کروبی در تالار مسنجر

مهدی خزعلی
مهدی خزعلی

دیشب شیخ اصلاحات - مهدی کروبی - افطار منزل ما بود، مثل همیشه، ساده و بی تکلف، آزاده و شجاع، به کسانی که تلفنی دعوت کرده بودم نتوانستم بگویم که شیخ نیز مهمان ماست، چرا که یک تیم هفت هشت نفری شیخ را تعقیب می کنند، ظاهراً این عناصر خودسر موبایل ها راهم شنود کرده و رد شیخ را به آن عناصرخودسر می دهند! بحمدلله و المنه از برکت آقای احمدی‌نژاد، آن عناصر خودسر تخم مرغ و گوجه فرنگی ارزان از نارمک - همان بقالی سر کوچه احمدی‌نژاد اینا - تهیه کرده و همیشه یک صندوق پرهمراه دارند، وهر جا شیخ می رود، ازاو پذیرایی می کنند، نمی دانم خود خبرنگار فارس هستند یا در صندوق یک قبضه خبرنگار فارس اصل همیشه دارند که خبررا مخابره کند، مثل همیشه: “ در پاسخ تنی چند معدود فتنه گر فریب خورده بیگانگان( نظیر 25 خرداد88)، امواج خروشان امت امام و فدائیان ولایت، مراتب انزجار و نفرت خود را از میهمانی رفتن سران فتنه با تخم مرغ و گوجه فرنگی( که خود نمادی از فرنگی بودن است) ابراز داشتند. 
  اصلاً چه معنی دارد سران فتنه روزه بگیرندوافطاربکنند، گرفتن و کردن از شئون حکومت است !  درثانی؛ مگرما از آقایان بد پذیرایی می کنیم که هر کس و ناکسی بخواهد فتنه گران را میهمان کند، خودمان بیش از یک سال است که تمام وقت در اوین و کهریزک ورجایی شهر از اصحاب فتنه پذیرایی مبسوط می کنیم. علی ای حال، جلسه صمیمی و گرمی بود و بعضی از بستگان بابت شنیدن غیبت شیخ - که البته ناگزیرند - از او حلالیت طلبیدند!
  زیاد حاشیه رفتم، بچه آخوند بالای منبر برود، باید یا برق را قطع کرد یا منبر را چپ کرد، یا مسجد را - مثل جامع کرمان، که معلوم نشد کار کی بود!- به آتش کشید، یا مستمعین اوبروند، یا از انصار و حاج سعید کمک بگیرند و اگر نشد همان صندوق گوجه و تخم مرغ کارساز است!
بله، بعد از افطار، شیخ را آوردیم پای مسنجر، بیش از400 نفر در تالار بودند، کسانی که دیگر نگران سخن خود نبودند و بی پروا سخن می گفتند، هرچند درآغازحمله ساندیس خورها راداشتیم، اما کنترل شد، اینبار آقایان در دنیای مجازی از حمایت یگان ویژه و گارد برای حمله به کروبی برخوردار نبودند، جلسه صمیمی و خوبی بود، سئوال و پرسش انجام شد و بعد از شیخ، آقای پالیزدار در جمع میهمانان تالار به سئوالات پاسخ گفت. تجربه خوبی است، امیدوارم همه مسئولین در تالارهای مجازی شرکت کنند و پاسخگوی مردم باشند.
در ذیل گزارش خبرنگاران سبز از این نشست مجازی تقدیم می شود.
به پیشنهاد و کمک برخی دوستان شب گذشته (۲۶ مرداد ۸۹) جلسه ای در یکی از اتاق های گفتگوی اینترنتی برگزار شدکه مهمانان ویژه آن حجت الاسلام مهدی کروبی و دکتر خزعلی بودند. از آقای خزعلی بابت ترتیب دادن این جلسه تشکر میکنم. گفتگو خصوصا در اواخر وقت با صمیمت خاصی در جریان بود. آقای کروبی هر از گاهی شوخی می کردند. امیدوارم که باز هم این جلسات برگزار شود. در این جلسه جمعی از جوانان از طریق اتاق گفتگو سئوالاتی را از آقای کروبی پرسیدند و آقای کروبی با شکیبایی به سئوالها جواب داد اما وقت کم بود و تمام سئوالات مطرح نشد. فایل صوتی این گفتگو به همراه خلاصه ای از آن گفتگو را برایتان آماده کردیم پیشاپیش از کیفیت پایین صدا پوزش می طلبیم.
لازم به ذکر است  که متن گفتگو عینا سخنان ذکر شده نیست و سعی کرده ایم، چکیده ای از جلسه شب “۲۶ مرداد ” را در اختیار شما قرار بگذاریم. در برخی از موارد نکاتی را در داخل پرانتز ضمیمه کردیم که در گفتگو نیامده است.

از اعضای اتاق: آیا برنامه ای برای روز قدس دارید ؟ آیا ممکن است باز هم حکایت ۲۲ خرداد تکرار شود و دعوت در شب قبل پس گرفته شود؟دیده شده که با این پس گرفتن دعوت باز هم مردم به خیابان ها آمادند. البته برداشتها از این کار شما هم مثبت بود و هم منفی. در مورد تشکیل هسته ی اولیه برای تجمعات روز قدس برنامه ای دارید ؟ برنامه ریزی شده است یا نه؟
 در روز ۲۲ خرداد پس از عدم پاسخگویی به درخواست مجوز راهپیمایی و سپس رد شدن آن، با  دوستان متعددی مشورت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که  برای حفظ جان مردم راهپیمایی نشود. اما در خصوص راهپیمایی روز قدس باید بگویم این راهپیمایی هر ساله برگزار میشود و ما هم در آن حضور خواهیم داشت و در مورد تشکیل هسته های اولیه و برنامه ریزی برای این روز درحال مشاوره با دوستان هستیم و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

از اعضای اتاق :  بنده به عنوان یک زندانی سیاسی که در ایران زندانی بودم از طرف بچه های روزنامه نگار از شما تشکر میکنم مدت ۱۴ ماه است که از کشور خارج شدم و بابت در کنار مردم بودنتان و حمایت از زندانیان و شکنجه شدگان از شما تشکر میکنم. میخواهم از شما درخواست کنم که به این افشاگری هایتان در خصوص ظلم هایی که به مردم میشود ادامه دهید. اگر خاطرتان باشد قبلا به شما گفته بودم که تا بت ولایت فقیه شکسته نشود مردم به هیچ آزادی و عدالت نخواهند رسید. امیدوارم که به کمک شما و آقایان موسوی و خاتمی بتوانیم عدالت را در جامعه پیاده کنیم و از سد این حکومتی که خون جوانان را در خیابان ها میریزد عبور کنیم.
 از لطف شما سپاسگذارم. کاری اگر کرده باشم وظیفه و حداقل ادای دین من به مردم بوده است. امیدوارم باز بتوانم به مردم ایران کمک کنم. ملت ایران سالها برای آزادی جنگیدند تا نظامی شکل گرفت که مبنی بر قوانین شرع و عرف جامعه و خواست اکثریت مردم باشد، اما متاسفانه اکنون جریانی در راس امور است که ابزار در دست اوست و به خواست مردم توجه نمیکند؛ ما باید سعی کنیم تا قانون اساسی را پیاده کنیم و بر طبق همین قانون من اطمینان میدهم  خواست اکثریت مردم با گرایش های مختلف را به اجرا بگذاریم. هر قانون و کتابی که از مغز بشر تراوش پیدا کرده باشد طبیعی است که نقص و عیب هم داشته باشد و در یک محیط آزاد که مطبوعات آزاد و مستقل هم باشند می توان آنرا بازنگری کرد اما باید توجه داشت که مهمترین قسمت های قانون اساسی یعنی احترام به حق مردم و پذیرش خواست مردم توسط حاکمیت نقض میشود و در نظر گرفته  نمی شود. باید برای اجرای آن تلاش کنیم. باید تفکرات مختلف در عرصه سیاست باشند و اجازه بدهیم که  خود را ارائه کنند حتی همین تفکر تمامیت خواه  که خواست مردم را در نظر نمیگیرد هم باشد اما نمیتواند سردمدار و تعیین کننده باشد.

از اعضای اتاق:  آیا با تشکیل یک تلویزیون به نام خودتان که نظرات خودتان را پوشش بدهد موافقید؟ مردم در داخل و خارج چگونه میتوانند کمک کنند؟
پیشنهاد خوبی است و من پذیرفته بودم. اگر مبالغه نکرده باشم ۵ سال پیش اولین نفری بودم که پیشنهاد تاسیس یک تلویزیون را داده بود. مقدماتش را فراهم کرده بودیم، اما متاسفانه نتوانستیم که به اجرا برسانیم. البته من قول داده بودم حزب و روزنامه و تلویزیون تاسیس کنم که در تاسی دو مورد اول را موفق بودم، اما امروز می بینیم که هر دوی آنها را بسته اند. در مورد تلویزیون هم موانعی پیش آمد که نشد کار را به انتها برسانیم. اکنون به تمام بچه ها تبریک میگویم که در حال تاسیس تلویزیونی بر مبنای عرف جامعه اند به امید خدا فعالیت میکنند و بنده هم تذکراتی به آنان داده ام. اما در مورد کمک، هر گونه کمکی چه معنوی چه مالی، خود دوستان بهتر میدانند، باید هر طور که میتوان مسیر این کمک ها را پیدا کرد من جای خاصی را در داخل و خارج ندارم که بگویم به آنجا مراجعه کنید اگر خودتان جویا شوید راه های کمک رسانی را پیدا خواهید کرد.

از اعضای اتاق: آقای کروبی آیا شما با یک حکومت سکولار که اسلام و هر دینی در آن محترم باشد اما در سیاست جایگاهی نداشته باشد موافق هستید یا اینکه به سخنان آقایان خمینی و خامنه ای که میگویند سیاست ما عین دیانت ماست معتقدید؟
من خودم شخصا طرفدار حکومتی دینی هستم که هم در آن رعایت مسایل دینی باشد هم ارکان نظام بر آرای مردم استوار باشد. اما چه حکومتی باشد یا نباشد آن به مردم مربوط است و میتوانند هرگونه حکومتی را که برای خود مناسب میدانند تعیین کنند. به نظر من مردم حکومتی را می خواهند که قوانین دینی در آن اجرا بشود زیرا اکثریت مردم ایران مذهبی هستند. این حکومتی که امروزه مشاهده می کنیم نه بر پایه جمهوریت است نه بر پایه دیانت این حکومت آن حکومتی نیست که رهبران به مردم وعده داده بودند.باید جمهوریت نیرومند تر باشد. سایر حکومت ها را نفی نمیکنم مردم هرچه را بخواهند خواهم پذیرفت. 

از اعضای اتاق: آیا شما اعتقاد دارید که این جنبش ملی  شده و حتی از راه سبز هم گذشته است؟ آیا شما با یک رفراندوم که مردم در آن تصمیم بگیرند چه نوع حکومتی را می خواهند موافق هستید؟
دوستان عزیز، برادران خوبم و فرزندان عزیزم،  باید خواسته هایی داشته باشیم که عملی باشد ما انقلاب کردیم و جنگ را پشت سر گذاشتیم و تعداد زیادی شهید دادیم. مردم سی سال پیش به نظامی رای دادند که در آن حق حاکمیت با مردم بود ما اعتقاد داریم این نظامی که مردم انتخاب کرده بودند اکنون وجود ندارد. ما در اول راه هستیم ابتدا باید تلاش کنیم قانون اساسی را اجرا کنیم تا به وسیله آن به دیگر خواسته هایمان برسیم با احترام به نمایندگان مجلس می گویم مطمئن باشید اگر مجلس جدی داشتیم قوه قضاییه سالم داشتیم حتما وضع ما این نبود که قوه مجریه ادعا کند من قانون را اجرا نمیکنم و بچه هایمان از بی عدالتی در زندان ها بنالند و اعتصاب غذا کنند و شکنجه بشوند. شما مطمئن باشید یکروزی در یک حکومت آزاد که قوانین آن اجرا میشود و طبیعی است که مطبوعات در آن کار میکنند، بحث های دیگری هم می شود. اما امروز ما معتقدیم این قانون اساسی اجرا نمیشود  به نظرم با پرداختن به اینکه “ همین قانون اساسی ناقص است، یا آیا توان پاسخگوی به مردم را دارد؟ ” نیروی خود را بی هدف هدر خواهیم داد. با اجرای همین قانون خواسته بسیاری از مخالفان نیز برآورده خواهد شد مثلا تصور کنید که  انتخابات آزاد داشته باشیم مطبوعات آزاد داشته باشیم مجلس مستقل داشته باشیم طبیعی است که وضع مردم بهتر خواهد شد.

دکتر خزعلی:  اگر قانون اساسی بخواهد بازنگری شود چه کسانی میخواهند این بازنگری را انجام بدهند؟ مثلا اگر آقای جنتی و تیم تشکیل دهنده او بخواهند که این قانون را بازنگری کنند هیچ ظرفیتی از دموکراسی در این قانون نخواهد ماند.
در خود قانون اساسی تعیین شده است که هر کس چه وظیفه ای دارد. ما ابتدا باید قوای سه گانه مستقل مطبوعات آزاد و آزادی بیان داشته باشیم تا به این بازنگری و مسایل دیگر بپردازیم.

از اعضای اتاق: چه نقش و جایگاهی را برای ایرانیان خارج از کشور در جنبش سبز قائل هستید؟
جنبش متعلق به تمام ایرانیان است چه در داخل چه در خارج. با هرگرایشی در کنار هم هستیم و همه برای من عزیز هستید،  در سفرهایم نیز با آنان ملاقات داشتم. ما معتقدیم که تمام ایرانیان زیر پوشش حقوق شهروندی هستند و همه باید و میتوانند از آن استفاده کنند.

از اعضای اتاق: شما با چه نوع روش مبارزه ای موافقید؟ نافرمانی مدنی و یا راهپیمایی سکوت کدام یک مفیدتر میتواند باشد؟
من یک عنصر کوچکی هستیم در کنار دریای مردم. من معتقدم که تا الان مبارزات خوب برگزار شده است. معتقدم تا وقتی حرکات آرام و مدنی در جریان است، کمتر به آنان بهانه ابراز خشونت میدهیم چون آنها رسانه دارند و ما آنچنان رسانه ای نداریم. کسانی که به قرآن، امام حسین و عاشورا توهین کردند عوامل مشخص و سرکرده ای بودند که برای تخریب جنبش مردمی استخدام شده بودند. اگر اجازه بدهند در راهپیمایی های آرام شرکت خواهیم کرد اما دیدید که به ما مجوز نمیدهند.

از اعضای اتاق: در هر حرکتی باید کانال ارتباطی بین متفکران آن حرکت ( شما و آقای موسوی)  و مردم وجود داشته باشد. چرا دفاتر ارتباطات مردمی در شهر های مختلف تشکیل نمی دهید؟
ما تمام این ارتباطات،  روزنامه و… را به وجود آوردیم اما روزنامه توقیف شد و حتی مجله ای که برای یکی از نزدیکان بود توقیف شد. دفاتر حزب از جمله دفتر شخصی من را هم که از رمضان سال گذشته(حدود یکسال) بسته اند. حتی با جلسات دوستانی که در حزب هستند برخورد میشود. سفرهایی که دوستان برای سخنرانی قصد داشتند بروند هم با مخالفت و مقابله حکومت روبه رو شد. همه جا شاخه ای از حزب داشتیم مراکز استان ها اما نمیگذارند که فعالیت کنیم؛ مثلا هنگامی که یکی از دوستان به نام اسماعیل ططری در کرمانشاه فوت کردند آقای منتجب نیا، قائم مقام حزب قصد داشت به آنجا برود و سخنرانی کند.اما با حضور وی از جانب حکومت مخالفت شد.
رسما افرادی را میبرند و تذکر میدهند چرا به ملاقات فلانی رفتید. امیدوارم شرایط بهتر شود. محدودیت وجود دارد و آقایان فکر می کنند با این سخت گیری ها میتوانند از بروز اعتراضات جلوگیری میکنند.

از اعضای اتاق: چرا راهکاری برای افرادی که میخواهند شبکه های اجتماعی را تشکیل بدهند وجود ندارد؟
آقای کروبی: کم و بیش سازماندهی وجود دارد. فشار و دستگیری هم هست. عده ای هم احتیاط میکنند تا زندگیشان به خطر نیفتد.شما ببینید کمیته ای از جانب من، آقای موسوی، آقای دکتر امینی، آقای الویری، آقای مقدم و آقای بهشتی تشکیل شد تا مسایل را تحلیل  و بررسی کنیم.  سه نفر از این کمیته ( آقایان امینی، الویری و بهشتی) دستگیر شدند و به آنان گفتند شما حق ندارید همچین کاری بکنید. در چنین شرایطی که اطلاعات سپاه به ما اجازه فعالیت نمی دهد، کار سختی است. به امید خدا اگر آزادی را به دست آوردیم باید مردم سعی در حفظ آن بکنند و نگذاریم که انحصار طلبی دوباره شکل بگیرد.

از اعضای اتاق: در نظر بگیرید که ما میخواهیم در چارچوب این قانون اساسی مبارزه کنیم اما حاکمیت از اجرای قانون سر میزند و اجازه فعالیت در این چارچوب را به ما نمیدهد؛ حال چگونه باید حکومت را مجبور کنیم که به قانون اساسی عمل کند؟
مشکل ما این است که چارچوب قانون اجرا نمیشود. مثلا همین شورای نگهبان در قانون اساسی یک مرجع نظارتی است اما در عمل می بینید که یک مرجع حاکم هست. یعنی بر قوه مجریه هم حاکم است. من میگویم که این شورا باشد اما در نقش نظارتی اش. با فشار افکار عمومی میتوان حاکمیت را مجبور به قانون مندی کرد. فشار، نه درگیری !  این تجمعات و آگاه سازی ها نتیجه میدهد. بالاخره خواه و ناخواه  باید کشور را اداره کنند و برای همیشه که نمی شود با پول نفت زندگی کرد. کارهای زیر ساختی و توسعه لازم است جهان به سرعت درحال پیش رفت است. اگر همپای دنیا حرکت نکنند مردم همراهیشان نمی کنند، مگر اینکه به خواسته شان عمل کنند. اینگونه مجبور به پیروی از مردم میشوند. نخواهیم که خیلی زود پیروز شویم  چون پیروزی زودرس را زود از دست میدهیم و فراموش میکنیم.

ا ز اعضای اتاق: ۱ـ چرا علمای قم آنچنان که باید با مردم متحد نیستند؟ ۲ ـ چرا علما کالاهای سپاه را مانند تنباکو تحریم نمیکنند؟ ۳ ـ آیا شما به قانون اساسی به سیستم ولایت مطلقه فقیه که هر نظری او بدهد نظر الهی تلقی شود اعتقاد دارید؟ یا اینکه قدرت دست احزاب باشد؟ ۴ ـ اگر مردم این قانون اساسی را نخواهند نظر شما دراین باره چیست؟
ممکن است آن گونه  که من و شما بخواهیم نباشد اما علما همدردی میکنند. ابراز محبت در رابطه با زندانیان کردند. در رابطه با این سرکوب ابراز انزجار کردند. شما از علمای قم انتظار بیشتر نداشته باشید زیر فشار هستند. شما، من را که یک عنصر کوچک جنش هستم در نظر بگیرید، رییس مجلس بودم، اما هرکجا میروم چند نفر را جمع کرده اند که به من توهین و اهانت کنند.
تحریم تنباکو داستانی دیگر است. حکومت باید به مسیر اولیه برگردد که همانا حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان است.به نظر من مردم حکومت دینی میخواهند ممکن است من که بد عمل کرده ام را نخواهند اما میخواهند قوانین دینی در جامعه اجرا شود. بر فرض که نخواهند حکومتی که مردم نخواهند خود به خود فرومی پاشد. بها ندادن به رای مردم و این خشونت ها است که این وضعیت را به وجود آورده است. مثلا شما سپاه را در نظر بگیرید عده قلیلی هستند که در خیابان ها به سرکوب میپردازند و یا به تجارت و فعالیت های ناپاک اقتصاد پرداخته اند. بخش اعظمی از آنان، آن سپاهی است که در دوران جنگ فداکاری کرده اند.

دکتر خزعلی: سئوال شان در رابطه با بحث مطلقه بودن ولایت فقیه است.
این یک بحث مفصلی است که به امید خدا بعدا به آن خواهیم پرداخت. من معتقدم در کنار ولایت فقیه باید خبرگان نیرومند هم وجود داشته باشد. نه خبرگانی که زیر نظر آقای جنتی باشد و هر چه جنتی بخواهد را انجام بدهد.باید انتخابات آزاد داشته باشیم که یک نفر در بالا ننشیند و هرچه خواست را قبول کند و هرچه نخواست را رد کند. مجلس هم نیاز داریم اما نه مجلسی که از  نامزدهای تصدی آن سه هزار تا چهار هزار نفر رد صلاحیت شده اند و دستچین شده باشند. رییس جمهور مخواهیم اما نه رییس جمهوری که صندوق را جلو جلو برایش پر کنند و از قبل بگویند که ۲۴ میلیون رای فردا می بینید حالا نیم میلیون بالا یا پایین.

دکتر خزعلی: سئوال شده در رابطه با دروغ های آقای جنتی و علم الهدی چه نظری دارید؟
در رابطه با آقای علم الهدی حرفی نمیزنم اما در رابطه با آقای جنتی حالا که دکتر (آقای خزعلی) من را به این جا آورده، من اصلا نمیدانستم همچین جایی هم هست از آقای جنتی خواهش میکنم این سندی که شما می گویید را بیارید که این پولها کجاست و از کجا آمده؟ متاسفانه آقای جنتی همین طوری حرف میزند.

دکتر خزعلی: سهم ما هم میرسد دیگر؟
ببینیم چه میشوی. ولی جدا از شوخی از آقای جنتی میخواهیم  که این سند را منتشر کند من از مراجع تقلید عزیز تقاضا میکنم که از ایشان این سند را بگیرند آنها که دیگر محرم اند، سند را ارائه دهید تا آنان آن را تایید کنند.

دکتر خزعلی: شما همیشه در کار خدمت به خانواده های شهدا وزندانی ها بوده اید. خانواده یک زندانی به من پیام داده است که چرا از خانواده مینویی (زندانی) حمایت نکردید. من به جا نیاوردم چه کسی را می گویند.
مینویی داشتیم من همیشه از روی عادت و درهمه ماجراها،  ماجرای ملی مذهبی ها و… همیشه دنبال کار زندانیان بودم. دوران ریاست مجلس درب دفترم به روی خانواده زندانیان باز بود که حتی نامه ای انتقادی از من نوشتند که رییس مجلس کاری ندارد که دو ساعت با خانواده های زندانیان صحبت میکند؟ من بودم و در خدمتشان خواهم بود. یک مینویی داشتیم زمان شاه با ما در زندان بود نمیدانم برای او مساله پیش آمده یا شخص دیگری بود اگر میتوانید نشانه ای ازشان بگیرید که با آنها صحبت کنیم.

دکتر خزعلی: من از آقای کروبی می خواهم که آخرین صحبت هایشان را بخصوص در رابطه با روز قدس برایمان بگویند.
من از آقای دکتر تشکر می کنم با اینکه برنامه بی اطلاع من ترتیب داده شده بود ولی بسیار مفید بود. از اینکه با شما مستقیم صحبت کردیم و نظراتتان را دادید خوشحالم. یک سفارشی دارم و تاکید میکنم روز قدس در پیش است و ما هم در راهپیمایی شرکت میکنیم مساله حقی است که از یک ملتی تضعییف شده است. خواهش میکنم مواظب باشید شعاری ندهید که حکومت از آن سو استفاده کند. دوما ممکن است از طرف خودشان بین شما نفوذی بفرستند تا فضا را تهییج کنند. خواهش میکنم سایرین را دعوت به آرامش کنید. حرمت روزه را نگه دارید. خواهش میکنم، عده ای قلیل که با عذر شرعی که دارند و روزه نیستند حرمت نگاه دارند تا حکومت از آن سوژه نسازد. عکس پاره امام را نشان میدهند دستانش پیداست اما سر و کله اش پیدا نیست. همه شما را به خدا می سپارم. موفق باشید

 

منبع: سایت باران