تلاش محصولی برای گرفتن قرارداد اپراتور سوم تلفن همراه

نویسنده
نازنین کامدار

» بندبازی همراهان احمدی نژاد برای به دست آوردن مناقصه های بزرگ

تنها به فاصله یک شبانه روز از واگذاری مناقصه غیر رقابتی اپراتور سوم تلفن همراه به سازمان تامین اجتماعی، صادق محصولی وزیر رفاه دولت محمود احمدی نژاد، خود را به عنوان رئیس هیأت امنای سازمان تامین اجتماعی منصوب کرد.

بنا به گزارش ها از تهران، روز یکشنبه هفته جاری، سازمان تنظیم مقررات رادیو در اطلاعیه ای از واگذاری اپراتور سوم تلفن همراه به شرکتی به نام “تامین تلکام” خبر داد که این خبر به دلیل عدم واگذاری این مناقصه بر اساس اصل 44 و از طریق بورس، با تعجب محافل رسانه ای و اقتصادی مواجه شد.

در همین زمینه، سایت اطلاع رسانی موبنا، که یک خبرگزاری تخصصی در حوزه فناوری ارتباطی است در گزارش اصلی روز گذشته خود نحوه واگذاری امتیاز اپراتور سوم را مشکوک ارزیابی کرد و نوشت: در حالی که چند ماه گذشته سایت اطلاع رسانی موبنا برای اولین بار از در اختیار گرفتن پروژه اپراتور سوم توسط تامین تله کام خبر داده بود، سازمان تنظیم مقررات با رد این مطلب اعلام کرد که پروانه اپراتور سوم تلفن همراه به هیچ شرکت و یا کنسرسیومی اعطا نشده است؛ اما با گذشت نزدیک به 8 ماه خبر موبنا تایید شد و اپراتور سوم به سازمان تامین اجتماعی رسید.

گفتنی است شرکت ارتباطات تامین شمس نوین (تامین تله کام) با سرمایه‌گذاری شمس تامین تاسیس شده و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا (سازمان تامین اجتماعی) است.

در همین حال در خبر رسمی منتشر شده در رسانه های داخلی اعلام شده است: در نشستی که روز شنبه با حضور رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و صادق محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی برگزار شد، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پروانه اپراتور سوم تلفن همراه را به شرکت تامین تله کام وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) واگذار کرد.

این درحالی است که روز یکشنبه، صادق محصولی، که انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال 88 را در کارنامه وزارت کشور خود دارد، فردای روز عقد قرارداد شرکت تامین تلکام، خود را به عنوان رئیس هیات امنای سازمان تامین اجتماعی منصوب کرد تا گمانه زنی ها درباره مشکوک بودن این واگذاری به شرکت های شبه دولتی قطعی شود.

بنا به گزارش ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، انتخاب وی به عنوان رئیس هیات امنا در “نخستین جلسه هیات امنا” و در” اتاق وزیر” انجام شده است.

ایرنا نوشته است: در نخستین جلسه هیات امناء سازمان تامین اجتماعی که در دفتر وزیر رفاه و تامین اجتماعی برگزار شد، صادق محصولی به عنوان رییس هیات امنا سازمان تامین اجتماعی، عبدالرضا شیخ الاسلامی، نایب رییس هیات امنا این سازمان و سید حسن اعتمادزاده به عنوان دبیر هیات امنا انتخاب شدند.

خبر واگذاری اپراتور سوم تلفن همراه به یک شرکت شبه دولتی که بدون حضور در مناقصه، برنده این پروژه کلان اقتصادی شده است با واکنش برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس مواجه شده است.

 به گزارش خبر گزاری مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی، رئیس دیوان محاسبات کشور همزمان با انتشار خبر این واگذاری، در اظهار نظری اعلام کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، دولت در زمینه اجرای اصل 44 قانون اساسی نتوانسته است عملکرد موفقی داشته باشد.

وی با اشاره ضمنی به این واگذاری گفت: در نحوه واگذاری هایی که دولت انجام داده است مسائل مختلفی مانند مخابرات، نمایشگاه ها و برخی موارد وجود داشته است که دیوان تذکرات لازم را داده است.

 وی افزود: یکی از نگرانی‌ها در بحث واگذاری ها این است که شرکت‌های شبه دولتی عمدتاً خریدار این سهام‌ها هستند؛ این مسائل باعث می‌شود که اهداف اصل 44 که جمع‌آوری نقدینگی و مدیریت و ایجاد رقابت و ایجاد انگیزه محقق نشود”.

 بنا به گزارش پارلمان نیوز، نحوه واگذاری اپراتور سوم تلفن همراه به شرکتی که صادق محصولی ریاست هیات امنای آن را دیروز تصاحب کرده است، با واکنش برخی از نمایندگان فراکسیون اقلیت نیز مواجه شده است. امین شعبانی در واکنش به واگذاری اپراتور سوم به شرکت زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی گفت: متاسفانه اجرای این اصل به درستی صورت نمی‌گیرد و همچنان شاهد هستیم که پروژه های بزرگ در دست دولت یا سپاه است و بخش خصوصی نقشی ندارد.تاکنون اقتصاد دولتی بود که با تصویب اصل 44 به شبه دولتی تبدیل شده و امور از بخش دولتی به شرکتهای زیرمجموعه آن واگذار می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: سازمان تامین اجتماعی با آنکه هیات مدیره دارد اما زیر نظر وزیر رفاه است و نمی‌توان گفت اپراتور سوم به بخش خصوصی واگذار شده بلکه هنوز در دست دولت است. متاسفانه شاهد آن هستیم که اکثر پروژه‌های بزرگ به سپاه و دولت واگذار می‌شود.

 در مرداد ماه سال گذشته همزمان با سرکوب اعتراضات شهروندان به نتیجه انتخابات که سپاه پاسداران در آن نقش اساسی داشت، سهام شرکت مخابرات یا اپراتور اول نیز در یک مناقصه صوری به این ارگان نظامی واگذار شد که در همان زمان با اعتراض گسترده فعالین اقتصادی بخش خصوصی و نیز محافل سیاسی و حتی میرحسین موسوی، رهبر معترضان مواجه شد.

بر اساس آن واگذاری، شرکتی به نام “اعتماد مبین گستر” که وابسته به تعاونی سپاه است، سهام شرکت مخابرات ایران را در فاصله کمتر 30 دقیقه خریداری کرد و برنده مناقصه ای شد که شرکت  رقیب یعنی شرکت پیشگامان کویر یزد را همین نهاد به بهانه “مشکلات امنیتی” از میدان به در کرده بود.

 واگذاری سهام مخابرات در سپاه با اعتراض مصطفی پورمحمدی، رئیس وقت دیوان محاسبات مواجه شد تا آنجا که وی ابطال این واگذاری را خواستار شد؛ درخواستی که  هرگز از سوی نهادهای موثر مورد توجه قرار نگرفت و نهایتا منجر به برکنار پورمحمدی نیز شد.

آگاهان سیاسی معتقدند که واگذاری غیرقانونی اپراتور سوم تلفن همراه به یک شرکت شبه دولتی با وجود تعارض اش با قانون اساسی و نقض اصل 44 این قانون، ممکن است با واکنش های اعتراض آمیز نهادهای نظارتی از جمله مجلس مواجه شود.

این مناقصه را شرکتی برنده شده است که هم اکنون صادق محصولی وزیر رفاه کنونی ریاست هیات مدیره آن را بر عهده دارد.

صادق محصولی که به دلیل ثروت مالی اش در اولین کابینه محمود احمدی نژاد نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد، هم اکنون علاوه بر تسلط بر وزارت رفاه و سازمان های تابعه آن، از دو روز پیش رئیس غیر رسمی اپراتور سوم تلفن همراه نیز شده است.