تا اطلاع ثانوی از ارائه خدمات معذوریم

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» تراکم مراجعه به وبسایت "ترک خودارضایی"

پس از استقبال فراوان از وبسایت‌های همسریابی و صیغه، حالا نوبت به وبسایت “ترک خودارضایی” رسیده که تنها چند ماه پس از راه‌اندازی، ادعا کرده به دلیل درخواست‌های فراوان تا اطلاع ثانوی از پذیرش افراد جدید در طرح ترک ۴۰ روزه خودارضایی، معذور است. این وبسایت هم در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی ثبت شده و “مجاز” محسوب می‌شود و از سوی چند مرجع تقلید نیز تاییدیه دریافت کرده است.

 

بررسی آماری متقاضیان

وبسایتی با نام “رهایی از خودارضایی” خودارضایی را یک “معضل اجتماعی” معرفی کرده که باید برای آن فکری کرد. در نگاه این سایت، “خود ارضایی که از آن به نام های استمناء (مخصوص مرد - پسر) و استشهاء (مخصوص زن ـ- دختر) نیز یاد می‌شود “یکی از مشکلات “جدی و اساسی” ایران است.

در نتیجه گردانندگان این سایت طرحی ۴۰ روزه را تعریف کرده اند که متقاضیان می توانند با پر کردن فرمی به آن بپیوندند. خطاب به متقاضیان پیوستن به این طرح توضیح داده شده است که “در این ۴۰ روز شما یک مشاور خواهید داشت که هر روز و یا یک روز در میان با شما (تنها از طریق ایمیل) در ارتباط خواهد بود و شما را در این ۴۰ روز تا حد امکان یاری خواهد داد؛ واضح نکته آنکه در این مدت هویت شما کاملاً مخفی خواهد ماند و هیچ شخصی از ایمیل و اسم و مشخصات شما آگاهی نخواهد یافت و پس از این ۴۰ روز رابطه شما با مشاورتان نیز کاملاً قطع خواهد شد.”

به ادعای گروه مشاوران ترک خودارضایی این سایت در سال گذشته ۵۰۱ متقاضی داشته و آماری هم در مورد آنان منتشر شده است. از جمله اینکه ۷۴ درصد مراجعین این سایت مرد و ۲۶ درصد زن بوده‌اند. از بین مردان ۷۰ درصد مجرد و یک درصد خانم‌ها متاهل بوده‌اند. ۸۳ درصد هم اعلام کرده‌اند براثر خودارضایی دچار عارضه‌ هایی شده‌اند؛ مهمترین مشکل برای آقایان درد کمر و برای خانم‌ها مشکلات عصبی و روحی عنوان شده است. ۷۰ درصد آقایان و ۵۰ درصد خانم‌های مراجعه کننده هم گفته‌اند که پس از انجام این عمل احساس پشیمانی می‌کنند. بیشترین گروه مراجعان هم تحصیلاتی در حد دیپلم و یا پایین‌تر داشته‌اند و با افزایش تحصیلات فراوانی افراد، خود ارضایی سیر نزولی داشته است.

در نهایت هم ۳۳ درصد به دلیل اعتقادات مذهبی و ۳۲ درصد به دلیل عوارض ایجاد شده تصمیم به ترک گرفته‌اند.

 

تایید و تشکر چهره‌های مذهبی

این سایت ضمن اینکه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی ثبت شده و “مجاز” محسوب می‌شود به سراغ مراجع تقلید و چهره‌های معمم و حتی دفتر رهبر جمهوری اسلامی هم رفته تا از آنها تاییدیه بگیرد. دفتر آیت‌الله خامنه‌ای به آنها پاسخ داده است: “بدلیل جنبه های منفی که ممکن است این کار (کمک به این مجموعه) برای دفتر رهبری داشته باشد، لذا ترجیح می‌دهند خود را در چنین کارهایی دخالت ندهند.”

اما آیت الله نوری همدانی گفته این سایت “سایت خوبیست و مبتلا به بیشتر جوانان و نواجوانان می‌باشد”. وی همچنین توصیه کرده که “یکی از عواملی که اغلب مبتلایان را تحت فشار می‌گذارد نگاه است که منشا مهمی در خود ارضایی می‌باشد. چون ادامه نگاه در آخر به این عمل منجر می شود و یا اعمالی که در این ردیف قرار دارند.”

دفتر آیت الله صانعی هم از این سایت تشکر کرده و به طرح مسایلی فقهی در این زمینه پرداخته است.

همچنین دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی پاسخ داده که “گرفتاری‌های زیادی” دارد و بهتر است “به آقایان فضلای قم که فراقت بیشتری دارند” مراجعه شود.

حسین انصاریان، یکی از خطیبان معروف نیز برای موفقیتشان دعا کرده و گفته: “از احساس مسئولیت و انجام کار خیری که در پیش گرفته‌اید بسیار خوشحال و مسرور هستم.”

 

مسایل جنسی؛ مجاز یا غیرمجاز

پرداختن به مسایل و موارد مرتبط با موضوعات جنسی، از جمله خودارضایی، در ادبیات رسمی و رسانه‌های جمهوری اسلامی خط قرمز محسوب می‌شود با این حال هرگاه پای منفعت و دستوری حکومتی در میان باشد، عبور از این خط قرمزها مجازست. در همین راستا تیرماه امسال “نشست تخصصی آسیب‌های ازدواج دانشجویی” برگزار و در آن اعلام شد: “مدت‌هاست که خودارضایی یکی از راه‌های جبران ازدواج برای جوانان شده است به طوری که ۲۵ درصد از دانشجویان دختر دچار این معضل هستند.”

 نتیجه و راه حل این همایش اما جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌ها و تشویق جوانان به ازدواج بود.

اما باوجود نشانه‌های بسیار بر وجود بحران جنسی در جامعه ایرانی شامل تجاوزات و انحرافات جنسی، پرداختن به این موضوعات در عرصه عمومی مجاز نیست. مشخص نیست این بار بنا بر چه مصلحتی، وبسایتی که برای ترک خودارضایی درنظر گرفته شده و مباحث و مقالاتی در زمینه مسایل جنسی منتشر می‌کند، “مجاز” شمرده شده و مشمول فیلترینگ یا برخورد نشده است. چرا که انتشار ادعایی مشابه این ادعا که خودارضایی یکی از مشکلات رایج جامعه ایران است، برای هر رسانه‌ای برخورد قضایی به دنبال خواهد داشت.