پیشنهاد تعلیق تحریم علیه ایران توسط سازمان ملل

نویسنده

albaradeiib.jpg

رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای، تعلیق همزمان تحریم علیه ایران و غنی سازی اورانیوم توسط ایران را پیشنهاد کرد تا گامی در جهت حل بحران هسته ای ایران برداشته باشد.

محمد البرادعی، که در گردهم آیی معتبر اقتصاد جهان در داووس سخن می گفت راه حل آبرومندانه ای را برای حفظ احترام طرفین پیشنهاد کرد و آن انجام همزمان این دو اقدام به عوض تقدم یکی بر دیگری بود. وی افزود باید از گسترش تشنج و احتمال جنگ جلوگیری کرد.

مسوول نهاد انرژی هسته ای وابسته به سازمان ملل به خبر نگاران گفت: “باید مسیر را عوض کنیم چون به سمت یک درگیری می رویم. این فکر که برای این موضوع راه حل نظامی وجود دارد کاملا بی معنی است.”

شورای امنیت برای مجبور کردن ایران به توقف غنی سازی اورانیوم دست به تحریم ایران زددر حالی که ایران همچنان ادعا می کند برنامه هسته ای این کشور برای اهداف صلح آمیز و تولید برق انجام می شود. شورای امنیت گفته است که در صورت توقف غنی سازی توسط ایران از تحریم این کشور صرفنظر خواهد کرد.

ایران از سوی دیگر قصد دارد توان غنی سازی اورانیوم خود را تا حد 3000 سانتریفوژ در تاسیسات زیر زمینی نطنز توسعه دهد؛ در حال حاضر 164 سانتریفوژ در سایت روی زمین مشغول به کارهستند.

البرادعی باید تا 21 فوریه [دوم اسفند] گزارش فعالیت های ایران در جهت متوقف کردن و یا ادامه دادن به تولید سوخت هسته ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد. اگر غنی سازی ادامه داشته باشد تحریم ها سخت تر شده و پیش بینی می شود یا ایالات متحده یا اسرائیل برای متوقف کردن ایران به بمباران ایران خواهند پرداخت.

ایالت متحده روز جمعه بار دیگر به تهران هشدار داد که در صورت پبشبرد برنامه به راه اندازی 3000 ساتریفوژ با مقابله ای “همه جانبه” روبرو خواهد شد.

نیکولاس برنز، معاون وزارت خارجه آمریکا گفت : “ این یک اشتباه محاسبه بزرگ از سوی دولت ایران به حساب می آید اگر به این کار دست بزند چرا که با مخالفت همه جانبه ای روبرو خواهد شد.” وی افزود: “اگر فکر می کنند با 3000 سانتریفوژ می توانند به راحتی به جلو بروند بدون اینکه با قطعنامه جدید و فشار های بیشتر جهانی روبرو شوند، اشتباه بزرگی می کنند.”

البرادعی پیش از این هم گفته بود که این بحران باید از طریق مذاکره با ایران و تضمین ایران به عدم تولید بمب هسته ای و به رسمیت شناختن حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حل شود.

وی روز جمعه هم تاکید کرد که “هیچ دلیلی برای ایران وجود ندارد که دست به تولید و غنی سازی مقادیر عظیم اورانیوم بپردازد. این کشور می تواند با تعلیق غنی سازی اعتماد بین المللی را به دست آورد. سه تا هشت سال وقت داریم (تا رسیدن ایران به سلاح اتمی) که وقت زیادی برای تفکر به ما می دهد.”

این هفته روابط ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به دلیل اجازه ندادن ایران به بازدید 38 بازرس این آژانس از ایران تا حدی وخیم شد. یک دیپلمات اظهار داشت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دارد خود را “کنار می کشد” چون تا کنون هیچ کشوری تا کنون از ورود این تعداد از بازرسان جلوگیری نکرده است.

ایران در ماه آوریل گذشته از ورود کریستین شارلیه که بلژیکی است، به دلیل درز برخی اخبار به مطبوعات توسط وی، جلوگیری نمود.

یک دیپلمات گفت ایران از پذیرش وی خود داری کرده است. لیکن مقامات آژانس انرژی هسته ای گفتند ایران “حق این را دارد که از دادن ویزا خودداری کند ولی آژانس تصمیم خود را در وین خواهد گرفت.”

ایالت متحده روز جمعه کوشش ایران به برکناری شارلیه را “عجیب و غیر قابل قبول” خواند. شون مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این عمل ایران را “خریدن بازرس ها” خواند و آن را نشانه ای از” ادامه لجبازی” ایران دانست. وی گفت: “ و این چیزی نیست که واقعا جامعه بین المللی از ایران می خواهد یا حد اقل با توجه به رفتارهای گذشته، امیدوار بوداین کشور انجام ندهد.”

منبع: فرانس پرس، 26 ژانویه