برنامه هسته ای ایران جلو می رود

نویسنده

» مصاحبه سی ان بی سی با دانیل یرگین

دانیل یرگین، کارشناس برجسته  مسائل ژئواکونومیک نظرات خود را در باره مسائل حاد جهانی در زمینه انرژی با سی ان بی سی در میان گذاشت. او  نویسنده کتاب پرخواننده “جستجو: امنیت انرژی و تحول دنیای مدرن” است.

در زیر مصاحبه سی ان بی سی را با یرگین می خوانید:

  1. شما در کتاب جستجو، سابقه تاریخی روابط ایران و غرب، بخصوص آمریکا را بررسی کرده اید. امروز خطراتی که ایران برای بازار نفت جهانی دارد چیست؟

تا همین اخیرا مسائل ژئوپولیتیک اثری بر قیمت نفت نداشت، ولی ظاهرا این موضوع در حال تغییر است. تنش بر سر ایران  به واسطه گزارش اخیر سازمان ملل در باره برنامه هسته ای ایران بالا گرفته است.

در این گزارش به وضوح بیان شده که ایران به سوی سلاح هسته ای در حرکت است و در این راه پیش می رود. سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه خواستار تحریم نفت ایران شده است. ولی در شرایط فعلی به احتمال زیاد تحریم های جدیدی در زمینه صادرات نفت ایران از طریق محدود کردن مبادلات با بانک مرکزی ایران اعمال خواهد شد. در «جستجو» ایران در صدر خطرات منطقه خلیج فارس قرار دارد و تحولات اخیر هم عملا همین امر را تشدید می کند. در مورد تحریم ها، مانند همیشه، نحوه عمل چین و روسیه اهمیت زیادی دارد.

  1. راه های دیگر تامین نفت چیست؟

آنچه از دید وضعیت جهانی نفت قابل توجه است تغییر تعادل عرضه نفت در نیمکره غربی است. در این زمینه ما هرچه بیشتر شاهد مبادله نفت شمال- جنوب هستیم؛ میزان واردات نفت از نیمکره شرقی رو به کاهش است.

سه رویداد مهم در حال اتفاق افتادن است. دو تا از آنها یک دهه پیش وجود خارجی هم نداشت. “نفت فشرده” - که از فن آوری خاصی در زمینه استفاده از سنگ نفت استفاده می کند - تولید نفت آمریکا را به نحو غیر منتظره ای افزایش داده است. نفت فشرده که از سنگ نفت و سایر سنگ های فشرده استخراج می شود، در سال 2000 تنها 200 هزار بشکه در روز بوده است. این رقم اکنون پس از یک دهه به سه میلیون بشکه رسیده است.

دومین رویداد، توان تولید نفت “نمکی” در آبهای عمیق سواحل برزیل است. اگر توسعه این روش تولید، کم و بیش بر اساس پیش بینی ها پیش برود، برزیل در دهه آینده دوبرابر ونزوئلا نفت تولید خواهد کرد.

عامل سوم رشد تولید نفت در کاناداست. تولید نفت از “شن-نفت” در کانادا معادل تولید نفت لیبی قبل از تحولات اخیر این کشور است. کانادا اکنون از منابع اصلی واردات نفت ما به شمار می آید.

  1. در مورد به تعویق افتادن خط لوله “کی استون” که اخیرا اتفاق افتاد چه می توان گفت؟

این مساله باید با رشد تولید نفت کانادا و داکوتای شمالی بطور توام بررسی شود. خط لوله عظیم «کی استون» مربوط به انتقال این تولیدات است. جالب است که توجه کنیم که خبر به تعویق افتادن ساخت این خط لوله درست در هفته ای اعلام شد که گزارش سازمان ملل در مورد ایران منتشر شد. این خط لوله می تواند 700 هزار بشکه نفت اضافی را به آمریکا برساند؛ معادل یک سوم کل صادرات نفت ایران. این خط لوله 1700 مایل طول دارد، در حالیکه ما هم اکنون 168000 مایل خط لوله داریم.

  1. اگر ساخت این خط لوله پس از انتخابات ریاست جمهوری شروع نشود چه اتفاقی می افتد؟

سیستم های دیگری برای انتفال شن-نفت به آمریکا ایجاد خواهد شد، ازجمله با استفاده از خط آهن، و همچنین توسعه خطوط لوله موجود.

منبع – سی ان بی سی -  28 نوامبر