آقای احمدی نژاد من ستاره دارم

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» تجمع دانشجویی در واکنش به ادعای های رئیس دولت

در ادامه واکنش های اعتراضی به ادعاهای محمود احمدی نژاد در مناظره تلویزیونی با میرحسین موسوی، دیروز جمعی از دانشجویان ستاره دار با شعار “آقای رئیس جمهور؛ دروغ چرا!” در مقابل وزارت علوم تجمع کردند. این تجمع بعد از ساعاتی با دخالت نیروی انتظامی به درگیری بین ماموران با دانشجویان انجامید.

منابع خبری و دانشجوئی در مورد این تحصن نوشتند: روز گذشته ده ها تن از دانشجویان ستاره دار ومحروم از تحصیل در اعتراض به ادعای دروغین محمود احمدی نژاد و وزیر علوم، در برابر وزارت علوم و تحقیقات دست به تجمعی مسالمت جویانه زدند. این تجمع  ابتدا با سرود یار دبستانی آغاز شد که دانشجویان آن را یکصدا می خواندند. این دانشجویان همچنین باخود پلاکاردهایی حمل می کردند که روی آنها نوشته شده بود: “آقای رئیس جمهور، دروغ چرا؟”، “آقای احمدی نژاد من یک ستاره دارم”، “تحصیل حق انسانی ماست”، “سهام عدالت دانشجو، سه ستاره”، “دانشجویان زندانی از حق تحصیل محرومند”…

در ادامه این تجمع و با بالا گرفتن شعار ها و نیز حمایت رهگذران از دانشجویان، نیروهای حراست وزارت علوم و نیروی انتظامی وارد عمل شدند و ابتدا تمام خبرنگاران را به داخل ساختمان وزارت علوم بردند و حدود نیم ساعت در اتاقی نگاهداشتند و مانع خروج آنان شدند. همزمان تمام نوشته ها و دوربین های خبرنگاران، که بیش از 10 نفر خبرنگار خارجی هم در میان آنهابودند مورد بازبینی قرار گرفت.

پس از این اقدام در حالی که پلیس قصد داشت دانشجویان را پراکنده کند، دانشجویان با فشار زیاد خود را به داخل وزارت علوم رساندند و علی رغم برخوردهای خشونت آمیز مامورین موفق شدند تمام طبقه های ساختمان را طی کنند و ساختمان را در اختیار خود بگیرند.در این تجمع میلاد ابراهیمیان، یکی از دانشجویان محروم از تحصیل نیز برای ساعاتی چند بازداشت شد.

این تجمع سرانجام با خواندن سرود یار دبستانی به پایان رسید.

محمود احمدی نژاد در مناظره انتخاباتی خود با میرحسین موسوی، ضمن رد وجود دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل، ادعا کرده بود که پدیده دانشجویان ستاره دار متعلق به دولت اصلاحات و دوران ریاست دکتر معین بر وزارت علوم است و در دوره وی هیچ دانشجوئی ستاره دار نشده است. این ادعای احمدی نژاد که تاکنون بارها با واکنش مسئولین سابق وزارت علوم و دانشجویان رو به روشده، بعد از تکرار در مناظره تلویزیونی با واکنش های گسترده ای درآستانه انتخابات روبرو شد؛ به طوری که علاوه بر تجمع اعتراضی دیروز دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل، بسیاری از منتقدان دولت از جمله حامیان موسوی، وزیر علوم دولت اصلاحات و تعدادی دیگر از مقامات دولت اصلاحات نیز به پاسخگویی به آن برخاستند.

دکتر مصطفی معین وزیر علوم و تحقیقات دولت اصلاحات روز گذشته با انتشار نامه ای خطاب به صدا وسیما جمهوری اسلامی ادعای محمود احمدی نژاددر خصوص پدیده دانشجویان ستاره دار را خلاف واقع خواند. در نامه وی آمده است: “در ارتباط با طرح مسائل خلاف واقع در موضوع دانشجویان ستاره دار از سوی محمود احمدی نژاد کاندیدای دوره دهم ریاست جمهوری در مناظره تلویزیونی با مهندس موسوی و نسبت دادن آن به دوره مسئولیت اینجانب در دولت اصلاحات، توضیحاتی به شرح زیر برای روشن شدن افکار عمومی اعلام می شود:بر اساس روال معمول در اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد توسط سازمان سنجش آموزش کشور، پرونده معدودی از پذیرفته شدگان آزمون[در حدود 10 تا15 نفر]به دلایل نقض مدارک آموزشی و یا شبهه مسائل اخلاقی و انضباطی، مورد بررسی مجدد قرار می گرفت که عمدتا نیز پس از رفع نقایص، اشکالات فوق بر طرف می گردید. از این رو به دلیل محدود بودن تعداد و رفع موانع به طور معمول و علی رغم وجود فضای باز سیاسی، هیچ گاه این موضوع به یک معضل دانشجوئی و اجتماعی تبدیل نشد. با کمال تاسف روال متعارف مذکور در فوق، از همان ابتدای دولت نهم با عنوان جنجالی ستاره دار شدن به یک پدیده گسترده سیاسی برای برخورد با دانشجویان فعال سیاسی تبدیل شد. به نحوی که بیش از هزار نفر از پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد سال 1385مشمول عنوان ستاره دار و عمدتا دچار مشکل در ادامه تحصیل شدند.علی رغم پیگیری های متعدد و مراجعه به مسئولین ذی صلاح و عدم حصول نتیجه، دامنه اعتراضات دانشجوئی گسترش و ادامه یافت.بنابراین متذکر می شود که پدیده دانشجویان ستاره دار و خسارات ناشی از آن در حوزه آموزش عالی و جامعه، اختصاص به دولت نهم داشته و هیچ ارتباطی با دوران مسئولیت اینجانب در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دولت اصلاحات نداشته است.”

ساعتی بعد از انتشار نامه وزیر علوم دولت اصلاحات، سازمان سنجش آموزش کشور با انتشار اطلاعیه ای که در خبرگزاری فارس منتشر شد، اظهارنظر دو کاندیدای اصلاح طلب در مورد دانشجویان ستاره دار را “تشویش اذهان عمومی” خواند. سازمان سنجش آموزش کشور که  یکی از منابعی است که همواره ادعاهای وزارت علوم دولت احمدی نژاد علیه دانشجویان ستاره دار و فعالان دانشجوئی را تائید کرده، در اطلاعیه خود نوشت: به اطلاع مردم ایران اسلامی می‌رساند که درج علامت ستاره یا کد گزینش در کنار اسامی در لیست ارسالی به دانشگاه‌ها یک روال جاری بوده که آمار آن به ترتیب در سال 1378، 551 نفر، سال 1379، 628 نفر، سال 1380، 566 نفر؛ سال 1381، 1069 نفر؛ سال 1382، 2584 نفر؛ سال 1383، 27 نفر، سال 1384، 200 نفر و در سال 1385، 224 نفر بودند که با دستور وزیر علوم این رقم حذف شد. “

سازمان سنجش و آموزش در این اطلاعیه همچنین ادعا کرده که تعداد دانشجویان ستاره دار در دوره اصلاحات 5625نفر بوده اما در دولت نهم حتی “یک دانشجو” هم ستاره دار نشده است.سازمان سنجش در حالی این ادعا رامطرح کرده که تعداد دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل به حدی رسیده که آنان اخیرا اقدام به تشکیل انجمنی برای پیگیری خواسته های خود کرده اند.این دانشجویان همچنین هفته قبل با انتشار بیانیه ای از مهدی کروبی یکی از دو کاندیدای اصلاح طلب حاضر در صحنه انتخابات ریاست جمهوری دهم اعلام حمایت کردند.