تحریم بانک مرکزی، بعد از تحریم بنزین

نویسنده
حمید احدی

» افزایش فشارهای بین المللی بر دولت

در حالی که به نظر می رسید با تشدید فشارهای بین المللی که به رهبری آمریکا برای واداشتن  ایران به پذیرش مبادلات هسته ای و دست شستن از غنی سازی اورانیوم آغاز شد، جمهوری اسلامی به تاکتیکی دست زده که غرب از آن به وقت کشی و بازی موش و گربه تعبیر می کند، اخبار منتشر شده در نشریات غربی نشان می دهد که تحریم های گسترده و هدفمند مالی و پولی و صنایع نفت و گاز در پیش است.

کارشناسان غیردولتی در تهران معتقدند تحریم بنزین و بانک مرکزی ایران که به عنوان مادر عملیات پولی کشور عمل می کند به گونه ای آشکار دولت را وادار به عقب نشینی خواهد کرد چنان که سفر منوچهر متکی به اتریش و گفتگوهای وی با دبیرکل آژانس بین الملی انرژی اتمی معنائی جز این ندارد که ایران مبادله سوخت هسته ای را که رییس جمهور هم وعده پذیرش آن را داده بود در دستور کار می گذارد.

این کارشناسان معتقدند به احتمال زیاد واشنگتن، عمل ایران را دیرهنگام تلقی خواهد کرد و برخلاف گذشته که هر بار با تشدید بحران تهران نرمش به خرج داده و مدت کوتاهی بعد با طرح تازه ای به میدان آمده، این بار این آمریکا و متحدانش هستند که وارد بازی نمی شوند.

در همین حال شرایط داخلی ایران همان گونه که کارشناسان سیاسی آمریکا انتظار داشتند روز به روز حادتر می شود و حکومت با بسیج گروه هائی تحت عنوان بسیجی و نهی از منکر و یا به بهانه مبارزه با بدحجابی فضای شهرهای بزرگ را به شدت امنیتی می کند و با به زندان انداختن چهره های موثر اصلاح طلب و نمایندگان دانشجویان و جنبش زنان و روزنامه نگاران کوشیده است تا خود را مسلط نشان دهد. در حالی که همین ها درست همان اقدامی است که کارشناسان اطلاعاتی و سیاسی آمریکا پیش بینی می کردند.

یک کارشناس اقتصادی و سیاسی در تهران گفته است تحریم بنزین، عملی بسیار تحریک آمیز و در حقیقت نوعی اعلام جنگ است؛ چرا که دولت برخلاف آن که تاکنون ادعا می کرد که یک روز هم مشکل نخواهد داشت و ظرف 48 ساعت به تولید بنزین خواهد پرداخت و در حالی که در شش ماه گذشته میلیون ها لیتر بنزین خریداری کرده که با پر شدن انبارها حتی از کشتی ها به عنوان انبار استفاده می کند اما هفته گذشته اعتراف کرده که دو سال برای تولید بنزین وقت لازم دارد.

یک نشریه انگلیسی هم نوشته است: تارریخ این‌جا نقش سازنده‌ای را بازی می‌کند؛ این تحریم نفت ژاپن بود که به واسطه حمله این کشور به چین از سوی امریکا اعمال شد و در نهایت منجر به حمله عکس العمل گونه ژاپنی‌ها در سال 1941 شد. بلوکه دریایی کوبا در 1962 نیز منجر به جنگ هسته‌ای با اتحاد جماهیر شوروی سابق شد.

درست در همان روزی که نظامی‌ها در ایران مشغول رزمایش‌های خود بودند، در کنگره 403 نماینده، موافقت خود را با تعیین ضرب الاجل زمانی 28 ماه می برای رسیدن به توافقی مشترک با سنا بر سر ایران اعلام کردند. در مجلس سنا حتی نمایندگان دموکرات هم از کرشمه‌پردازی‌های اوباما برای مواجهه با ایران به ستوه آمده‌اند. سناتور هری رید که رهبری اکثریت سنا را عهده دار است در این خصوص می‌گوید: ما مدت زمان زیادی را صرف انتظار برای به نتیجه نشستن دموکراسی کرده‌ایم. ایران تبدیل به زخمی دردناک در جامعه جهانی شده است.

همزمان با شکست دولت در جلوگیری از تحریم بنزین و چاره یابی آن، نیروهای مسلح تحت امر آیت الله خامنه ای با برگزاری مانورهای مختلف قصد دارند آمادگی خود را نشان دهند و از زبان فرماندهان نظامی مدام سخنانی در تهدید آمریکا [و به تازگی فرانسه و بریتانیا] منشتر می شود دال بر این که در صورت حمله نظامی به کشور، علاوه بر بستن تنگه هرمز پایگاه ها و تدارکات این کشور ها در خطر بمباران و انهدام خواهد بود.

آخرین این مانورها هفته گذشته در تنگه هرمز اتفاق افتاد و گشت های دریائی سپاه دو ناو تجاری اروپائی را هم برای دقایقی متوقف کردند که از این عمل استفاده تبلیغاتی ببرند. اما همچنان که سردار علائی فرمانده سپاه گفته است همه این ها عملیاتی است بازدارنده به قصد پشیمان کردن اسرائیل و دیگران از حمله به ایران. اما نخواهد توانست مانع از برقراری تحریم های هوشمند موثر شود.

روزنامه های غربی روز گذشته علاوه بر تحریم بنزین از تلاش آمریکا برای تحریم بانک مرکزی ایران خبر داده اند؛ خبری که نگران کننده خواهد بود، به ویژه وقتی که از سفرهای محمود احمدی نژاد و منوچهر متکی هم خبرهای خوبی نمی رسد.

نه اوگاندا و نه اتریش، هیچیک نپذیرفته اند که برای حمایت از ایران و مخالفت با تحریم قولی بدهند.