نوری المالکی آلت دست ایران است

نویسنده

» گزارشی از آلگه ماینه

مثال الالوسی، یکی از نمایندگان مجلس عراق گفته است: “نوری المالکی، آلت دست ایران است و ایران از عراق بعنوان محلی برای انتقال اسلحه و نیروی نظامی به سوریه استفاده می کند تا از دیکتاتور این کشور، بشار اسد، حمایت کنند.”

این تنها دو بخش از اظهارات جنجالی الالوسی بود که در مصاحبه ای در ماه آوریل گفته بود. وی می گوید که از ماه دسامبر که نیروهای نظامی عراق این کشور را ترک کرده اند، سلطه ایران بر عراق بیشتر شده است.

الالوسی که دو بار بعنوان نماینده مجلس در عراق انتخاب شده است طرفدار شناخته شده عادی سازی روابط بین عراق و اسرائیل است.او اوایل ماه گفته بود که ماموران ایرانی در حال انتقال موادی هستند که از طریق اتوبوس هایی که به سوریه می روند، از عراق منتقل می شوند. او اخیرا گفته است که ایرانیان علیه کشور او و مردمش فعالیت می کنند؛ این فعالیت ها شامل پول شویی، حمایت از تروریسم و رشوه دادن به سیاستمداران عراقی است که از زمانی که نیروهای آمریکایی از عراق رفته اند، تشدید شده است.

الوسی، که یک مسلمان سنی است، سابقه اظهارات جنجالی مثل گرفتن تصمیم هایی را دارد که باعث خشم تندروها شده است.

در سال 2004، زمانی که وی رئیس کمیسیون بعثی زدایی بود، به اسرائیل سفر کرد تا در کنفرانسی درباره تروریسم شرکت کند. در بازگشت، تروریست ها دو پسرش، ایمان 30 ساله و جمال 22 ساله و یکی از محافظانش را برای گرفتن انتقام از وی که در کنفرانس شرکت کرده بود، کشتند. چند دقیقه بعد از این حمله تروریستی او به خبرنگاران گفت:« اگر این تروریست ها بخواهند من را بکشند، باز هم می گویم که صلح تنها راه حل است. صلح با اسرائیل تنها راه حل است، صلح با همه جهان خوب است بغیر از تروریست ها.»

وی که در سال 2005 بعنوان نماینده مستقل وارد مجلس عراق شد و طرفدار همکاری ضد تروریسم بین عراق و اسرائیل و سایر کشور های دموکراتیک بود، اعلام کرد که ایرانیان بر سیاستمداران عراقی تاثیر می گذارند.

الالوسی یک سیاستمدار مستقل است. او در سال 2006 به خبرنگاران گفت که ایران از هر دو جناح در عراق حمایت می کند. ادعایی که در زمان طرح، جنجال برپا کرد اما بعد ها توسط ماموران اطلاعاتی آمریکا تایید شد.

او در ماه فوریه به خبرنگاران گفت که بانک مرکزی عراق میلیون ها دلار پول را در یک روز انتقال داده.بعد ها مشخص شد که ماموران اطلاعاتی ایران پشت این قضیه بوده اند. وی همچنین گفت که طبق اطلاعاتی که دارد کسانی که این دلار ها را خریده اند قصد داشتند این مبلغ را از عراق به سوریه و بعد به ایران منتقل کنند.

وی گفت: “ما در مورد صدها میلیون دلار نقد حرف می زنیم که با چمدان به سوریه و سپس به ایران منتقل شده است.”

اوایل ماه آوریل، گزارش داده شد که بانک مرکزی عراق به دلیل نگرانی از اینکه مشتریانش پول شویی و تحریم ها علیه ایران و سوریه را برای آنها آسان کنند، نقل و انتقالات دلاری اش را محدود کرد.

هفته گذشته الالوسی درمورد آنچه از آن بعنوان دخالت بیش حد ایران در امور داخلی عراق نام می برد، صحبت کرد و گفت این کار به قصد ایجاد تسلط بیشتر در خاورمیانه صورت می گیرد.

او در یک مثال گفت که ایران در امور چندین بانک در عراق دخالت کرده است و این حق را دارد که دلار آمریکا یا دلار عراقی از بانک مرکزی عراق خریداری کند. وی گفت ماموران اطلاعاتی ایرانی می توانند پول شویی کنند. زیرا روش بانک های عراقی شبیه بانک های آمریکایی نیست.

وی گفت: “در عراق، اگر کسی 2.3 میلیون دلار داشته باشد، می تواند یک بانک درست کند. ماموران اطلاعات ایران همین کار را کرده اند. آنها بانک های خصوصی در عراق دارند و اکثرشان متعلق به سیاستمداران عراقی یا ماموران اطلاعاتی ایران است”.

به گفته الالوسی، ایران در داخل عراق نیروی نظامی دارد و از زمان خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق، دست به اقدامات تروریستی بیشتری در این کشور می زند.

وی می گوید: “همه تروریست ها از سوریه، ایران یا حزب الله هستند و مردم را در خیابان می کشند.”

الالوسی گفت که دولت عراق تعداد واقعی کشته شدگان را اعلام نمی کند. گاهی این تعداد به بیش از 60 نفر می رسد. آیا سفارت آمریکا از این موضوع اطلاع دارد؟ مسلم است که اطلاع دارد.

وی می گوید که نظامیان عراقی که توسط ایران تعلیم داده شده اند، به سوریه “منتقل” شده اند تا به امنیت دولت سوریه که در آستانه سقوط است، کمک کنند. از سال گذشته بیش از 9000 نفر در سوریه کشته شده اند.

به گفته الالوسی، تعداد زیادی از اعضای فعلی مجلس عراق، از ایران پول می گیرند و در مقابل از موضعگیری ایران در مقابل سوریه حمایت و کمک می کنند تا عراق بدل به محل انتقال نیرو و اسلحه بشود. وی افزود که سال ها پیش افرادی که وی معتقد است ماموران ایرانی بودند، به او پیشنهاد کردند که در مقابل رشوه دیگر در این مورد حرفی نزند، اما وی رشوه را قبول نکرده است.

وی گفت: “اگر می گفتم که ایران خوب است، میلیون ها دلار دریافت می کردم و این به سود من بود. می توانستم قدرت و شهرت کسب کنم. اما من این را نمی خواستم. این یک جور ترور است، انگار به تو بگویند که راه دیگری نداری.”

به عقیده الالوسی بسیاری از سیاستمداران عراقی از نپذیرفتن رشوه ایران می ترسند.

او می گوید: “مردم من، مردمان خوبی هستند،امابسیاری از سیاستمداران عراقی تحت کنترل ایران هستند یا مشکلات زیادی دارند. اگر با آنها مخالفت بکنی، اگر شانس داشته باشی که تو را نکشند، یا با تو می جنگند یا تو را منزوی می کنند.”

در ماه فوریه الالوسی از حمله تروریستی دو مرد مسلح، جان سالم بدر برد.

او به این دلیل که چیززیادی برای از دست دادن ندارد، با ایران و طرفداران تندور اش مخالفت می کند. او می گوید: “شاید دلیلش این باشد که بر سر این راه دو پسرم را از دست داده ام. اما نمی توانم به سیاستمداران دیگر بگویم که بگذارید آنها اعضای خانواده تان را بکشند. آنها می ترسند.”

الالوسی دوست دارد که پرزیدنت اوباما اذعان کند که اوضاع در عراق خوب نیست و مسئولیت تاریخی اش را در مقابل ایران ایفا کند.

او می گوید: “وقتی آمریکا می گوید همه چیز در عراق بر وفق مراد است، ما عراقی ها می گوییم که خدایا ما را می کشند. این کجایش بر وفق مراد است؟ این اوضاع تنها بر وفق مراد تروریست هاست که فعالیت هایشان نسبت به گذشته بیشتر شده است.”

او می گوید که آمریکا با بردن نیروهای نظامی اش از عراق، به ایران علامت داد که می تواند مطابق میل اش در عراق فعالیت بکند. آمریکایی ها به ایرانی ها گفتند حالا شما آزاد هستید که هر کاری که دلتان می خواهد بکنید.

او با مردم ایران مشکلی ندارد. می گوید: “مردم ایران مردمی عادی هستند. اما من با حکومت ایران مخالف هستم.”

الالوسی از رئیس جمهور آمریکا می خواهد که برنامه اتمی، برنامه های تروریستی و برنامه های موشکی ایران را متوقف کند.

اگر ایران متوقف بشود، دموکراسی و حقوق بشر هنوز در منطقه اقبالی خواهند داشت.

وی می گوید: “من آدم خوشبینی هستم. آقای اوباما از شما خواهش می کنم از این ملاها نترسید. اگر ما کاری نکنیم، تروریست ها نزدیک تر و نزدیک تر می شوند. ما داریم عراق را به چنگ ایران و حزب الله، فاشیست ها تقدیم می کنیم. ما بهای سنگینی داده ایم، عراقی ها و آمریکایی ها. تنها چیزی که می تواند باعث تغییر این وضع بشود، این است که کاخ سفید از خواب بیدار شود. من یک عرب هستم.من مسلمانم. ما برای نسل جدید جنگیدیم. ما ترسی نداریم. شما از چه می ترسید؟”

الگه ماینر، 1 مه