اتهام های متقابل کروبی و احمدی نژاد

نویسنده
حمید احدی

» موضوع تازه ای برای جدل های خیابانی جوانان

در دومین مناظره چالشی نامزدهای انتخاباتی که بین محمود احمدی نژاد و مهدی کروبی انجام شد، رییس دولت که با حرارت بیش تری از مقام و سیاست های خود دفاع می کرد رقیب را به میدانی کشید که در آن یکه تاز است و در عین حال در لحظاتی با سئوال های گزنده رییس سابق مجلس روبرو شد.

در این مناظره که همچون مناظره چالشی اول، احمدی نژاد با زیرپا گذاشتن خط قرمزهای نظام خود را در مقام پرسشگر قرار می داد و با بردن نام افراد و متهم کردن آن ها به فساد عمل می کرد، مهدی کروبی نشان داد که نمی تواند مانند وی بی پروا باشد و محذوراتی با هم کسوت ها و گارد اول انقلاب مانع از آن می شود که پرده دری کند. این تناقض وقتی شدیدتر می شد که رییس سابق مجلس زیر باران پرسش هاثی تحریک کننده ناگزیر شد وارد میدانی شود که احمدی نژاد طراحی کرده بود و در آن جا کمبودهایش بیش تر آشکار شد، چرا که با چنان احتیاطی افشاگری می کرد که به نظر نمی رود در توده مردم اثری گذاشته باشد.

احمدی نژاد در این دومین مناظره خود که سایت بی بی سی فارسی آن را “تبادل اتهام در مناظره” خوانده است مجهزتر از بار نخست بود و حتی فرصت گرفت که گفته های خود در مورد خانم زهرا رهنورد را تصحیح کند و با ایان ادعا همراه سازد که برای طرح این پرونده از مهندس موسوی تلویحا اجازه خواست و “ایشان هم به تصور این که صحبت از کس دیگری است موافقت کرد”. پیدا بود که انتقادهای یک پارچه افراد مختلف از اتهامات احمدی نژاد در مورد پرونده تحصیلی خانم رهنورد موثر افتاده و موجب عقب نشینی وی شده است.

 

اطلاعات کذب

مناظره دیشب به مدت یک ساعت و نیم برگزار شد برخلاف مناظره قبلی با سخنان کروبی آغاز شد و احمدی نژاد آن را به پایان رساند. کروبی به شیوه کشورداری احمدی نژاد اعتراض کرد و  گفت که هم به خود آقای احمدی نژاد و عده زیادی از دوستان او اشکال اساسی دارد و هم به شیوه اداره کشور توسط آنها. چرا که “اطلاعاتی که آقای احمدی نژاد مطرح می کند نادرست است و از دو حال خارج نیست، یا اطلاعات غلط به ایشان می دهند یا باید بگوییم که ایشان خلاف می گوید.”

او گفت: “از ابتدای مسئولیت آقای احمدی نژاد، اگر از سوی بزرگان نظام برخوردی معقول، منطقی، حساب شده و دوستانه با ایشان می شد، به این مسیر کشیده نمی شد.”

آقای کروبی به عنوان نمونه به ماجرای “هاله نور” اشاره کرد و گفت  آنچه را در این مورد از احمدی نژاد نقل شد ابتدا باور نمی کرده، اما پس از تحقیق از قم متوجه شده که نقل قول درست بوده است.  وی به عنوان نمونه ای دیگر، ادعای احمدی نژاد که آمریکایی ها می خواسته اند وی را بدزدند را مورد اشاره قرار داد.

احمدی نژاد که با هشدار قبلی کروبی برای این بخش آماده شده بود هاله نور را بی پاسخ گذاشت و  گفت: “به نظرم بحث هایی که آقای کروبی کردند نیازی به پاسخ ندارد، چون اینها ربطی به نحوه اداره کشور نداشت” ولی من جواب می دهم دو ادعاست که در اولی “ساختگی بودن آن کاملا معلوم است” [یعنی هاله نور]  و در دومی هم “ایشان به جای آمریکایی ها نشسته اند و از آمریکایی ها دفاع می کنند”.

رییس جمهور در استفاده از وقت خود این بار به جداولی که آورده بود پرداخت و از  تولید ناخالص داخلی گفت و ادعا کرد  دولت او نسبت به دولت های قبلی بهتر بوده است. چنان که در مورد بیکاری هم  گفت که از ابتدای سال ۱۳۸۴ نرخ بی کاری در کشور رو به کاهش است، این در حالی که نرخ بی کاری در دنیا رو به افزایش دارد.

احمدی نژاد در این بخش ادعا کرد که وضع کارمندان و کارگران بهتر شده چرا که علاوه بر سهام عدالت  حقوق ثابت را برای افراد کم درآمد بالا رفته و  متوسط دریافتی بازنشستگان در ابتدای دولت او ۱۳۹ هزار تومان بوده، اما اکنون به ۴۹۶ هزار تومان رسیده که ۲۵۶ درصد رشد داشته است.

اما رییس جمهور در دقایقی بعد آمار دیگری آورد که ادعا می کرد در دوران وی بیش تر بودجه صرف عمران شده، در حالی که در دولت های گذشته صرف امور جاری [یعنی حقوق و دستمزد] می شده است. این تناقص مورد اشاره حریف وی قرار نگرفت.

احمدی نژاد بعد از چند آمار که با شکل آن ها را رو به دوربین می گرفت به مساله سفر عراق بازگشت و گفت “من بحثی را در مورد آمریکایی ها مطرح کردم و به نخست وزیر عراق گفتم که اگر آنها تکذیب کنند، اسنادش را منتشر می کنم و جالب است که آمریکایی ها تکذیب نکردند”. وی سپس انتقاد کروبی به دروغگوئی در مورد “توطئه ربودن” خود را دفاع از آمریکا خواند و از کروبی پرسید: شما فردی انقلابی بودید و سخنرانی های شما علیه آمریکا موجود است، “چطور حالا از آمریکا دفاع می کنید؟”

 

جنگ روانی

وقتی نوبت به کروبی رسید وی با این تاکید که  اولین شرط هر دولت این است که با مردم صادق باشد” گفت من که تازه از بیابان نیامده ام، این آمارهایی که شما می دهید را دیگران قبول ندارند”. او به صدا و سیما توصیه کرد مناظره میان کارشناسان بگذارد تا مسائل روشن شود.

کروبی گفت که بانک مرکزی تورم را ۲۵ درصد اعلام کرده است، شما این دو روزه می گویید ۱۴ درصد است. کارشناسان تمام این آماری را که شما می دهید، رد می کنند.

سپس کروبی موضوع رد گسترده صلاحیت ها توسط شورای نگهبان در انتخابات گذشته را مطرح کرد و از احمدی نژاد پرسید: “شما رئیس جمهور و مجری قانون اساسی هستید، چرا وقتی صلاحیت دو هزار نفر را رد کردند دفاع نکردید”؟ و پس از این سئوال به مشکلات دولت با هر دو مجلس هفتم و هشتم اشاره کرده و گفت کار مکاتبات شما با آقای لاریجانی به جایی رسید که رییس مجلس سخنان شما را به طنز شباهت می دهد.”

دبیر کل حزب اعتماد ملی اولین باری که احمدی نژاد مساله سیصد میلیون تومان اهدائی شهرام جزایری به کروبی را مطرح کرد، آن را بی جواب گذاشت و گفت احمدی نژاد دائم  مسئله مبارزه با فساد  را چهارسال است که  مطرح می کند اما هیچ سندی به قوه قضائیه نمی دهد.  وی گفت: “این یک ‘جنگ روانی’ است در حالی که دیگران هم می گویند  به دستور شما ۴۰ میلیارد تومان به آقای محصولی وام داده شده است”.

اما برخلاف احمدی نژاد که ضربه های خود را با بی احتیاطی کامل و بدون رعایت هیچ ادب و حقوق فردی بیان می کرد  کروبی بعد از نام بردن از صادق محصولی  پیشنهاد کرد یک کمیته تحقیق یا حقیقت یاب به این اتهامات رسیدگی کند و افزود: “اگر معلوم شد این حرف ها نادرست است من حاضرم عذرخواهی کنم، اما آقای احمدی نژاد هم باید همین قول را بدهد و اگر معلوم شد حرف ها و اطلاعاتش غلط است، باید عذرخواهی کند.”

او اظهار داشت: “قوه قضائیه می گوید که آقای احمدی نژاد با وجود این همه هیاهو که می کند، تا کنون هیچ پرونده ای به ما نداده است.و بعد از این باز با عذرخواهی به ماجرای گم شدن یک میلیارد دلار که دیوان محاسبات به آن تاکید دارد پرداخت و هم  300 میلارد تومان گم شده در دوران شهرداری وی و  ”پرونده نفت اردبیل” در دوران استانداریش و گفت  جلوی رسیدگی به این مسائل را گرفته اند.”

پاسخ احمدی نژاد به ضربه کروبی همان این بود که “مدرک دارید به قوه قضائیه بدهید”. کروبی وقتی احمدی نژاد در ادامه مناظره اصرار کرد که چرا سیصد میلیون تومان از شهرام جزایری گرفتید توضیحی در مورد داشتن اجازه مالی از آیت الله خمینی داد و گفت از سال ها قبل چنین اجازه ای را داشته و بار ها از همین پول ها به بنیاد امداد و بنیاد شهید و جاهای دیگر داده. اما احمدی نژاد بدون اشاره به بخش اول و اساسی پاسخ کروبی گفت در زمانی که این پول ها را گرفتید نه در بنیاد امام بودید و نه بنیاد شهید و نه مرکز حچ.  کروبی در جای دیگر نامه ای از آیت الله خامنه ای را نشان داد که در آن، به اتهامات وارد شده بر افراد در ارتباط با پرونده شهرام جزایری انتقاد شده بود.

 

کدام کشورها خواسته اند الگویشان باشیم؟

در ادامه مناظره، کروبی گفت: “شما شجاعتت زیاد است از افراد اسم می برید، من نمی توانم اسم ببرم” و  از نام بردن از زهرا رهنورد، اکبر هاشمی رفسنجانی و اکبر ناطق نوری توسط آقای احمدی نژاد و متهم کردن آنها در مناظره با آقای موسوی انتقاد کرد. او بار دیگر پیشنهاد کرد که این مسائل به دقت بررسی شود و با نظارت قوه قضائیه مسائل روشن شود.

بخش دیگری از این مناظره به مساله سیاست خارجی گذشت که کروبی خبری را خواند که نشان می داد رییس موساد گفته هر جمله ای که احمدی نژاد علیه اسرائیل می گوید میلیاردها دلار برای ما می ارزد و  کار اسرائیل را در دنیا آسان می کند. “احمدی نژاد در پاسخ به جمله ای از آیت الله خمینی متوسل شد و گفت این ها می دانند چقدر ناپاک هستند و اگر به اقیانوس انگشت بزنند نجس می شود به همین جهت چنین نسبتی می دهند”.

در همین بخش  کروبی به آقای احمدی نژاد گفت: “شما گفته اید صد کشور از ما خواسته اند که الگوی مدیریت خود را به آنها بدهیم”.“به ما بگویید این الگو چیست و لطفا نام بیست کشور از این صد کشور را ببرید.”  و همین جا بود که  عکسی از رییس جمهور را در جریان شرکتش از اجلاس شورای همکاری کشورهای خلیج فارس نشان داد و گفت رییس دولت ایران  زیر نقشه ای با نام “خلیج عربی” نشسته است و پرسید  ”این پیروزی سیاست خارجی شما است”؟

احمدی نژاد اظهار داشت که نام اجلاس نه خلیج عربی بلکه اجتماع دولت های عربی خلیج است.

احمدی نژاد پس از چند جمله بگو مگو به مسئله سیاست خارجی پرداخت و گفت: “من اگر دوباره هم رئیس جمهوری شوم، سیاست خارجی آقای هاشمی و خاتمی را ادامه نمی دهم و از سیاست خارجی دولت خود دفاع کرد و گفت امروز در جهان دیپلماسی عمومی ارزش دارد که خوب است شما بخوانید وگرنه”.

او در دفاع از سیاست خارجی خود گفت: “دیپلماسی عمومی در دنیای امروز مهمترین دیپلماسی است. الآن آمریکا می گوید آماده مذاکره با ما است.  و در جواب کروبی که به گفته های کارشناسان استناد کرده بود گفت  با هیاهو و اتهام نمی توان کشور را اداره کرد. رئیس جمهور  باید خودش کارشناس ارشد باشد.”

احمدی نژاد همه جا گفته های کروبی - مانند این که وی خواسته هفتصد میلیون دلار از پول دولت به یکی از روسای جمهور بدهد اما رهبر جلویش را گرفته - تکذیب کرد.  در مورد ادعاهای خود نیز سندی نداشت. اما از کروبی سند می خواست و تاکید می کرد که “همین طوری که نمی شود گفت”.

با وجود آن که ظاهرا مناظره شنبه شب کروبی و احمدی نژاد توقع خیلی از تماشاگران آن را برآورده نساخته، به نظر می رسد موضوع تازه ای به برای جدل های خیابانی جوانان فراهم شده باشد.