استیضاح فرشیدی

نویسنده

po_shirzad_abdollahi.jpg

نمایندگان طرفدار استیضاح در صورت دسترسی به اطلاعات وامار صحیح وتحلیل درست از مشکلات این وزارتخانه می توانند به صورت مستدل، ناکارامدی ،ضعف مدیریت،عدم اشراف وزیر به مسایل حوزه اموزش وپرورش،افت توان کارشناسی وزارتخانه و بی برنامگی وزیر را اثبات کنند.تصمیم نمایندگان مجلس هفتم در حافظه تاریخی معلمان ثبت خواهد شد . رای به ابقای فرشیدی به معنای تایید سیاست برخورد با معلمان است.

روز چهارشنبه 26 اردیبهشت، محمود فرشیدی در مجلس حاضر می شود تا از عملکرد 19 ماهه وزارت خود دفاع کند.پیش بینی اینکه فرشیدی وحامیان او در مجلس چه خواهند گفت ،چندان دشوار نیست. استراتژی دفاعی وزیر بر چند پایه استوار است اول اینکه سعی می کند با تعریف و تمجید از نمایندگان وتاکید بر حق قانونی مجلس ، فضای روانی مجلس را که براثر اقدامات برخی از نمایندگان شاخص اصولگرا به شدت علیه وزیر بر انگیخته شده تلطیف کند.

رفتار نمایندگان هوادار دولت با طرفداران استیضاح متکبرانه وامیخته ای از نوازش وتهدید بود. یکی از نمایندگان امضا کننده طرح به خبرنگاران گفت:” از همان روز اول که طرح استیضاح را به هیئت رئیسه تقدیم کردیم با تعدادی از نمایندگان برای پس گرفتن امضاهایشان وارد مذاکره شدند.معمولا بحث واگذاری امتیازاتی نظیر تعویض برخی از مدیران استانی ویک سری از امتیازات دیگر را مطرح می کنند تا نمایندگان را منصرف کنند.” . برخی نمایندگان تهدید به اخراج از حوزه اصولگرایی شده اند . معنای مشخص این تهدید عدم تایید صلاحیت نماینده در انتخابات مجلس هشتم است.

نظر سنجی های انجام شده نشان می دهد که 70 درصد نمایندگان با برکناری فرشیدی موافقند. اما اینکه روز چهار شنبه چه تعداد از این اکثریت 70 در صدی بنا به ملاحظات سیاسی وشخصی نظر خود را تغییر دهند مشخص نیست.واکنش نمایندگان به فشارهای سنگین ولابی هواداران دولت ممکن است برخلاف پیش بینی حامیان دولت، به صورت رای منفی گسترده به ادامه کار فرشیدی بروز کند.انگیزه برخی نمایندگان از موافقت با برکناری فرشیدی دفاع از استقلال مجلس در برابردولت است.

دومین محور دفاع فرشیدی سیاسی جلوه دادن استیضاح است . دولت تلاش میکند استیضاح را به نیروهای سیاسی مخالف دولت نسبت دهد تا رای یکپارچه اصولگرایان را به سبد فرشیدی بریزد.مدافعان فرشیدی با استفاده از کدهایی که برای نمایندگان اصولگرا قابل فهم است خطر اصلاح طلبان را بزرگ می کنند وشاید هم ان را توطئه ای پیچیده از سوی مخالفان وانمود کنند ونمایندگان را از افتادن در این دام بر حذر دارند.اما به نظر می رسد این تاکتیک به دلیل کثرت استفاده ناکارامد شده است.


سومین محور، تعریف وتمجید از معلمان ورساندن مقام انها به جایگاه فرشتگان است .فرشیدی خود را معلمی کوچک معرفی می کند که با هدف خدمت به قشر عزیز فرهنگی مسئولیت را پذیرفته است.او هدف خود را افزایش منزلت وشان معلمان میداند وگام هایی را که برای بهبود معیشت معلمان برداشته بازگو می کند وبدون اشاره به وعده خود مبنی بر دوبرابر کردن قدرت خرید معلمان با ارائه رقم میانگین حقوق اثبات خواهد کرد که افزایش حقوق معلمان در دو سال اخیر از همه سال های گذشته بیشتر بوده است.

محور چهارم دفاع وزیر شرح اقدامات انجام شده و پیشرفت های درخشان وزارت در 18 ماه گذشته است. احیای معاونت پرورشی ،بالا بردن ظرفیت مراکز تربیت معلم ،ایجاد امکان ادامه تحصیلات عالی برای معلمان ، اسلامی تر شدن فضای مدارس ،تقویت اموزش های ضمن خدمت معلمان،اصلاح کتاب های درسی ،ایجاد رابطه بین حوزه های علمیه واموزش وپرورش،رشد مراکز اموزش فنی وحرفه ای،ساخت چندین هزار مدرسه ، دوبرابر کردن بودجه اموزش وپرورش،پرداخت مطالبات معوق معلمان،تبدیل مدارس به مدرسه زندگی و… بخشی از این اقدامات ادعایی است.

فرشیدی امار وارقام گیج کننده ای بیان خواهد کرد. اماروارقامی که وزیر معمولا در سخنرانی های خود ارائه می دهد متناسب با فضای جلسه وانتظار مخاطبان متفاوت است .حتی در مورد تعداد دانش اموزان ،معلمان ، مدارس ،معلمان مازاد،بودجه جاری ومیزان افزایش ان….هر بارارقام متفاوتی بیان می کند. نمایندگان طرفدار استیضاح در صورت دسترسی به اطلاعات وامار صحیح وتحلیل درست از مشکلات این وزارتخانه می توانند به صورت مستدل، ناکارامدی ،ضعف مدیریت،عدم اشراف وزیر به مسایل حوزه اموزش وپرورش،افت توان کارشناسی و بی برنامگی وزیر را اثبات کنند

در هیچ دوره ای بی کفایتی وضعف وزیر درچشم معلمان چنین اشکار نبوده است.معلوم نیست که ایا نمایندگان در سخنان خود به حوادث چند ماه اخیر این وزارتخانه خواهند پرداخت؟ فرشیدی با عدم شناخت مطالبات معلمان وموضع گیری در برابر خواسته های قانونی معلمان بحرانی بی سابقه افرید وبا کشاندن پای نیروهای امنیتی وانتظامی کوشید تا ناتوانی خود در مدیریت بحران را بپوشاند. در دوره موفق ترین وزیر اموزش وپرورش صدها معلم بازداشت شدند .ده ها معلم 15 تا 30 روز درسلول های انفرادی زندانی شدند. برای اولین بار پای خانم دبیر ها به زندان باز شد خانمها ثریا دارابی وطیبه میرزایی را در بند عمومی زندان اوین در کنار قاتل ها وجنایتکاران زندانی کردند.عده ای از معلم ها با وثیقه های 30 تا 80 میلیونی موقتا ازاد شدندوبرخی مانند میراکبر رئیس زاده از تهران ،منصور میرزایی ازیزد وسیدمجتبی ابطحی از خمینی شهر به دلیل فراهم نشدن وثیقه همچنان در زندان به سر می برند. معلم را سر کلاس درس گرفتند وبردند.


وزیر وارگان های اداری نه تنها از معلمان بی پناه حمایتی نکردند.بلکه همین معلمان اسیب دیده را پس از رهایی از زندان مورد تنبیه اداری قرار دادند .برای صدها معلم در هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری پرونده تشکیل دادند.تازه همه این اقدامات کافی نبود ووزیر برای تکمیل مهرورزی خود دهها معلم را بین 3 تا 6 ماه اماده به خدمت کرد وخانواده معلمان را مورد حصر اقتصادی قرار داد.

وزیر خواسته است که عملکرد او را با وزرای قبلی مقایسه کنند. ایا نمایندگان براساس سوگندی که برای دفاع از حقوق مردم ادا کرده اند به مردم خواهند گفت که حوادث فاجعه بار دوره وزارت فرشیدی نتیجه مستقیم ناتوانی وزیر در مدیریت مطالبات قانونی معلمان بود وگرهی که با دست باز می شد با بی تدبیری وزیر به دندان سپرده وتبدیل به گرهی کور شد؟ ایا نمایندگان اقدامات دولت مهرورزاحمدی نژاد را در رسیدگی به مطالبات معلمان با اقدامات دولت خاتمی مقایسه خواهند کرد.

تصمیم نمایندگان مجلس هفتم در روز 4 شنبه در حافظه تاریخی معلمان ثبت خواهد شد . رای به ابقای فرشیدی به معنای تایید سیاست برخورد با معلمان است.فردا روزی است که نمایندگان باید از استقلال مجلس دفاع کنند.