سیاسی شدن علوم انسانی در ایران

نویسنده

» تحلیل بوستون گلوب ازدیدگاه خامنه‌ای درباره تحصیلات دانشگاهی

زمانی که رهبر ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای مقصر نفاق سرکشانه جوانان ایرانی را تاثیر فسادبرانگیز علوم انسانی و اجتماعی دانست، رکورد جدیدی در نظریه های عجیب از خود بر جای گذاشت. خامنه‌ای بدون شک در مورد احتمال اعتراضات ضدحکومتی در زمان بازگشت دانشجویان به دانشگاه ها در این ماه بیمناک است. با این حال گفتگوی وی  با دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران نشان دهنده اهمیت دادن به قدرت فکر و همچنین میل به نابودی آن بود.

آیت‌الله خامنه‌ای ابراز داشت: “بسیاری از علوم انسانی و هنرهای لیبرال بر پایه فلسفه‌ کسانی است که اساس آنها ماتریالیسم و عدم اعتقاد به آموزه‌های الهی و اسلامی است.” او گفت خواستار بررسی – و احتمالا پاکسازی – هرگونه موضوعی شد که “شک و تردید را رواج می‌دهد”.

به سختی می‌توان انتظار داشت که خامنه‌ای بداند آموزش واقعی با ترویج شک و عدم قطعیت در علوم و نیز هنرهای لیبرال آغاز می‌شود. اما آموزش، نگرانی اصلی او نیست؛ بلکه نگرانی او قدرت است. و مانند تمام قدرتمداران می‌خواهد دانشجویان ایران اطاعت را بیاموزند و به شجاعت تفکر مستقل تشویق نشوند.

اما اکنون که وی نظر خود را به عنوان اصلاحگری دانشگاهیان ابراز کرده است دیگر نباید نگران پیدا کردن مکانی برای برپائی انقلاب رنگین باشد. خامنه ای حالا طعمه خوبی شده است برای دانشگاهیان آمریکایی که به دنبال هدفی  سخت‌گیر هستند تا به منتقدان ادبی آزاداندیش، فلاسفه و دانشمندان علوم اجتماعی شکل و سامانی بدهند.

منبع: بوستون گلوب، 3 سپتامبر