کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل در راه ایران

نویسنده


mireb.jpg

 

 

روزبه میرابراهیمی

شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل در سال 2003 در دیدار با کمیته پیگیری وضعیت دانشجویان محروم از تحصیل ضمن حمایت از حق تحصیل این افراد از سفر قریب الوقوع “لوئیز آربور” کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل به ایران خبر داد.

به گزراش ادوار نیوز وی دیروز و در ملاقات اعضای کمیته تازه تاسیس پیگیری وضعیت دانشجویان ممنوع التحصیل که در دفتر کانون مدافعان حقوق بشر صورت گرفت گفت:” خوشبختانه لوئیز آربور کمیسر عالی حقوق بشر برنامه آمدن به ایران دارند که من موارد نقض حقوق بشر و مسایل شما را به ایشان منتقل می کنم. خیلی عجیب است برای آنها که کسانی که حتی تعلیق قطعی هم ندارند از ورودشان به داخل دانشگاه شفاها جلوگیری می شود”.

این وکیل دادگستری اضافه کرد که “حق تحصیل از حقوق بنیادین هر انسانی است ، باید از تمام امکانات قانونی در سطح ملی و بین المللی استفاده کنید تا به حق خود برسید، در اسلام هم به این نکته توجه شده است”.

محمد علی دادخواه عضو دیگر کانون مدافعان حقوق بشر که در این دیدار حضور داشت نیز گفت:” شما یک سری حقوق مسلم ، فطری و بنیادین دارید که به آنها حقوق بشر می گویند ، تحصیل از جمله همین حقوق فطری شما است. دانشگاه حق مکتسب است و این با اینکه غیر قانونی به شما اجازه ورود به دانشگاه نمی دهند و جلوی این حق را گرفتند منافات دارد. اگر قانونی بود کتبی اعلام می کردند به این دلیل اجازه ورود نمی دهیم اما غیر قانونیست که گریز می کنند. “

در این دیدار چند تن از اعضای کمیته در سخنانی به تشریح روند وارد آوردن فشار به دانشجویان و اساتید و شدت گرفتن این فشار در دوره ریاست جدید دانشگاه علامه ، لغو کانون های فرهنگی و سیاسی و علمی در دانشگاه ، توقیف شدن مجوز نشریات و ندادن مجوز جدید به افراد متقاضی ، احضار های مکرر دانشجویان به کمیته انضباطی ، حراستی شدن فضای دانشگاه ، تحریک دانشجویان به خشونت ،پر داختند.

سپس یکی از اعضای کمیته از نقض غیرعادلانه حقوق خود سخن گفت و اینکه “ابلاغ بعد از تاریخ دعوت و تشکیل جلسه به دست فرد رسیده و بدون حضور فرد در مواردی جلسه تشکیل شده و عناوین و اتهاماتی به افراد گفته می شود که مصادیقش وجود ندارد و یا اتهاماتی که جزء جرایم عمومی است به افراد گفته شده است. احکام حکم محرمانه دارند. روند تفهیم اتهام همراه با توهین و تحقیر دانشجویان است . نه حق دفاع به دانشجو داده می شود و نه تفهیم اتهام رعایت می شود”.

در همین زمینه یکی دیگر از اعضای کمیته پیگیری وضعیت دانشجویان محروم از تحصیل به بی سابقه بودن این قضایا اشاره کرد و گفت: “روند حکم ها 40 برابر شده است. در زمان ریاست قبلی دانشگاه علامه ، هیچ حکم سیاسی نداشتیم فقط 1 احضار بوده است اما الان برای 27 نفر که احضار شده اند حکم 40 ترم تعلیق آمده است و از رییس دانشگاه می خواهیم توضیح دهند اما ایشان وقت نمی دهند!”

لازم به ذکر است دانشجویان تعلیق شده از تحصیل دانشگاه علامه که در پی اعتراضات دانشجویی بهار گذشته در این دانشگاه از تحصیل محروم شده اند با تشکیل این کمیته ای قصد پیگیری وضعیت خود را دارند. اعضای این کمیته دیروز با صدور بیانیه رسما آغاز بکار خود را اعلام کرد.

در بیانیه آغاز بکار این کمیته که در مطلع آن به ماده 26 اعلامیه جهانی حقوق بشر – “هر کس حق دارد از آموزش بهره مند شود” – اشاره شده آمده است: “حق آموزش و تحصیل از جمله حقوق اساسی بشر و در زمره ی مهمترین حقوق شهروندی است که در تمامی اسناد مهم حقوق بشری از اعلامیه ی جهانی گرفته تا میثاقهای مربوط به آن،که به تایید دولت ایران نیز رسیده است از آن یاد شده است”.

این بیانیه یادآور می شود:” قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز به عنوان متنی که حدود و ثغور و اختیارات و تکالیف قانونی قوای حکومتی بر اساس آن تعریف می شود، در بند سوم از اصل سوم خود «آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه، در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی» را از وظایف اصلی دولت جمهوری اسلامی خوانده است. اصل سی ام قانون اساسی نیز به نحو صریحی وظیفه ی دولت در تامین حق آموزش برای همه را متذکر می شود. مع الاسف تا امروز موارد بسیاری بوده است که «حق آموزش» افراد بدون توجه به اصول اولیه ی حقوقی و به طور غیر قانونی، نقض و سلب شده است.”

کمیته تازه تاسیس جمعی از ممنوع التحصیل شدگان در ادامه بیانیه خود می نویسند:” یکی از بارزترین موارد نقض حق آموزش صدور احکام «تعلیق از تحصیل» به وسیله ی کمیته های انضباطی برای دانشجویان است . امروزه کمتر فعال دانشجویی را می توان یافت که طعم تلخ محرومیت از تحصیل را تحت عناوین مختلف سه ستاره، اخراجی یا تعلیقی نچشیده باشد. متاسفانه این احکام محرومیت از تحصیل نه مطابق قانون که بر اساس سلایق تنگ سیاسی صادر می شود.”

بیانیه ضمن سیاسی ، غیرقانونی و غیر حقوقی دانست احکام صادر شده برای دانشجویان دانشجویان ادامه می دهد:” دانشجویان دانشگاه علامه در حالی به دلایل عقیدتی و سیاسی و صنفی از تحصیل محروم می شوند که بنا بر نص صریح اصل بیست و سوم قانون اساسی « تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد» این در حالی است که دانشجویان محروم از تحصیل هر گز از مدار مسالمت و قانون خارج نشده اند و جز تمکین رییس و کادر مدیریت دانشگاه در برابر قانون، خواست دیگری نداشته و ندارند. با این حال کمیته ی انضباطی دانشگاه علامه در یک روند نا عادلانه که حداقل حق دفاع و بدیهی ترین اصول دادرسی عادلانه نیز درآن رعایت نشده است اقدام به صدور حکم محرومیت از تحصیل برای نزدیک به ۳۰ نفر از فعا لین دانشجویی دانشگاه علامه کرده است. “

در بیانیه این کمیته با انتقاد از مسئولین دانشگاه آمده است: “متاسفانه مدیریت، حراست و دبیر و رییس کمیته ی انضباطی دانشگاه، نه تنها نقض آشکار قانون را به رویه ی معمول خود تبدیل کرده اند، بلکه استناد دانشجویان به قانون اساسی را نیز بر نتا فته و صراحتا اعلام کرده اند که بر اساس صلاحدید خود تصمیم می گیرند. به راستی آیا کسانی که به صراحت عدم التزام خود به قانون اساسی جمهوری اسلامی را نشان می دهند، صلاحیت و شایستگی مدیریت بر دانشگاه و قضاوت در مورد دانشجویان را دارند؟ آیا احکام صادر شده به آمریت و عاملیت چنین افرادی می تواند دستمایه ی محرومیت فرزندان این ملت از «تحصیل و آموزش» قرار گیرد.”

کمیته دفاع از حق تحصیل دانشگاه علامه در بیانیه خود ضمن دعوت از محرومان از تحصیل سایر دانشگاههای کشور به پیگیری وضعیت خود، آمادگی لازم را جهت هر گونه همکاری با ایشان اعلام داشته و از مسئولان صلاحیت دار دولتی و قضایی مصرانه می خواهد نسبت به احقاق حقوق تمامی دانشجویان محروم از تحصیل(تعلیقی) و تنبیه قانونی صادر کنندگان این احکام غیرقانونی اقدامی موثر مبذول دارند.