نتیجه تفسیر مقامات از میل آقا

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» افشاگری علی مطهری از انتخابات ۸۸

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس گفت که “90 درصد اصولگرایان” در سال 1388 ادامه دولت احمدی‌نژاد را به صلاح نمی‌دانستند اما می گفتند که “میل آقا {رهبر جمهوری اسلامی} به احمدی‌نژاد است و به بهانه میل آقا، آن چیزی را که صلاح می‌دانستند انجام ندادند.”

او در ادامه نظرات جنجال برانگیز خود درباره دهمین انتخابات ریاست جمهوری به سایت خبرآنلاین گفت که “من دعوایم با آنها {اصولگرایان} این بود که اولا از کجا معلوم که چنین باشد، ثانیا به میل «آقا» چه کار دارید و چرا تلاش می‌کنید میل ایشان را کشف کنید؟ و ثالثا خود ایشان تصریح کرده‌اند که نظر من را کسی نمی‌داند.”

مطهری افزود: “من از چند ماه قبل از انتخابات 88 چون ادامه حضور آقای احمدی‌نژاد در مسند ریاست جمهوری را مفید نمی‌دانستم تلاش می‌کردم که روی فرد دیگری توافق شود”. وی سپس گفت: “اصولگراها به بهانه میل «آقا» آن چیزی را که صلاح می‌دانستند انجام ندادند.”

علی مطهری که فرزند مرتضی مطهری از تئوریسین های جمهوری اسلامی است، برادر همسر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و در دایره جناح اصولگرای نظام است اما به علت مواضع سیاسی متفاوت خود با انتقادات زیادی در این جریان روبرو است.

او به طور مشخص از منتقدان برخورد خشونت بار حکومت با معترضان به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری و زندانی کردن اصلاح طلبان و رهبران جنبش سبز بوده است و همچنین محمود احمدی نژاد را مقصر اصلی در بروز ناآرامی های پس از انتخابات می داند.

علی مطهری خواستار این شده تا محمود احمدی نژاد در کنار میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای نقش آفرینی در آنچه “فتنه” خوانده می شود محاکمه شود.او در عین حال از حبس خانگی رهبران جنبش سبز بدون حکم قضایی، توقیف روزنامه ها و احزاب و سرکوب معترضان، بارها انتقاد کرده است.

این نماینده دوره های اخیر مجلس همچنین در یک نطق جنجالی اندکی پس از آغاز به کار مجلس نهم از دخالت سپاه پاسداران در جریان برگزاری انتخابات این دوره مجلس خبر داد.

او در نطق میان دستور خود با “مشهود دانستن” دخالت سپاه پاسداران در تعداد زیادی از حوزه های انتخابات مجلس نهم گفته بود: “بسیاری از کاندیداها، چه آنها که در آن حوزه ها رای آوردند و چه آنهایی که رای نیاوردند این موضوع را تایید می‌کنند.”

سپاه پاسداران به دلیل این اظهارات از مطهری به طور رسمی شکایت کرد. دادستانی تهران هم به عنوان مدعی العموم علیه وی اعلام جرم کرد.

در واکنش به این شکایت، علی مطهری گفت که دادستان حق ورود به نطق نماینده ها را ندارد و در سخنان تندی اظهار کرد: “ظاهرا آقای دادستان از فرط بیکاری و یا تحت فشار دولت این حرف را زده است. بهتر است ایشان {جعفری دولت آبادی} به جای این جور کارها، تکلیف پرونده افرادی مانند مرتضوی، رحیمی و جواد لاریجانی را مشخص کند و به رفتارهایی که با زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنها می‌شود، پایان دهد.”

 

“آنها” باید توبه کنند

علی مطهری از مدتها پیش از برگزاری انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری، رایزنی های گسترده ای را با هدف راضی کردن علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر و وزیر اسبق امور خارجه به کاندیداتوری و جلب حمایت گروه های سیاسی از او آغاز کرد که ناموفق ماند.

او در مصاحبه اخیر خود با سایت خبرآنلاین نیز با اشاره به این تلاش ها گفته است: “علی‌رغم اینکه ایشان {آیت الله خامنه ای} صراحت دارند که نظرشان مشخص نیست، اما عده‌ای این طور جلوه می‌دهند که نظر رهبری آقای مثلا «الف» است! مردم متدین هم می‌گویند چون نظر رهبری این است، برای تأمین نظر ایشان به همین فرد رأی می‌دهیم و در مقابل، عده‌ای که رابطه خوبی با اصل ولایت فقیه ندارند تلاش می‌کنند که این گزینه رأی نیاورد و این آغاز فتنه است.”

او با اشاره به اینکه “این اتفاق در انتخابات 88 افتاد”، افزوده: “من از چند ماه قبل از انتخابات 88 چون ادامه حضور آقای احمدی‌نژاد در مسند ریاست جمهوری را مفید نمی‌دانستم تلاش می‌کردم که روی فرد دیگری توافق شود. در دیدارهایی که با بسیاری از چهره‌های مؤثر اصولگرا داشتم، دریافتم که 90 درصد آنها با من هم عقیده هستند و طرح مرا می‌پسندند، اما می‌گفتند که میل «آقا» به احمدی‌نژاد است.”

علی مطهری برای چندمین بار تاکید کرده که “حتی سران اصلاح‌طلب هم می‌گفتند که اگر شما اصولگراها روی این فرد {ولایتی} واقعا توافق کنید نه خاتمی می‌آید و نه موسوی.”

این نماینده تهران در بخش دیگری از سخنان امروز خود، با این دیدگاه که “اصلاح‌طلبان باید توبه کنند تا در انتخابات شرکت کنند” مخالفت کرده و افزوده است: “نمی‌توان گفت که [این] حرف نظام است بلکه حرف بخشی از اصولگرایان است. این در حالی است که خود آنها هم به دلیل برخورد نادرست با معترضین باید توبه کنند.”

پیش از این، تعدادی از شخصیت های جناح محافظه کار و از جمله علی سعیدی، نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران تاکید کرده بودند که اصلاح طلبان برای ادامه فعالیت سیاسی و انتخاباتی باید از گذشته خود “توبه کنند”.