دیدار

نویسنده
یوسف محمدی

گفت و گو با فرزین محدث

محترمانه گفتند؛ اجرا نکنید

فرزین محدث متولد سال 1358 است وتاکنون درعرصه های مختلف بازیگری تئاتر وسینما موفق به اخذ جوایز متعددی شده است. وی درکارنامه کاری خود فیلم های شاعر زباله ها و مجنون لیلی و… را دارد… “ روز” با این هنرمند جوان گفت و گویی ترتیب داده است که می خوانید…

فرزین محدث بازیگری را از کجا شروع کرد؟

تئاتر. درکلاس های بازیگری با نادربرهانی مرند آشنا شدم وبا ایشان درتولید یک نمایش سهیم شدم و به این ترتیب از آن موقع کارهایم پشت سرهم قرار گرفت

 

نقش تان درآن نمایش بود؟

به عنوان پسر خانواده ای بودم که معلولیت ذهنی وفیزیکی داشت.

 

و کارهایتان را در تئاتر با ایشان ادامه دادید؟

بله. درمرغابی وحشی ومرگ فروشنده ورومولوس کبیر هم به ایفای نقش پرداختم.

 

اساسا در تئاتر با کارگردان دیگری فعالیت ندارید؟

چرا. اتفاقا کار با کارگردان های دیگر را خیلی دوست دارم اما کارهای گروه معاصر به کارگردانی نادربرهانی مرند برایم جذابیت ویژه ای داشت.

 

ودرهمین گروه معاصر با کوروش نریمانی کار مشترکی داشتید.“جن گیر”نمایشی است که شما درتمرینات آن حضور داشتید اما دراجرا نیستید.چرا؟

مشکلات فراوانی بر سرراه من وآقای نریمانی به وجودآمد که ترجیح می دهم اشاره ای به آن نداشته باشم.

 

چرا؟

به دلیل اینکه ایشان الان اینجا نیستند تا از خود ومشکلاتمان بگوید.بگذریم.

 

الان مشغول چه کاری هستید؟

درحال تمرین نمایشی با عنوان “روزحسین”به کارگردانی آقای محمد رحمانیان هستم.این نمایش قرار است در سالن ایرانشهر به صحنه برود.

 

معمولا چه میزانی برای رسیدن به نقش تمرین می کنی؟مثلا همین نقشتان در نمایش “روزحسین”.

مساله نمایش روز حسین فرق دارد وبازی دراین نمایش یک اتفاق غیرعادی است.من تنها بازیگری هستم که درروزهای پایانی تمرین به عنوان بازیگر به این نمایش پیوستم.اما درمجموع تا آخرین روزهای اجرایم درصحنه تئاتر برای تکمیل نقش تلاش می کنم.

 

“روزحسین”این روزها گرفتار مشکلات حاشیه ای فراوانی شده است.به نظر همه عناصر دست به دست هم می دهند تا این نمایش به صحنه نرود.مشکل کجاست؟

دقیقا نمی دانم ولی باید بگویم این کار آقای رحمانیان به لحاظ موضوع،محتوا،تکنیک های نگارش وکارگردانی جزوآثار شاخص تئاترایران است. تا آخرین روز بازبینی 298 مورد سانسوری بر متن اعمال شد.یعنی همه نمایش با اینکه درمورد واقعه عاشورا بود زیر تیغ سانسور رفت.به این ترتیب محترمانه به گروه فرمان عدم اجرا را صادر کردند.

 

وبالاخره قرار براجرای این نمایش گذاشته شده است؟

نمایش دارای بازیگران بزرگی از تئاتر وسینما است ومی تواند درمرحله گیشه نیز رکورددار باشد اما مشکلات شخصی رحمانیان با افراد یا افراد وفرد با ایشان را نمی دانم.به هرحال امیدوارم کار اجرا شود.

 

از تجربه اتان در”رمولوس کبیر”بگویید.

آن نمایش با تمام تجربه هایی که برای یک بازیگر می تواند داشته باشد برای من به گونه ای دیگر بود.نقش یک سمسار خریدار آثار ومجسمه های ملی کاخ شاه(رمولوس)که از ابتدا تا انتهای نمایش درصحنه با رندی کامل اموال مملکت را به چپاول می برد.کسی که همیشه حضورداشت وحضور او چنان زیرکانه ونامحسوس بود که کسی متوجه آن شخص نمی شد.برای رسیدن به این نقش با کلام وفیزیک خاصی به رفتاری غریبانه با خودرسیده بودم واین برایم لذت بخش بود.

 

به عنوان جوانی که درشروع کار خود کارنامه درخشانی دارید عمده ترین چالش های هنربازیگری درایران را درچه می بینید؟

ما درایران بازیگران بسیار خوبی داریم که از نظر فنی کمترین مشکلات را دارند اما نوع سیاست گذاری های مسئولین تئاتر در رابطه با پرداخت دستمزدها شکلی ازفعالیت ها را به وجودآورده است که آسیب ها را روز به روز چشمگیرتر می کند. بازیگران ما امروزه به دلیل کمبود دستمزدها وحتی عدم پرداخت به موقع همان ناچیزها مجبورهستند به صورت همزمان درگروههای مختلف کارکنند. گاهی اوقات این همزمانی درچند نمایش باعث تداخل اجراها نیز می شود. یعنی مثلا بازیگری هست که برای اجرایی در سالن تئاترشهر حضور داشته باشد وبلافاصله پس از پایان آن نمایش خود را با موتورسیکلت به فاصله 30 دقیقه به سالن مولوی برساند که نمایش دیگرش درآنجا اجرا می شود. پیش آمده است که بازیگری همزمان در سه نمایش به ایفای نقش می پردازد.خوب.حالا تصور کنید خستگی وملالت موجود درفیزیک اینها تا چه اندازه ای بر کیفیت اجرا تاثیر خواهد گذاشت.متاسفانه درایران کارمندی بازیگری درحال گسترش است وبازیگران به جای هنرمندی دست به زیاده روی هایی دراندازه ی کار می زند که دربدنه بازیگری آسیب پذیر خواهد بود.


شما بازیگری هستید که اغلب در نقش های خاصی به ایفای نقش می پردازید.این نوع فعالیت به شما درعرصه تئاتروسینما  پیشنهاد می شود یا اینکه این ماجرا تنها یک  انتخاب است؟

هردوی اینها با هم موثرهستند. یعنی اینکه پیشنهاد نقش وعلاقه ام برای انتخاب این گونه کارها مکمل یکدیگرهستند.