نقش لولا در توافق با ایران

نویسنده

» گزارش کوم اوسینما از سناریوی جدید الیور استون

الیور استون، فیلمساز امریکایی، روز سه شنبه در برازیلیا پایتخت برزیل اعلام کرد که “نقش لولا داسیلوا در توافق انجام شده میان برزیل، ایران و ترکیه درخصوص تبادل اورانیوم در خاک ترکیه بسیار توجه او را جلب کرده است”.

استون در این رابطه می گوید: “ما خواهان صلح ایم و جنگ نمی خواهیم. وضعیت فعلی در ایران می تواند باعث شکل گرفتن عراق دیگری شود. و به نظرم می رسد که ایالات متحده نیز چندان نسبت به وقوع این جنگ بی میل نیست. به همین دلیل است که آنچه لولا و برزیل انجام می دهند توجه مرا به خود جلب کرده.”

استون این اظهارات را پس از خروج از جلسه ای با دیلما روسف که ممکن است در انتخابات برزیل در ماه اکتبر جانشین لولا شود بیان کرد. براساس قانون اساسی این کشور، لولا نمی تواند برای بار سوم رییس جمهور برزیل شود و این درحالی است که ۸۰ درصد مردم این کشور طرفدار او هستند.

الیور استون همچنین اظهار داشت که این توافق سه طرفه درخصوص سوخت هسته ای “نمی تواند چندان مردم پسند باشد، ولی به نظر او بسیار جالب توجه است”.

از دید این کارگردان سرشناس، ایالات متحده “هنوز علاقه مند است که دشمن تراشی کند و جهان را به صورت یک جانبه ببیند”.

ازطرف دیگر، کشورهای درحال توسعه مانند ترکیه و برزیل “شیوه میانجیگری را انتخاب کرده اند و ما در جهان فعلی به این واسطه ها نیاز داریم”.

الیور استون به برزیل رفته است  تا در نمایش فیلم مستند خود به نام “مرزهای جنوبی” شرکت کند. این فیلم به موضوع احزاب چپ گرای امریکای لاتین می پردازد و اساس آن را مصاحبه های هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا، لولا داسیلوا، رییس جمهور برزیل، و رائول کاسترو کوبایی تشکیل می دهند.

 

منبع: کوم اوسینما، ۳۱ می