خامنه ای مجتهد نیست، بی منطق است

نویسنده
حسین محمدی

» انتقاد شدید آیت الله دستغیب از رهبر جمهوری اسلامی

چند روز پس از انتشار سخنان آیت الله خامنه ای درباره اجازه دخالت نداشتن خبرگان در کارهای رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله علی‌محمد دستغیب، مرجع تقلید منتقد و از اعضای مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه اگر این نقل از سخنان رهبر جمهوری اسلامی صحیح باشد، سیدعلی خامنه‌ای را فردی “بی‌منطق” نامید که “احکام خدا” را نمی‌فهمد و “مجتهد” هم نیست.

سخنان دستغیب ناظر به حرف‌هایی است که هفته گذشته به نقل از عباس نبوی، رییس موسسه تمدن و توسعه اسلامی در جمع اعضای انصار حزب الله گفت و اینکه علی خامنه‌ای “به‌طور مکتوب” به اعضای این مجلس اعلام کرده است که اجازه دخالت در مورد جزییات عملکرد خود را به آنان نمی‌دهد.

اینک آیت الله علی‌محمد دستغیب، عضو مجلس خبرگان در واکنش به این نقل قول گفته است: “این سخن که گفته می‌شود نباید در جزییات دخالت کرد، به علت عدم منطق و اینکه این افراد احکام خدا را نمی‌فهمند، است”.

وی ادامه داده است: “اگر این جمله، صحّت داشته باشد، از ناحیه‌ی عدم اجتهاد است… چون اعضای خبرگان مجتهد هستند و از روی اجتهاد صحبت می‌کنند، وظیفه دارند در هر موردی که خلاف شرع و قانون است، تذکر دهند و الا مسئول هستند”.

سخنان دستغیب درباره عدم اطلاع از سخنان خامنه‌ای در حالی بیان می‌شود که بنا به گفته عباس نبوی، دستور رهبر جمهوری اسلامی به‌طور مکتوب برای اعضای خبرگان ارسال شده است.اما با توجه به عدم حضوردستغیب در اجلاس اخیر مجلس خبرگان، به نظر می‌رسد که چنین ابلاغیه‌ای به دست وی نرسیده است.

این البته برای نخستین بار نیست که چنین سخنانی از رهبر جمهوری اسلامی نقل می‌شود. پیش از این هاشمی رفسنجانی ـ که تا سال گذشته رییس مجلس خبرگان بود ـ هم در مصاحبه با نشریه حکومت اسلامی، ارگان این مجلس (شماره تابستان ۱۳۸۵) گفته بود: “مجلس خبرگان فرضش بر این بود که هر چیزی که به رهبری مربوط می شود را پیگیری کند، مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام، صدا و سیما، نیروهای مسلح و هر چه که تحت امر رهبری است. اینها به مجلس خبرگان فراخوانده شوند و گزارش کارهای خودشان را به خبرگان بدهند و خبرگان هم سؤال کنند و آنها هم توضیح بدهند و احیاناً اگر اشکال و ایرادی هم بود، در همان جلسه مطرح شود تا همه در جریان قرار بگیرند، این به صورت قانون در آمد. اما وقتی بعضی از این نهادها دعوت شدند که در جلسه خبرگان حضور پیدا کنند تا گزارش عملکردهای خودشان را بدهند، دفتر رهبری مانع حضور آنها در خبرگان شد و اظهار داشتند که رهبری نظرشان این است که این موضوع جزء وظایف خبرگان نیست”.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز در این‌باره گفته بود: “نظر عده زیادی از اعضای خبرگان بر این بود که باید هیأت تحقیق در نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری تحقیق و بررسی کند که آیا درست اداره می شوند یا نه؟… نظر اکثریت بر این بود. تا اینکه موضوع را با مقام معظم رهبری در میان گذاشتیم. چندین جلسه صحبت شد، ایشان با این نظر موافق نبودند. در مورد نیروهای مسلح فرمودند: اصلاً حرفش را نزنید، برای اینکه در نیروهای مسلّح امکان اینکه کسی تحقیق و سؤال کند، نیست. نیروهای مسلّح جای این حرف ها نیست. مگرمی شود کسی در میان نیروهای مسلح وارد شود و راجع به مسائلی ایجاد شبهه کند؟ در این صورت فرمانده نمی تواند کار کند. به هر حال طی دو ـ سه جلسه ای که با ایشان داشتیم و بحث های زیادی شد، با این موضوع مخالفت کردند”.

آیت الله دستغیب پس از انتخابات جنجالی 22 خرداد 88 و اعتراضات مردمی به نتایج اعلام شده هم در نطقی خواستار نظارت مجلس خبرگان بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی شده بود. وی چندین باردر نامه‌ها و سخنرانی‌هایش نیز به این موضوع اشاره کرده است. مساله‌ای که در نهایت باعث شد وی به دلایل امنیتی امکان حضور در اجلاس مجلس خبرگان را نیابد و بارها تهدید شود.