دکتر برومند: آینده فرهنگستان بسیار تیره است

نویسنده

» ادامه استعفا در فرهنگستان علوم پزشکی

کمتر از یک ماه پس از برکناری دکتر ایرج فاضل از فرهنگستان علوم پزشکی، پزشکان نامی این فرهنگستان یکی پس از دیگری استعفای خود را در اعتراض به انتصاب رئیس جدید اعلام می کنند. در آخرین مورد دکتر بهروز برومند با انتشار استعفانامه ای بر دورنمای بسیار تیره این فرهنگستان تاکید کرده است. همزمان خبرها حکایت از مخالفت علی معلم، رئیس انتصابی فرهنگستان هنر با استعفای حامیان میرحسین موسوی از این نهاد هنری دارد.

در ادامه موج استعفاهای اعتراضی پزشکان برجسته از فرهنگستان علوم پزشکی که پس از انتصاب رئیس جدید آن توسط دولت محمود احمدی نژاد آغاز شده است، روز گذشته دکتر بهروز برومند، از شاخص ترین اعضای این فرهنگستان استعفا نامه خود را نوشت و این فرهنگستان را ترک گفت. دکتر برومند در متن استعفای خود، تاکید کرده است علیرضا مرندی با روشی “نادرست” از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست فرهنگستان مذکور منصوب شده است.به گفته دکتر برومند، پیشینه پژوهشی و آموزشی رئیس انتصابی “در اندازه ای نبود که حتی به عضویت فرهنگستان علوم پزشکی پذیرفته شوند.”

دکتر برومند که از اعضای ارشد حزب “ملت ایران” به شمار می رود، در نامه خود همچنین دورنمایی “بسیار تیره” برای فرهنگستان علوم پزشکی پیش بینی کرده و هراس خود از تحولات جدید در این فرهنگستان را اینگونه بیان کرده است: “با نگرانی بسیار برای آینده فرهنگستان بیمناکم و ترس از آن دارم که نتیجه کوششهای ارزنده و ستودنی دکتر ایرج فاضل از دست برود.”

دکتر فاضل اوایل ماه گذشته در ادامه سیاست های دولت دهم، که منتقدان آن را “تصفیه” در نهادهای آکادمیک، مدنی و مستقل توصیف می کنند توسط محمود احمدی نژاد از ریاست فرهنگستان علوم پزشکی کنار رفت. گفتنی است این فرهنگستان در  سال 1369 تاسیس شد و دکتر ایرج فاضل در تمامی این دو دهه ریاست آن را بر عهده داشته است.

گفتنی است پیش از دکتر برومند، دکتر علی نوبخت حقیقی، دیبر فرهنگستان و رئیس گروه پیرا پزشکی این نهاد علمی ضمن اعتراض به برکناری آقای فاضل- وزیر سابق بهداشت- استعفای خود از “تمامی سمت ها” را اعلام کرده بود.

 

چرا کار ما به اینجا کشید؟

دکتر ایرج فاضل که از حامیان کاندیداهای مخالف دولت در انتخابات 22 خرداد به شمار می رود، در اعتراض به سرکوب خونین طرفداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی توسط نهاد های نظامی و شبه نظامی حامی محمود احمدی نژاد، نامه ای سرگشاده منتشر کرد و نوشت: “انقلاب نکردیم که جوان‌ها را خون بریزید و به سیاهچال‌ها بفرستید.”

 دکتر فاضل در این نامه که اواخر تیرماه انتشار یافت با تاکید بر اینکه اهداف انقلاب سال 57 تحقق نیافته است، از حامیان سرکوب شهروندان معترض پرسید: “چرا کار ما به اینجا کشید که در کمتر از سه دهه سوگوارانه شاهد ریخته شدن خون جوانان معصوم و بی‌گناهمان باشیم ؟ چرا دانشجویان عزیز و دختران و پسران پاک اندیش و نگران ما باید بی‌دلیل مورد حمله وحشیانه قرار گرفته و راهی سیاه چالها شوند.”

این نامه خشم محمود احمدی نژاد را برانگیخت.

 

استعفا در فرهنگستان هنر پذیرفته نشد

برکناری رئیس فرهنگستان علوم پزشکی اندک زمانی پس از برکناری میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر توسط رئیس دولت دهم انجام شد. برکناری میرحسین موسوی نیزاستعفای تنی چند از همکاران مهندس موسوی در فرهنگستان را به همراه داشت. از جمله استعفا دهندگان بهمن نامور مطلق، دبیر فرهنگستان هنر بود که تنها دو روز پس از حضور علی معلم دامغانی ـ رئیس منصوب احمدی نژاد-  در فرهنگستان استعفانامه خود را برای ترک این تشکل هنری نوشت. در همین ارتباط خبر می رسد علی معلم که بیم دارد با ترک گفتن چهره های شاخص فرهنگستان حامی جنبش سبز، این نهاد ماهیت خود را از دست دهد، تصمیم به مخالفت با استعفای رسمی نامور مطلق گرفته است و در جواب استعفای او با لحنی مداراجویانه نوشته است: “گرانقدر آزموده‌ صاحب کفایتی چون شما را آسان از دست نمی‌گذارد.”

فرهنگستان هنر از سال ۱۳۷۸ تاسیس شد و ریاست آن از همان روز نخست  بر عهده میرحسین موسوی بود. پیش از نامور مطلق، رضا مرادی غیاث آبادی دیگر عضو این فرهنگستان هم به عنوان  پژوهشگر و نویسنده در زمینه باستان‌شناسی نامه ای به علی معلم نوشت و خاطرنشان کرد: “باتوجه به برکناری جناب آقای مهندس میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر، نبود انگیزه و تمایل قلبی خود به همکاری‌های آتی را اعلام می‌دارم.”

محمدمهدی حیدریان، معاون هنری فرهنگستان هنر و معاون امور سینمایی وزارت ارشاد در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی نیز پس از برکناری میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر همان راهی را رفت که نامور مطلق و مرادی غیاث آبادی در آن گام گذاشته بودند: استعفا!