احمدی نژاد: بهتر است آمریکا مرتکب اشتباه نشود

نویسنده

bushahmadi470.jpg

وحید ثابتیان

پس ازآنکه مقامات وزارت خارجه ایران وآمریکا گفت وگوی قریب الوقوع درخصوص برقراری ثبات درعراق را مورد تایید قراردادند، جورج دبلیو بوش، رییس جمهوری آمریکا نیز گفت و گوی مستقیم با ایران را به منظور پایان دادن به خشونت ها دراین کشور مورد تایید قرارداد. بوش درمراسم سخنرانی سالیانه خود در “یونیون استیت” ایران را بخشی ازآنچه “محورشرارت” نامید، خوانده بود.

هنوز معلوم نیست طرف ایرانی این مذاکرات چه کسی خواهد بود، اما روزگذشته آمریکا اعلام کرد که رایان کراکر سفیر آمریکا دربغداد، مرد نفراول واشنگتن دراین مذاکرات خواهد بود. خبرگزاری های مختلف غربی، گفت وگو با ایران توسط آمریکا را نشانه یک تغییر جهت در دستگاه بوش می دانند که تا چندی پیش در برابر گفت و گوبا جمهوری اسلامی به منظور پایان دادن به مشکلاتی که این کشور در عراق با آن مواجه است، مقاومت می کرد.

درماه آوریل 104 آمریکایی درعراق کشته شده اند. تنها یک کمین روز دوازده مه، چهار نفرآمریکایی ومترجم آنها را کشت.

همزمان با تغییروتحولاتی که درلحن مقامات وزارت خارجه کشور برای گفت وگوبرسرمساله عراق پدید آمده است، دیک چنی معاون رییس جمهوری آمریکا که به کشورهای حاشیه خلیج فارس وبرخی دیگر کشورهای عربی همچون مصرسفر کرده، گفته است که هیچ تضادی بین هشدار دادن به ایران از روی ناوهواپیما بر درروزهای آغازین هفته جاری درخصوص محدودکردن برنامه اتمی اش وهمچنین گفت وگو با تهران درخصوص عراق وجود ندارد.

همزمان محمود احمدی نژاد که درامارات متحده عربی به سرمی برد، پس ازآنکه چنی درخصوص وجود همه گزینه ها ازجمله گزینه نظامی روی میزسخن گفت، درخصوص حمله احتمالی به ایران گفت: “آنها می‌فهمند که اگر چنین اشتباهی را مرتکب شوند با تلافی سرسختانه ایران رو به رو و پشیمان خواهند شد. ما در خلیج فارس با مشکلات و دشمنانی روبرو هستیم. آنها نمی‌خواهند منطقه ایمن باشد صلح با خلاص شدن از شر این نیروها می‌تواند حاصل شود. دوران ضربه نظامی به ایران به طور قطع به پایان رسیده است.” اوهمچنین درخصوص مذاکره ایران وآمریکا درخصوص مساله عراق گفت: “آمریکا جهت حل مسائل عراق درخواست مذاکره با ایران را دارد، ما نیز برای کمک به مردم و دولت عراق اعلام آمادگی کردیم.”

آنتونی کوردسمن، تحلیل گر مرکز مطالعات راهبردی وبین المللی درواشنگتن به خبرگزاری بلومبرگ گفته است که متقاعد کردن ایران برای تغییر رفتارش چالشی برای آمریکا خواهد بود. به گفته وی ایران منتظر بوده که ایالات متحده عراق را ترک کند ودرنتیجه پیکارآمریکایی ها با شورشیان سنی درعراق قوی تر شده است: “حقیقت این است که ایالات متحده نیازبیشتری برای گفت وگوبا ایران دارد واین به این معنی نیست که ایران نیزمشوق لازم را برای گفت وگو با ما داشته باشد. این حتما به این معنا نیست که مشوق خوبی برای اینکه درخواست های آمریکا را اجابت کند، دراختیاردارد.”

همزمان علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس به ایسنا گفته است: “آمریکایی‌ها هنوز نگاه خود را در ارتباط با مجموعه مسائل مرتبط با روابط دو کشور ایران و آمریکا تغییر نداده‌اند. علت درخواست رسمی آنها برای مذاکره با ایران در جهت حمایت از عراق است؛ لذا جمهوری اسلامی ایران نیز این پیشنهاد را پذیرفت تا سیاست خود در قبال حمایت از دولت عراق و گذاردن نقطه‌ی پایانی بر بحران عراق و کشتار مردم این کشور را داشته باشد.هم‌چنین علت پذیرش ایران برای انجام مذاکره با آمریکا کمک به دولت و ملت عراق است و طبیعی است که مذاکرات در همین چارچوب انجام خواهد شد؛ لذا مباحث دیگر همانند بحث هسته‌ ای در این فضا جایگاهی نخواهد داشت.”