جاسوسی در تاسیات اتمی ایران

نویسنده

» گزارشی از ایندیپندنت

علی اکبر دارینی

 

ایران برای اولین بار اعلام کرد که برخی از کارکنان تایسیات اتمی ایران با وعده پول، فریب خورده اند تا اطلاعات محرمانه را در اختیار غربی ها بگذارند اما افزایش امنیت و تلاش کارکنان به این جاسوسی خاتمه داده شد.

اطلاع رسانی تعجب برانگیز علی اکبر صالحی، به وضوح نشان می دهد که دولت تایید کرده است که ایران با جاسوسان در تاسیسات اتمی اش مقابله کرده است.

در هفته های اخیر، ایران اعلام داشت که تعدادی  جاسوس اتمی دستگیر کرده است و با ویروس اینترنتی که می گویند بخشی از توطئه غرب برای منحرف کردن ایران از برنامه های اتمی اش است، مقابله کرده. در ماه ژوئیه دانشمند اتمی اتمی ایران که گفته بودند توسط ماموران آمریکایی گروگان گرفته شده بود، در شرایطی اسرار آمیز به ایران بازگشت و ادعا کرد سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا [سیا] به او 5 میلیون دلار پیشنهاد کرده بود تا برایشان جاسوسی کند اما او نپذیرفته است.

آمریکا و متحدانش، پیروزمندانه موفق شدند تا از طریق تحریم های سازمان ملل، روند برنامه های اتمی ایران را کند کنند، آنها معتقدند که  اصرار ایران بر این که این برنامه ها صلح آمیز است صرفا برای سرپوش گذاشتن بر برنامه تولید سلاح اتمی است.ایران داشتن چنین هدفی را انکار می کند و همواره گفته است که این برنامه برای تولید انرژی است.

خبرگزاری نیمه دولتی فارس از قول صالحی نوشت که برخی از کارکنان تاسیسات اتمی به اطلاعات ایران  در مورد خرید های خارجی و مناسبات تجاری ایران دسترسی داشته اند. در این گزارش جزئیات بیشتری در مورد این اطلاعات و اینکه این اتفاق در چه زمانی افتاده است، ارائه نکرد.

صالحی اعلام کرد: “حالا این راه مسدود شده است. امکان درز کردن اطلاعات تقریبا غیر ممکن است. برخی از همکاران ما در مقابل اغوای غرب از خود ضعف نشان داده اند. کارکنان و مدیران ما به این نتیجه رسیده اند که این مسئله ملی است و ما باید آن را خودمان حل کنیم”.

صالحی  رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است. رئیس پیشین این سازمان بیش از دو سال پیش گفته بود که غربی ها با برخی از کارکنان ما تماس هایی داشته اند اما آنها حاضر نشدند پیشنهاد جاسوسی غرب را بپذیرند.

افشاگری امروز، اولین کلمه ای بود که یک مقام رسمی در مورد جاسوسی بر زبان آورد. با این اعلام، به نظر می رسد که ایران تلاش می کند تا افکار عمومی را در مورد آنچه توطئه آمریکا و متحدانش علیه برنامه های اتمی ایران نامیده است، حساس کند.

صالحی  گفت که در گذشته کارکنان به اطلاعات دسترسی آسان داشته اند که این  موضوع حل شده است. وی همچنین اعلام کرد که کتابچه هایی در مورد نحوه مبارزه با روش هایی که غرب برای اغوای انها برای جاسوسی اتخاذ می کند در اختیار کارکنان این سازمان گذاشته است. این کتاب در مورد روش هایی است برای حفاظت از جان دانشمندان. موضوع جاسوسی در گذشته اتفاق افتاده و شاهد این هستیم که روز به روز اثر آن محوتر می شود.

زمانی که شهرام امیری، دانشمند ایرانی، از آمریکا به ایران آمد، از او بعنوان یک قهرمان ملی استقبال شد. اما گفته شد که او یک جاسوس دوجانبه بوده است که اطلاعات ارزشمندی در مورد سیا در اختیار ایران گذاشته است.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که امیری حاضر شده بود که 5 میلیون دلار را دریافت کند اما تغییر عقیده داده بود و تصمیم گرفته بود بدون گرفتن این پول که در قبال دادن اطلاعات ارزشمند درمورد برنامه اتمی کشورش ارائه کرده بود، به ایران بازگردد.

ایران می گوید که امیری  در ماه مه 2009 در زمانی که به حج رفته بود توسط ماموران آمریکایی و عربستان سعودی  گروگان گرفته شد. با بازگشت او به ایران، دولت ایران جوری وانمود کرد که در یک مبارزه جاسوسی با سیا به پیروزی رسیده است.

اخیرا، برنامه های اتمی ایران گرفتار ویروسی شده است که از طریق لپ تاپ های کارکنان به جان تاسیسات اتمی این کشور افتاده است.

ویروس استاکس نت، برای دستیابی به اطلاعات تاسیساتی نظیر تاسیسات بوشهر طراحی شده است و حتی به هند و اندونزی و آمریکا هم سرایت کرده است اما در ایران بطور وسیعی پخش شده است.

روز پنجشنبه، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که ایران معتقد است که این ویروس برای متوقف کردن برنامه های اتمی ایران طراحی شده است.

اینکه چه کسی استاکس نت را طراحی کرده است و هدف آن چه بوده است، یک راز باقی مانده است.

سیمانتک، بزرگترین شرکت تولیدکننده نرم افزارهای امنیتی، می گوید که استاکس نت توسط یک دولت یا یک گروه خصوصی که سرمایه زیادی داشتند، طراحی شده است. طراحان استاکس نت یک گروه هکر 5 تا 10 نفره هستند که تحصیلکرده هستند که سرمایه زیادی در اختیار دارند.

درحالی که ایران در حال مبارزه با این ویروس بود، وزیر اطلاعات این کشور اعلام کرد که دو جاسوس اتمی را دستگیر کرده است. او هویت این افراد را فاش نکرد یا مستقیما درباره ارتباط این افراد با ویروس استاکس نت اشاره ای نکرد.

 

ایندیپندنت، 9 اکتبر