ایران؛ 20 سال پس از مرگ رهبر

نویسنده

» گزارش کریستین ساینس مانیتور از مراسم ارتحال

اسکات پترسون

 

بیست سال پس از درگذشت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، علاقمندان وی در مقبره  خمینی گردهم آمدند اما آن گروه متحدی نبودند که در زمان وی حضور داشتند.

قربان علی باقرزاده به یاد روزی است که 40 کیلومتر را با پای پیاده برای شرکت در مراسم خاکسپاری امام طی کرده بود.

وی به جمع میلیون ها سیاهپوش ایرانی پیوسته بود که به سینه هایشان می زدند و بر سر و روی خود خاک می پاشیدند و به دلیل  گرمای زیاد از هوش می رفتند.

ده ها نفر زیر دست و پا از دست رفتند و هزارن نفر صدمه دیدند. حتی در یکی از صحنه ها، جسد آیت الله خمینی را دوباره بازگرداندند تا مجدداً آماده مراسم شود و سپس بوسیلۀ هلیکوپتر برای تشییع بازگرداندند.

آقای باقرزاده که اکنون محاسنش رنگ و روی سفید به خود گرفته، چنین به یاد می آورد: «ما گریه می کردیم. برای این فرد که یک انسان استثنائی و یک فرد بسیار مذهبی بود گریه می کردیم، کسی که به خدا بسیار نزدیک بود و برای موفقیت اسلام تلاش می کرد.»

او می گوید انقلاب 57 که توسط خمینی به ثمر رسید، «نوری بود که تحت پرچم اسلام،  بر سراسر دنیا تابیدن گرفت. او ناجی مستضعفان بود.»

باقرزاده در میان هزاران نفری بود که روز پنجشنبه برای تجدید خاطره عزاداری هایشان در دو دهه قبل گرد هم آمده بودند. اما این بار درحالیکه در آستانه انتخابات 22 خرداد قرار داریم، مراسم حال و هوای سیاسی به خود گرفته بود. بیشتر از آنکه یک مراسم باشد، به صحنه ای برای نمایش قدرت طرفداران رئیس جمهور آتشین ایران، محمود احمدی نژاد تبدیل شده بود.

سربازان به بازرسی بدنی از مردان مشغول بودند و اعلام می کردند اجازه به داخل بردن روبان یا پارچه سبز رنگ، نماد انتخاباتی میر حسین موسوی، را نمی دهند.

بر روی تصویر انتخاباتی آقای موسوی، عکس های رهبر فعلی و رهبر پیشین ایران قرار گرفته بود.

آقای باقرزاده می گوید 100 درصد طرفدار احمدی نژاد است، درحالیکه سایر شرکت کنندگان مراسم که اطراف او بودند با وی هم نظر نبودند. وی گفت: «قلبم این را می گوید، زیرا احمدی نژاد شکل و شمایل امام را دارد. او شیوه معنوی دارد، راه رهبر را ادامه می دهد و مستضعفان را درک می کند.»

ایرانی هائی که در اینجا گرد آمده اند، اغلب ساکنان مناطق فقیر نشین و حامیان طبیعی رئیس جمهور هستند. آنها بازماندگان  جنگ ایران- عراق اند و در بین آنها کسانی  وجود دارد که اعتقاد واقعی به انقلاب ایران دارند.»

برخی از طرفداران موسوی هم حاضر بودند، اما بلافاصله در محاصره بقیه قرار می گرفتند و مجبور به سکوت می شدند.

امیر، دانشجوی 18 ساله با موهای ژل زده و پیشانی بند سبز رنگ گفت: «ما از شکل و شمایل احمدی نژاد خوشمان نمی آید. همه جوان ها طرفدار موسوی هستند زیرا ما آزادی می خواهیم.»

مهدی داهشی که مشغول تحصیل در رشته مکانیک است و زمان مرگ خمینی تنها کودک نوپائی بوده، گفت: «از نظر امام خمینی، آزادی به معنای کنترل یا سرکوب نبود. امام حرف های برخواسته از قرآن را می زد و عقاید وی در دل مردم جا دارد.»

آقای دهباشی که یک تی شرت صورتی رنگ و بسیار متفاوت با سیاهپوشان اطراف به تن دارد، گفت: «آرزو می کردم در آن زمان بودم و به امام کمک می کردم، کنارش بودم و برای اهدافش جانفشانی می کردم. خمینی می خواست آزادی را به مردم دنیا نشان دهد و با گذشت زمان، تعداد کشورهائی که دربارۀ (استقلای او از غرب) فکر می کنند، در حال رشد است.»

اسماعیل علی دوست، بازمانده جنگ که بر روی پیشانی وی جای مهر نقش بسته، در هنگام خاکسپاری خمینی حضور داشته است. وی به خاطر می آورد: «بیست سال پیش، احساس معنوی خوبی وجود داشت. وقتی ایشان درگذشت، احساس از دست داشتن پدر خودم را داشتم.» 

او می گوید هرکسی را که می شناسد، می خواهد به آقای احمدی نژاد رأی می دهند.

آیت الله خامنه ای به تحسین «آزادای طلبان» ایران و نقش امام در «احیای اسلام» و تقویت توان کشور و مقام ایرانیان پرداخت.

خامنه ای که از ابعاد سیاسی مراسم پنجشنبه به خوبی مطلع است، به جمعیت گفت وی «فقط و فقط یک رأی دارد» و در انتخابات ریاست جمهوری، نامزد دلخواهی معرفی نمی کند. 

وی خطاب به مردانی که شعار می دادند احمدی نژاد «به قلب رهبر انرژی می دهد»، گفت به قوانین موجود علیه سیاستزدگی در اینجا گردن بگذارند. وی در اظهاراتی که ظاهراً متوجۀ سخنان موسوی خطاب به سیاست خارجی احمدی نژاد در خلال مناظره انتخاباتی اخیر بود، گفت: «ما اظهارات کسانی را که تصور می کنند ملت ما به خاطر تعهدش به اصول، از دید دنیا حقیر شده نمی پذیریم… این راه تا رسیدن به پیروزی نهائی ادامه خواهد یافت.»

غلامعلی رستمی، معلمی از شمال کشور که آثار ترکش جنگ ایران- عراق بر بدن وی به جا مانده است، گفت: «اغلب مردم در اینجا به طبقه پائین تر تعلق دارند، طبقه تحصیل نکردۀ جامعه.» رستمی از موسوی حمایت می کند اما مطمئن نیست وی برنده انتخابات شود.

.آقای رستمی می گوید: «افراد هوشیاری که می توانند فکر کنند، به احمدی نژاد رأی نخواهند داد.» وی نگاهی به جمعیت حاضر انداخت و افزود: «احمدی نژاد می تواند با این پشتیبانی برنده شود، زیرا ارکان اصلی انقلاب با او هستند.»

 

 

 

منبع: کریستین ساینس مانیتور- 4 ژوئن

 

www.csmonitor.com/2009/0605/p06s04-wome.html