عزم آمریکا برای ادامه فشارها بر ایران

نویسنده

» مقاله فاکس نیوز درباره رویکرد آمریکا

یک مقام ارشد آمریکایی روز دوشنبه و همزمان با گردهمایی دیپلمات ها برای نشست سالانه آژانس هسته ای سازمان ملل گفت، ایالات متحده به اعمال فشار بر ایران برای انجام تعهدات بین المللی و شفافیت نسبت به برنامه هسته ای خود ادامه خواهد داد.

ایران به دلیل خودداری از توقف غنی سازی اورانیوم و نادیده گرفتن درخواست های سازمان ملل برای رفع نگرانی از برنامه تسلیحات هسته ای خود، مشمول چهار دور از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل شده است.

یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای هفته گذشته گفت وی نمی تواند صلح آمیز بودن تمامی فعالیت های هسته ای ایران را، آنطور که تهران ادعا می کند، تأیید کند زیرا این کشور تنها به صورت گزینشی با آژانس همکاری داشته و چندین بازرس این نهاد را نپذیرفته است.

استیون چو وزیر انرژی ایالات متحده به هیأت های نمایندگی حاضر در مجمع عمومی آژانس بین المللی انرژی هسته ای در وین گفت: “ایران باید کارهایی را که قبلاً انجام نداده، اکنون انجام دهد: به الزامات خود گردن نهد و بقیه کشورهای دنیا را نسبت به صلح آمیز بودن ماهیت مقاصد خود مطمئن کند.”

چو گفت هرچند واشنگتن نسبت به پیگیری راه حل دیپلماتیک در قبال این مشکل متعهد است، اما واضح است “یک توافق گسترده و فزاینده بین المللی وجود دارد که ایران را مجبور به جوابگویی در ازای لجاجت هایش می کند.”

چو گفت: “ما به ادامه فشارها علیه دولت ایران ادامه می دهیم تا به تعهدات بین المللی خود عمل کند.”

رویکرد محکم واشنگتن با اتخاذ موضعی مشابه از سوی اتحادیه اروپا دنبال شد.

پول مگنت از بلژیک، که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، گفت این اتحادیه از ایران خواسته است نگرانی های آژانس هسته ای را رفع کند. ضمناً وی از برگزاری دیدارهایی با سایر اعضای جامعه جهانی با “هدف نهایی برقراری یک ارتباط فراگیر” خبر داد.

در همین حال، علی اکبر سلطانیه رئیس برنامه هسته ای ایران گفت آژانس دچار “بحران مشروعیت و اعتبار اخلاقی شده است.”

وی با “ناعادلانه و غیرقانونی” خواندن آخرین دور تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، افزود: “مطمئناً رویکرد غیرمتمدنانه و دوگانۀ تهدید و گفتمان… نمی تواند سازنده و نتیجه بخش باشد.”

آمانو رئیس آژانس هسته ای گفت برنامه هسته ای کره شمالی نیز “مایه نگرانی جدی” است و باید برای ازسرگیری گفتگوها در این خصوص، تلاش هایی صورت بگیرد.

این کشور دیکتاتوری آسیایی از دسامبر 2002 به این سو، اجازه اجرای اقدامات ایمنی مورد نظر نهاد ناظر سازمان ملل در کشورش را نداده است و از آوریل گذشته به این سو، هیچ بازرسی اجازه ورود به این کشور را نداشته است. به این ترتیب، گزارش فعالیت های کره شمالی از سوی بازرسان به امری غیرممکن تبدیل شده است.

کره شمالی با ترک گفتگوهای بین المللی و مذاکرات بر سر خلع سلاح هسته ای این کشور در سال گذشته، به انتقادات بین المللی از آزمایش موشکی دور برد خود اعتراض کرد.

آمانو گفت: “من مجدداً از تمامی طرف ها درخواست می کنم بر روی تلاش برای از سرگیری گفتگوهای گروه شش متمرکز شوند.”

آمانو در عین حال از عدم همکاری کامل ایران و سوریه با نهاد تحت نظارت خود سخن گفت.

وی گفتک “رویکرد اصلی من این بوده است که تمامی توافق های ایمنی موجود میان کشورهای عضو و آژانس و نیز سایر تعهدات مربوطه به نحو تمام و کمال انجام شود.”

 

منبع: فاکس نیوز- 20 سپتامبر