اصولگرایان در پی استیضاح جنتی

نویسنده
حسین محمدی

» پس از دیدار با محمد خاتمی

دیدار نوروزی علی جنتی٬ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی٬ با سید محمد خاتمی٬ باعث شده که نمایندگان مجلس٬ ضمن احضار وی به مجلس و تهدیدش به استیضاح، از تصمیم خود برای تذکر به حسن روحانی نیز سخن بگویند.

خبرگزاری تسنیم٬ به نقل از سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس٬ خبر داده که قرار است دوازده تن از نمایندگان مجلس طرحی برای سئوال از علی جنتی را به هیات‌رییسه مجلس تحویل دهند.

هم‌زمان سیدعلی طاهری در گفت‌وگویی با خبرگزاری خانه ملت٬ گفت که در نخستین جلسه کمیسیون فرهنگی در سال جدید٬ مساله دیدار جنتی با خاتمی مطرح خواهد شد و “در طی نامه‌ای که به دفتر جنتی فردا از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس ارسال خواهد شد٬ وی باید هفته آینده برای ارایه پاره‌ای از توضیحات در کمیسیون حاضر شود”.

از سوی دیگر و در حالی که نصرالله پژمان‌فر٬‌ از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس٬ گفته است که مجلس “قطعا تذکری به رییس‌جمهور درباره برگزاری این جلسه ” خواهد داد٬ مرتضی حسینی٬ از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس٬‌ احتمال استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را دور از ذهن ندانسته: “چطور آقای جنتی با چنین فردی دیدار می‌کند و بعد می‌گوید که این دیدار شخصی بوده است. بیان اینگونه مطالب از جانب وزیر ارشاد تعجب برانگیز است… ممکن است این موضوع در نهایت به استیضاح وی در مجلس منجر شود. می‌توان گفت که قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود. البته بنده امیدوارم که کار به اینجا نرسد و وی متوجه رفتار و عملکردش در این وزارت‌خانه باشد”.

احمد سالک٬ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز گفت که “اگرچه تاکنون مجلس کار خود را شروع نکرده است٬ اما نمایندگان مجلس دیدارها و ملاقات های پشت پرده مسوولین با سران فتنه را محکوم می کنند. مجلس قطعا به این موضوع رسیدگی می‌کند”.

با وجود انتقادهای اصول‌گرایان و نمایندگان مجلس٬ بابک دربیکی٬ مشاور علی جنتی و رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد٬ به ایرنا گفت: “آقایان جنتی و خاتمی از دوستان قدیمی هستند و با توجه به این آشنایی طولانی مدت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تبریک عید نوروز، در زمان سه ساعته ای که خاتمی ملاقات حضوری نوروزی داشت، در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با وی دیدار کرد. در این دیدار کاملا شخصی، هیچ مقام رسمی از وزارت ارشاد ، آقای وزیر را همراهی نکرد”.

رجانیوز٬ وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری٬ در تحلیلی ضمن انتقاد از دیدار جنتی با خاتمی٬ نوشت: “باید از وزیر ارشاد که سابقه تحصیلات حوزوی دارد این سوال را پرسید که آیا «فرهنگ با مدیریت جهادی» در سال ۹۳ را قرار است با تبریک سال نو و دیدار با سران فتنه محقق کند؟ از سوی دیگر باید پرسید تناسب محتوای بیانیه‌ای که وزارت ارشاد پس از اظهار دغدغه‌های فرهنگی رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان منتشر شد با این دیدار و حمایت از افرادی که سال ۸۸ را به سال «آشوب‌های خیابانی» و «زیر پا گذاشتن قانون و رای مردم» تبدیل کردند، چیست؟ … آیا علی جنتی به واسطه دیدار با سید محمد خاتمی که رویکرد لیبرال او در عرصه فرهنگ تجربه شده است، آنهم در اولین روز کاری خود در سال جدید، قرار است عزم ملی و مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ و تقویت جناح مومن انقلابی در این عرصه به نمایش بگذارد”؟

اصول‌گرایان و نمایندگان مجلس از منتقدان سیدمحمد خاتمی٬ رییس‌جمهور دوران اصلاحات هستند. پس از رای‌گیری برای رای‌اعتماد به نمایندگان مجلس٬ جعفر میلی‌منفرد٬ وزیر معرفی شده برای وزارت علوم٬ در گفت‌وگویی با روزنامه شرق٬ گفته بود که نمایندگان مجلس نهم از وی خواسته بودند از سیدمحمد خاتمی٬ رییس‌جمهور دوران اصلاحات٬ ابراز برائت کند تا بتواند رای اعتماد نمایندگان را به دست بیاورد.

مهرماه گذشته نیز ابراهیم جباری٬ فرمانده سپاه ولی‌امر٬ که وظیفه محافظت از آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ بیت رهبری، نهاد رهبری و ساختمان های زیر مجموعه آن را به عهده دارد٬ گفته بود: “ما با اصلاح‌طلب‌ها و شخص سید محمد خاتمی بر سر ولایت علی ابن ابی‌طالب و دین مشکل داریم. والا خاتمی و امثالهم کوچکتر از آن هستند که با آنها دهان به دهان شویم”.

خاتمی که در دوران ریاست‌جمهوری خود با حمله‌های متعدد اصول‌گرایان مواجه بود٬ طی سال‌های گذشته و پس از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ از سوی اصول‌گرایان محکوم به دست داشتن در این اعتراض‌ها شده بود. آن‌ها بارها از خاتمی خواسته‌اند که به طور روشن علیه “فتنه” موضع بگیرد. عدم موضع‌گیری خاتمی علیه جنبش سبز در سال‌های اخیر٬ باعث شده که اصول‌گرایان از وی نیز - به همراه موسوی و کروبی - به عنوان یکی از “سران فتنه” نام ببرند.