دانشجو رئیس دانشگاه شد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» بی اعتنایی به هاشمی

وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد، حکم ریاست برادر خود بر دانشگاه آزاد اسلامی را شب گذشته صادر کرد. هیات موسس دانشگاه آزاد به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی تا هنگام تنظیم این گزارش، هنوز واکنشی به صدور حکم رئیس جدید این دانشگاه نشان نداده هرچند پیش از آن تغییر رئیس دانشگاه را غیر قانونی دانسته بود.

امضا و صدور حکم ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد اسلامی توسط برادرش کامران دانشجو پس از آن صورت گرفت که هاشمی رفسنجانی در مقام ریاست هیات موسس، برای هفته ها از ابلاغ رسمی حکم که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شده بود، خودداری کرد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی نژاد در جلسه روز 27 دی ماه، با اکثریت قاطع اعضای خود، ریاست فرهاد دانشجو از چهره های جناح اصولگرا و برادر وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری را بر دانشگاه آزاد اسلامی تایید کرد.

هفت روز قبل از آن،در 21 دی ماه، هیات امنای دانشگاه آزاد در جلسه ای جنجالی و پرحاشیه، عبدالله جاسبی را پس از 30 سال از ریاست این دانشگاه برکنار و فرهاد دانشجو را به عنوان رئیس جدید منتخب خود به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد.

هیات موسس دانشگاه آزاد به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی و تیم همراه او در هیات امنا اعتقاد داشتند که نحوه رای گیری جلسه 21 دی ماه دارای اشکال بوده و به علت آنکه هاشمی رفسنجانی به عنوان ریاست همزمان هیات موسس و هیات امنا از امضای حکم صادرشده و صورت جلسه خودداری کرده، برکناری جاسبی و ریاست دانشجو غیر قانونی است.

اما شورای عالی انقلاب فرهنگی توجهی به این مسئله نشان نداد و در نخستین جلسه خود پس از معرفی فرهاد دانشجو، حکم او را تایید کرد.

جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد در روز 21 دی ماه با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی و حمید میرزاده (سه نماینده هیأت موسس)، محمد محمدیان (رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها)، کامران دانشجو (وزیر علوم)، مرضیه وحید دستجردی (وزیر بهداشت)، فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی (سه نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی) و عبدالله جاسبی (رئیس دانشگاه و دبیر هیأت امنا) تشکیل شد.

از این جمع عبدالله جاسبی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حق رای نداشت و به جز او، نمایندگان هیات موسس و هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جلسه با این استدلال که کاندیداهای ریاست دانشگاه آزاد باید برنامه های خود را ارائه بدهند تا درباره آنها بحث و بررسی شود، خواستار برگزاری جلسه دیگری شدند.

اما بقیه اعضا با تاکید بر نظر خود، فرهاد دانشجو را با 6 رای به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد انتخاب کردند تا برادر وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد که پیش از آن تاکید داشت تنها در صورت اجماع تمام اعضای هیات امنا بر روی ریاست خود، این مسئولیت را قبول می کند، اعلام کند که ریاست بر وی تکلیف شده و آن را می پذیرد.

 

سرنوشت مقاومت هاشمی

با وجود این مسئله و تایید ریاست دانشجو بر دانشگاه آزاد توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی که طبق نظر رهبر جمهوری اسلامی، علیرغم عدم رسمیت آن در قانون اساسی، نهاد بالادستی تمام مراکز علمی و دانشگاهی کشور است، هاشمی رفسنجانی از امضای حکم دانشجو خودداری کرد.

این موضع فشار سنگین رسانه ای و سیاسی مخالفان ریاست جاسبی بر دانشگاه آزاد و اصولگرایان حاکم را به دنبال داشت اما با کوتاه نیامدن هاشمی، شورای عالی انقلاب فرهنگی ابتدا یک ضرب الاجل زمانی برای او تعیین و با ناموفق ماندن این ایده، یک تیم از اعضای خود را برای مذاکره با رئیس هیات امنا مشخص کرد.

این تیم شامل محمد محمدیان، علی اکبر ولایتی، محمدرضا مخبر دزفولی، حجت الاسلام محسن قمی و غلامعلی حدادعادل بود که پس از چند بار تاخیر در برگزاری جلسه و چند جلسه در نهایت نتوانست رضایت هاشمی را برای امضای حکم دانشجو جلب کند.

بدین ترتیب شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفت تا برای حل این مسئله، با اضافه کردن یک تبصره به اساسنامه دانشگاه آزاد، نیاز قانونی به تایید حکم ریاست این دانشگاه توسط رئیس هیات امنا و موسس را از بین ببرد.

بر اساس این تبصره که در جلسه 25 بهمن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، رئیس هیات امنا موظف است پس از تصویب انتخاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب، حکم وی را صادر نماید و در صورتی که در مدت مقرر حکم رئیس دانشگاه از سوی رئیس هیات امنا صادر نشود حکم مزبور توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا با حق تفویض به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ و صادر می‌شود.

بر این اساس هاشمی رفسنجانی تا 27 بهمن فرصت داشت که حکم ریاست فرهاد دانشجو را تایید کند اما با مقاومت او، این اتفاق در نهایت توسط برادر او یعنی کامران دانشجو صورت گرفت.

این در حالی است که به دنبال تغییر در اساسنامه دانشگاه آزاد توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه هیات موسس این دانشگاه از تشکیل جلسه هیات امنا به دستور و ریاست هاشمی رفسنجانی در عصر روز چهارشنبه 10 دی ماه خبر داده بود.

دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد، دستور این جلسه را انتخاب رئیس این دانشگاه اعلام کرده بود.

با وجود این، حکم ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد توسط کامران دانشجو، شب گذشته صادر شد تا برگزاری جلسه موردنظر هاشمی رفسنجانی در پرده ای از ابهام فرو رود.