خامنه‌ای و همسرش در خانه سازمانی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» "ما فقط دو نفریم"

رهبر جمهوری اسلامی برای نخستین بار گفت که او و همسرش در یک “خانه سازمانی” زندگی می کنند.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای، روایتی از شرکت رهبر جمهوری اسلامی در سرشماری عمومی نفوس و مسکن منتشر کرده و از قول او نوشته که با همسرش در یک خانه سازمانی زندگی می کند.

به نوشته این سایت، رهبر جمهوری اسلامی هنگام پر کردن فرم سرشماری مربوط به خود توسط رئیس مرکز آمار ایران، مورد سئوال این مقام دولتی قرار گرفت که در چه نوع منزلی سکونت دارد: “ملکی؟ استیجاری؟ یا در برابر خدمت؟”

پاسخ آیت الله خامنه ای به این سئوال به روایت سایت رسمی دفترش یک جمله بود: “منزل ما سازمانی است.”

رهبر جمهوری اسلامی همچنین خطاب به رئیس مرکز آمار ایران گفت که او و همسرش تنها در این خانه سازمانی زندگی می کنند.

بنا بر گزارش های خبری، محل زندگی آیت الله خامنه ای و خانواده اش در منطقه ای فوق حفاظتی در مرکز تهران است که به بیت رهبری شهرت دارد.

 

خانه‌های کلنگی

سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی پیش از این در تنها گزارش نیمه رسمی خود درباره مشخصات بیت رهبری از قول یک خبرنگار شاغل در این مجموعه، محل کار و زندگی آیت الله خامنه ای را دارای “دو خصوصیت بارز” توصیف کرده بود: “اول هیچ ساختمان نوساز و مرتفعی ندارد. مجموعه‌ اداری بیت رهبری شامل خانه های قدیمی یا کلنگی است. خانه‌های قدیمی هم که می‌دانید تا دلتان بخواهد اتاق دارد. کف عمده‌ اتاق‌ها موکت است. موکت‌ها به غایت ساده‌اند و کاملا پیداست سالهاست زیر پا افتاده‌اند. و خصوصیت دوم؛ علی‌رغم اینکه هیچ وسیله‌ تزئینی و زینتی در مجموعه‌ بیت دیده نمی‌شود همه جا تمیز و زیباست. پیچک‌ها، چمن‌کاری‌ها و درختان تنومند، نشان از ذائقه‌ای لطیف و زیباپسند دارد.”

ساختمان ها و تاسیسات متعلق به بیت رهبری همراه با برخی مراکز حساس حکومتی دیگر مانند نهاد ریاست جمهوری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در بخشی وسیع از محدوده مرکزی تهران شامل بخش هایی از خیابان فلسطین، خیابان جمهوری، خیابان ولیعصر، میدان پاستور، میدان حر، خیابان انقلاب و خیابان کارگر، تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد.

حفاظت از بیت رهبری به تنهایی بر عهده یک یگان ویژه از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به “سپاه حفاظت ولی امر” مشهور است. فرماندهی این یگان هم اکنون بر عهده سردار ابراهیم جباری است.

از محل زندگی فرزندان آیت الله خامنه ای شامل چهار پسر و دو دختر او اطلاع زیادی در دست نیست هرچند برخی معتقدند  با توجه به لزوم به کار بستن تدابیر امنیتی، احتمالا آنها نیز در محدوده بیت رهبری سکونت دارند.

رسانه های طرفدار آیت الله خامنه ای و حامیان او تلاش زیادی دارند تا بگویند رهبر جمهوری اسلامی و دیگر اعضای خانواده اش در کمال سادگی زندگی می کنند و روایت های زیادی درباره شرایط نامساعد معیشتی رهبر جمهوری اسلامی و اجاره نشین بودن فرزندانش وجود دارد.

 

خانواده ساده زیست

پیش از این یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری خبر از آن داده بود که آیت الله خامنه ای حتی برای گذراندن مخارج روزمره زندگی خود ناچار است از دیگران و از جمله حجت الاسلام محمدی گلپایگانی که رئیس دفتر و پدر همسر یکی از دخترانش است، پول قرض بگیرد.

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان اصفهان با بیان این مطلب افزوده بود که مخارج زندگی آیت الله خامنه ای “بسیار کم” است اما “بسیاری از مردم کشور خبر ندارند و آگاه نیستند که ایشان چقدر ساده زندگی می‌کنند.”

عضو مجلس خبرگان رهبری در این خصوص به خاطره ای از محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر آیت الله خامنه ای استناد کرده و به نقل از او آورده بود: “آقا بعضی اوقات از من پول قرض می‌کنند. با اینکه وجوهات و پولهای زیادی در اختیار ایشان است؛ اما یک ریال برای استفاده‌های شخصی مصرف نمی‌کنند. گاهی احتیاج پیدا می‌کنند، از من پول قرض می‌کنند تا بعد بتوانند قرضشان را بدهند.”

غلامعلی حدادعادل، رئیس مجلس هفتم شورای اسلامی و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم، پدر همسر مجتبی خامنه ای، جنجالی ترین فرزند رهبر جمهوری اسلامی هم پیش از این گفته بود داماد و دخترش در یک “خانه اجاره ای محقر” زندگی می کنند.

او با رد شایعات زیادی که درباره فساد اقتصادی و سیاسی مجتبی خامنه ای وجود دارد، گفته بود که کار دامادش “فقط فقاهت و عبادت” است.

به گفته حدادعادل، “در این 13 سالی که آقا مجتبی و دخترم با هم زندگی کرده‌اند، هیچ وقت مساحت آپارتمان‌هایشان 100 متر نشده. خانه‌ای که الان در آن زندگی می‌کنند، حول و حوش 70 متر است. آقا چهار تا پسر دارند که با ایشان زندگی می‌کنند و آنها هم زندگی‌هایی مشابه مادر و پدرشان دارند. جای آنها هم محدود است. داماد بنده یک وقت که می‌خواهد ما را دعوت کند، باید حواسمان باشد که بیشتر از ده دوازده‌ نفر نشویم، چون برای پذیرایی مشکل جا پیدا می‌کنند.”

او با اذعان به وجود شایعات گسترده درباره مجتبی خامنه ای، گفته بود: “از میان این حرف‌هایی که در سایت‌ها و خیابان‌ها و تلویزیون‌های خارجی می‌زنند، دروغ بودن یکی را خیلی راحتتر می‌توانم اثبات کنم و آن حرف‌هایی است که راجع به آقا مجتبی می‌زنند.”

پدر زن فرزند رهبر جمهوری اسلامی افزوده بود که زندگی دامادش “به مراتب از زندگی یک کارمند متوسط شهرستانی هم ساده‌تر است.”

در یکی دیگر از مواردی که اخیرا درباره زندگی ساده رهبر جمهوری اسلامی مطرح شده، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز با بیان خاطره‌ای از دیدار با آیت الله خامنه ای گفته  بود که “دلم می‌خواهد از نعلین پاره پاره و ترک خورده مقام معظم رهبری عکس بگیرم تا مظلومیت و ساده‌زیستی «سید علی» را به دیگران نشان دهم.”

حجت الاسلام علی اکبر رشاد افزوده: “متأسفانه برخی معاندان و جاهلان به تخریب چهره مظلوم مقام معظم رهبری می‌پردازند و منکر ساده‌زیستی و سیره عملی زندگی ایشان هستند.”

مرکز آمار ایران که وظیفه جمع آوری، تدوین و ارائه آمار کشور در حوزه های گوناگون را بر عهده دارد، از نهادهای دولتی محسوب می شود اما در سال های گذشته برخی از آماری که توسط محمود احمدی نژاد یا دیگر مسئولان دولتی اعلام  شده، با داده های آن در تناقض بوده است.

آیت الله خامنه ای در دیدار با مسئولان این مرکز که قرار است برنامه سرشماری نفوس و مسکن را که هر ده سال در کشور صورت می گیرد انجام دهند، وظیفه مرکز آمار را ارائه “گزارش‌های دقیق، علمی و بی‌طرفانه” عنوان کرد که “هیچ انگیزه‌ای بر آن اثر نگذارد.”