ادامه بیم و امید در پرونده هسته ای

نویسنده

با انتشار بیانیه وزیران خارجه اتحادیه اروپا آشکار شد که تلاش های ایران و پیشنهادهای جدیدی که مطرح کرده نتوانسته است روند صدور قطعنامه جدید شورای امنیت را متوقف کند اما در عین حال دادن فرجه ای به اجزای حکومت ایران برای یافتن راه های بهتر همچنان در دستورست. در بیانیه تاکید شده که در مقابل سرپیچی ایران از پذیرش و اجرای قطعنامه ۱۷۳۷ کشورهای عضو قاطعیت لازم را نشان خواهند داد و ایران باید در انتظار تحریم های گسترده تر باشد.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در عین نوشته اند درها برای مذاکرات بیشتر باز خواهد بود. اما همزمان با آن در بروکسل محل برگزاری نشست وزیران گفته شده دولتهای عضو این اتحادیه در بیانیه پایانی خود خواستار «به‌کارگیری بیشتر ابزارهای مناسب علیه برنامه هسته‌ای ایران» شده و از تمامی کشورها خواهند خواست تا با جدیت در اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت امکان متقاعد ساختن ایران به تعلیق برنامه غنی‌سازی‌اش را فراهم کنند.

واقعه دیگر مربوط به پرونده هسته ای ایران اجلاس شورای حکام آژانس بود که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی، در مراسم گشایش آن گفت که به دلیل عدم همکاری ایران با بازرسان آژانس امکان آن وجود نداشته است تا بتوان در مورد صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای این کشور اطمینان حاصل کرد.

در این اجلاس مانند سال گذشته که موافقت قذافی و لیبی در مقابل مقاومت ایران قرار داشت، با تبلیغات وسیعی گفته شده که تشویق کره شمالی به دلیل متوقف کردن برنامه های هسته ای خود و خودداری ایران از اجرای قطعنامه شورای امنیت مطرح خواهد بود و در دستور کار اجلاس قرار دارد.


از آن جا که برادعی گزارش داده که هیچ تغییری در برنامه های هسته ای ایران رخ نداده و اجرای قعطنامه شورای امنیت آغاز نشده، علی‌ اصغر سلطانیه‌ نماینده‌ ایران‌ در اژانس‌ مانند معمول دو سال گذشته نیمی از اظهارات برادعی را مورد نظر قرار داد و گفت‌ این‌ اظهارات‌ تاییدی‌ بر این‌ مسئله‌ است‌ که‌ ایران‌ مواد هسته‌ ای‌ خود را در جهت‌ اهداف‌ نظامی‌ منحرف‌ نکرده‌ است‌.

روزنه ای که برای حل بحران هسته ای هر از گاه خود را نشان می دهد اجلاس امنیتی بغدادست که موافقت شده است که ایران و آمریکا در آن حاضر شوند. روزنامه های هوادار دولت در ایران اصرار دارند که به مردم بنمایانند که در این مذاکرات مسائل دو جانبه ایران و آمریکا مطرح نیست و در اصل هم مذاکرات به دلیل تقاضای آمریکا صورت می گیرد که در عراق به شدت گیر افتاده است اما منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران که در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای چادی خود شرکت کرده بود به خبرنگاران گفته است: پیشنهادهای غیر رسمی از کانال های مختلف برای مذاکره با آمریکا واصل شده است که در دست بررسی است ولی تصمیم سازی در این زمینه منوط به درخواست رسمی دولت آمریکا است.