صفحات وزرای ایرانی در فیس بوک

نویسنده

» گزارش لوموند از تناقض بزرگ در جمهوری اسلامی

آیا رییس جمهور جدید ایران تصمیم گرفته با شبکه های اجتماعی آشتی کند؟ درحالی که “جنبش سبز”، معترض به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد، حکومت را به لطف قدرت توئیتر به چالش کشید، رییس جمهور جدید حسن روحانی پس از دریافت منصب اش، وزرای خود را به افتتاح صفحه به نام خودشان در فیس بوک ترغیب کرد تا بتوانند با عموم مردم ارتباط برقرار کنند. تنها مشکل این است که به مانند اکثریت صفحات اینترنتی، شبکه های اجتماعی نیز همواره ازسوی دولت مورد سانسور قرار گرفته و از دسترس مردم ایران خارج اند.

اکثر اعضای برجسته دولت جدید، ازجمله وزیر نفت، وزیر دادگستری، وزیر اقتصاد، و وزیر اطلاعات خواسته رییس جمهور روحانی را به مورد اجرا گذاشته و از اواسط ماه اوت در فیس بوک ثبت نام کرده اند. در لیستی که ازسوی رییس جمهور در فیس بوک آمده، نام ۲۲ نفر از شخصیت های دولت جدید، ازجمله وزرا و مشاوران، دیده می شود.

ولی به واقع آنها در چه موردی می توانند مباحثه کنند؟ در این صفحه به اطلاعات مختلف در همه زمینه ها پرداخته شده: تسلیت برای وفات ائمه، اظهارنظر درباره تسلیحات شیمیایی در سوریه، و نظرسنجی درباره اقدامات دولت.

سخنگوی وزارت خارجه حتی یک تصویر گروهی را تگ کرده و نوشته “من و همکاران قدیمی”.

آیا دولت جدید با ورود اجباری به فیس بوک می تواند شرایط را برای پایان دادن به سانسور شبکه های اجتماعی فراهم کند؟ غلامحسین محسنی اژه ای که ریاست نهاد ناظر بر اینترنت ایرانی را برعهده دارد چنین عقیده ای ندارد. او دراین خصوص به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت: “هنوز زمان برای برداشتن فیلترها فرا نرسیده.” سال گذشته علی خامنه ای رهبر انقلاب در پاسخ به یک استفتا، استفاده از فیس بوک را درصورتی که “مستلزم مفسده” نباشد مجاز دانست.

به هرحال انتظار می رود که حکومت تحولی در مواضع خود ایجاد کند. “وزرای الکترونیکی” نیز خود را مخاطب جهان خارج و “علاقه مندان”ی قرار داده اند که برای دسترسی به شبکه های اجتماعی به هزار ترفند، مانند پراکسی، دست می یازند تا از سد سانسور بگذرند.

منبع: لوموند، ۱۰ سپتامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran