دیه نمی خواهیم، قاتل را معرفی کنید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» وضعیت پرونده جان باختگان در مصاحبه با خانواده ها

در حالی پرونده های شکایات خانواده های جان باختگان بعد از انتخابات از سوی دستگاه قضایی مسکوت گذارده شده، نهادهای امنیتی با فشار براین خانواده ها تلاش دارند آنها را از پی گیری شکایت شان منصرف کند. “روز” طی دو روز گذشته در مصاحبه با خانواده های یازده تن از جانباختگان اعترضات مردمی به انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته، آخرین وضعیت پرونده ها و شکایات آنها را جویا شده بود. امروز نیز در گفتگو با خانواده های 5 تن دیگر از این جانباختگان به همین موضوع پرداخته ایم.

خانواده های داوود صدری، محرم چگینی، حسام حنیفه، سجاد سبز علی پور و نزدیکان احمد نعیم آبادی در مصاحبه با “روز” از آخرین پی گیریها سخن گفته اند.

علی چگینی، برادر محرم چگینی در مصاحبه با “روز” از مسکوت ماندن شکایت خانواده های جان باختگان می گوید و خبر میدهد: 8 ماه پیش گفتند که در نهایت فقط دیه میدهند و دست ما هم به هیچ جایی بند نیست.

محرم چگینی، روز 25 خرداد در مقابل پایگاه مقداد در خیابان آزادی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت و اکنون برادرش می گوید با گذشت یک سال و سه ماه از شهادت محرم، تاکنون هیچ جوابی به خانواده او نداده اند.

آقای چگینی می افزاید: به وکیل ما گفته بودند پرونده گم شده است. بعد از آن هم هیچ جوابی به ما نداده اند و نمیدانیم اصلا پرونده چه شد. پدرم برای پی گیری رفت به او گفتند فوقش دیه می دهیم. پدرم اعتراض کرده و گفته بود که قاتل را معرفی کنید اما گفته بودند قاتلی شناسایی نشده و فوقش دیه می گیرید و چیزی دست شما را نمی گیرد. این در حالی است که تاکنون هیچ دادگاهی هم برگزار نشده. از طرفی در حالی می گویند قاتلی شناسایی نشده که فیلم و مدارک مربوط به صحنه شهادت محرم موجود است؛در اصل خودشان هم میدانند قاتل و قاتلان چه کسانی هستند اما نمیخواهندرسیدگی کنند.

بلور چگینی، مادر محرم چگینی پیش از این به “روز” گفته بود: “همان روزاول شکایت کردیم و گفتیم باید قاتل یا قاتلان فرزندم را معرفی و محاکمه کنند و بگویند چرا پیکر بچه مرا که در خیابان آزادی شهید شده، انداخته اند کنار خیابان در شهرک اندیشه و… قاضی، آدم بسیار خوب و متعهدی بود گفت که باید هر کسی که تیر اندازی کرده بیاید و جواب بدهد و شروع به پی گیری کرد. بعد هم به ما گفت گلوله از اسلحه ای که متعلق به بسیج بوده شلیک شده است و چند نفر را نیز احضار کرد اما بسیج تکذیب کرد و گفتند که ما اصلا آن روز تیراندازی نکرده بودیم. بلافاصله هم پرونده محرم را از قاضی شهریار گرفتند و برای ایشان عدم صلاحیت برای رسیدگی به پرونده را زدند و پرونده را به دادسرای جنایی تهران ارجاع دادند. اما بعد از ان هر موقع برای پی گیری رفتیم گفتند پرونده گم شده است”.

و اکنون علی چگینی از بدتر شدن فضا برای خانواده های جانباختگان سخن می گوید: الان جو از پارسال هم بدتر شده است با کوچکترین اتفاقی خانواده های شهدا را تحت فشار قرار می دهند. حتی این خانواده ها امنیت شغلی هم ندارند؛ بخصوص کسانی که کار دولتی دارند. شما ببینید با خانواده شهید باکری چه می کنند؟ با میرحسین موسوی و مهدی کروبی چه میکنند و بفهمید که روی خانواده های شهدا چه فشارهایی است.

وی سپس به مزار برادرش اشاره میکند که از سوی عده ای ناشناس تخریب شده بود: سنگ قبر برادرم را بریدند و تخریب کردند اما کسی پاسخی نداد و گفتند کار دزد بوده و بروید سنگ قبر دیگری بخرید. این یک نمونه ساده است. دست ما به هیچ جای دنیا بند نیست. امیدی هم نداریم که قاتل را معرفی کنند.

برادرآقای چگینی می افزاید: این همه انسان کشته شدند؛ هیچ کسی پاسخگو نیست.هیچ کسی به فکر خانواده های این شهدا نیست. ما توکلمان فقط به خدا است و تنها خواست ما این است که خون عزیزانمان پایمال نشود.

 

میخواهند با دیه حل کنند

عباس صدری، برادر داوود صدری که روز 25 خرداد درمیدان  آزادی و در مقابل پایگاه بسیج مقداد، هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت نیز به “روز” می گوید: میخواهند با دیه قضیه را تمام کنند اما ما دیه نمی خواهیم. قاتل را میخواهیم. باید معرفی کنند و بگویند چه کسانی به برادرم شلیک کردند.

وی سپس به پی گیری های خانواده اش اشاره میکند و می گوید: پدرم بارها به دادسرا رفته اما هر بار گفته اند که در دست بررسی است. فیلم تیرخوردن داوود هست و اگر بخواهند پی گیری کنند به راحتی می توانند قاتل را شناسایی کنند اما نمی خواهند. در اصل می خواهند با دیه حل کنند و پرونده را مختومه کنند. اما چه میدانند ما چه می کشیم. 15 ماه است چی کشیده ایم. امیدوارم سر هیچ کسی چنین بلایی نیاید، اما هر روز که میگذرد بدتر می شود باور کنید من حتی توان نگاه کردن به عکس داوود را هم ندارم. کسی چه میداند چه بر پدر و مادر من می گذرد که حالا با دیه تمام شود؟

 

دستمان جایی بند نیست

لیلا تقی زاده، مادر سجاد سبزعلی پور اما به “روز” می گوید که پدر سجاد برای گرفتن دیه موافقت کرده است.سجاد سبزعلی پور، روز 30 خرداد سال گذشته بر اثر اصابت گلوله جان باخت.

خانم تقی زاده می گوید: به ما گفتند بیایید دیه بگیرید و پدر سجاد هم موافقت کرد من راضی نبودم اما پدرش می گفت بچه ام که از دست رفت دستم هم جایی بند نیست و قاتل را معرفی نمی کنند حداقل دیه را بگیریم.

مادر سجاد سبزعلی پوربا اشاره به مختومه شدن پرونده پسرش می افزاید: هیچ کاری که از دست ما بر نمی آید. دیه را می دهند و پرونده را مختومه می کنند گرچه دیه هم نگیریم در اصل هیچ کاری نمی کنند و الان پرونده به نوع دیگری مختومه است.

وی البته این را هم می گوید که هنوز دیه را پرداخت نکرده و نگفته اند مبلغ دیه چه میزان است.

 

نامه دادسرا برای سه ماه دیگر

پدر حسام حنیفه، یکی از شهدای روز 25 خرداد هم از مسکوت ماندن پرونده شکایت اش می گوید.

نادر حنیفه به “روز” می گوید: هیچ جوابی نداده اند؛ پی گیری هم کردیم هیچ نتیجه ای نداشت. تازگی ها یک نامه فرستاده اند که باید سه ماه دیگر به دادسرا بروم. نمیدانم چه پیش خواهد آمد و چی خواهند گفت.

به آقای حنیفه می گویم از برخی خانواده ها خواسته اند دیه بگیرند، می گوید: تاکنون به ما چنین چیزی نگفته اند.باید سه ماه دیگر به دادسرا بروم. نمیدانم چه خواهند گفت.

 

اسلحه شکاری یا…..

از خانواده احمد نعیم آبادی که روز 25 خرداد در اثر اصابت 4 گلوله به او و در آغوش برادرش جان باخت خواسته شده است دیه بگیرند اما این خانواده رد کرده اند.

به گفته یکی از نزدیکان این خانواده، پس از انکه پرونده شکایت خانواده آقای نعیم آبادی از شعبه 7 جنایی به دادسرای نظامی فرستاده شد به خانواده وی گفتند گلوله ها ساچمه ای بوده و از اسلحه شکاری شلیک شده و ربطی به پایگاه بسیج نداشته است.

همچنین به خانواده آقای نعیم آبادی گفته اند خودتان مظنون را معرفی و از او شکایت کنید اما این خانواده پاسخ داده اند ما نمی توانیم از کسی شکایت کنیم و یافتن قاتل بر عهده شما است. در حال حاضر پرونده شکایت این خانواده نیز همچون بسیاری دیگر از خانواده ها مسکوت مانده است.

در جریان راهپیمایی میلیونی مردم در روز 25 خرداد سال گذشته،  ماموران نظامی از بالای پایگاه بسیج مقداد، مستقیما به سوی مردم در لبه ضلع شمالی میدان آزادی تیراندازی کردند.