسامانی های کنونی بازار ارز حکایت از آن دارد که یک نوع تعمدی وجود دارد که این شواهد با شایعه هایی پیرامون پرداخت یارانه ارزی آن هم در ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ناظران را به قطعیت وجود این تعمد نزدیک تر می کند”.

 همزمان با افشای ارائه گزارش تخلفات دولت به آیت الله خامنه ای، رمضان شجاعی کیاسری،عضو فراکسیون پایداری از جمع آوری۴۰ امضاء برای طرح سئوال از احمدی نژاد به دلیل وضعیت بحرانی اقتصاد کشور خبر داده است.

به نوشته سایت آفتاب، وی گفته: “به دنبال وضعیت به وجود آمده در اقتصاد کشور و رشد بی رویه قیمت ارز در بازار و نابسامانی آن، جمعی از نمایندگان در صدد برآمدند در این باره از رئیس جمهور سئوال کنند. وزیر اقتصاد درخصوص وضعیت ارزی پاسخگو نیست و از نظر قانونی هم نمی توانیم از رئیس بانک مرکزی سئوال کنیم. بنابراین تصمیم گرفته شد تا از رئیس جمهور سئوال شود. تاکنون ۴۰ امضا برای این طرح تهیه شده و علی مطهری نماینده ای است که برای این طرح امضا جمع آوری می کند. جمع آوری امضا در جلسه روز چهارشنبه مجلس نیز ادامه دارد تا تعداد امضاها به نصاب لازم برای امکان سئوال از رئیس جمهور فراهم شود”.